SAS bør våkne

Re: SAS bør våkne

Heisann OJB!

Absolutt et godt poeng RUV , SAS gjorde da dette vitterlig tidlig på åtti-tallet når EuroClass ble introdusert. Det fungerte utmerket og det gav SAS utmerket økonomi i utnyttelsen av DC-9 flåten helt fram til århundreskiftet.

Joda, det er greit nok det og vi gjorde det samme på midten av 90 tallet da vi trengte long haul fly i all hast... Vi fikk tak i alle ledige DC10-30 (31 til sammen) på markedet og brukte disse til internasjonal vekst, men de ble til slutt byttet ut med mere økonomiske fly...;)

Dag

Originally posted by EB

...men man kan ikke forvente at en konkurrent skal kjøpe nye fly hver gang andre gjør det. Hva sier man til Norwegian når SAS kommer med en stor ordre i 2010? Selg 737-800 og kjøp dere nye fly!!! NOT!!!

Nei, men du må da være eig i at et selskap ikke skal sitte med tommelen i munnen å se på at en konkurrent vokser fra 0 - over 50 fly på 5 år! Ikke at SAS skal gjøre det samme, men som kunde sitter jeg ikke akkurat med følelsen av at SAS møter konkurransen med piggsko til beins!

Det er jo nesten alltid uten unntak slik at økende konkurranse stimulerer til nytenkning og innovasjon der selskapene benytter knivingene seg imellom til å finne nye muligheter og konsepter. Jeg kan ikke akkurat si (med full vitenhet om at jeg garantert blir lynsjet av SAS fans her) at jeg har et inntrykk av at SAS på noen som helst måte samler troppene til kamp for å møte Norwegian sine stadige større jaffs av det Norske markedet!

Jeg synes det er forferdelig trist!

Men hvorfor et slik "hastekjøp" av nytt flymatriell? Har ikke SAS sagt tidligere i år at de vil vente til den neste generasjonen av fly kommer? MD80 er (sett fra brukers ståsted, og ikke en flyfreak) et MEGET behagelig fly å reise med! Billige er dem å. Det er nesten bare inntekt på dem..
Vell og bra er det at Norwegian gaper stort og kjøper 42 nye fly, men betyr det at alle andre norske selskap på liv og død trenger for å overleve? Nei, men en liten facelift av de gamle traverne til BU hadde gjort seg. Og en annen ting som jeg syns er oppskrytt er dette med at de er såå mye mer miljøvennlige... Hva skal Norwegian si når SAS skal få sine neste nestegenerasjons fly? :D

Originally posted by MartinL

Jeg synes det er forferdelig trist!

Nja, gjør du det...:sarc

Originally posted by fredrik propell
MD80 er (sett fra brukers ståsted, og ikke en flyfreak) et MEGET behagelig fly å reise med!

Behagelig og behagelig.. Hvis du sitter så langt unna motorene som man kommer kanskje?

Billige er dem å. Det er nesten bare inntekt på dem..

84% av SAS sine MD'er er leaset.

Hva skal Norwegian si når SAS skal få sine neste nestegenerasjons fly? :D

"På tide de ble kvitt de 20-30 år gamle MD'ene..."?:p

Originally posted by KennethGS

Originally posted by fredrik propell
MD80 er (sett fra brukers ståsted, og ikke en flyfreak) et MEGET behagelig fly å reise med!

Behagelig og behagelig.. Hvis du sitter så langt unna motorene som man kommer kanskje?

Billige er dem å. Det er nesten bare inntekt på dem..

84% av SAS sine MD'er er leaset.

Hva skal Norwegian si når SAS skal få sine neste nestegenerasjons fly? :D

"På tide de ble kvitt de 20-30 år gamle MD'ene..."?:p

Nei der er jeg ikke enig... Ærlig talt syns jeg at MD80 ikke bråker mer en 737 bak vingen. Hush-kitene til mange mill. funker faktisk. Men du må gjerne tvile på mine ører:p Fløy md for ikke lenge siden og ble positivt overasket. Men så vil jeg også gjerne se at det blir en oppgradering av flyparken snart!

Hehe så fint for deg at du syns det er morsomt da, for det syntes jeg å :cool:

Heisann!

Tror vi kan samle opp dette i en norsk vise;

“I morgon, i morgon, men ikkje i dag. I dag, nei i dag gjer eg ikkje det slag”

:p

...og...
Hva skal Norwegian si når SAS skal få sine neste nestegenerasjons fly?

Om 10 år blir allt så mye bedre...;)

Dag

Nå skal det vel bli godt å røyke ut folket i Frøvik så får vi som hva som skjer.

Tror ikke MD 80 serien er veldig miljøbevist, hver gang en MD 80 uansett flyselskap har adgang så lukter det parafin lenge etterpå. Kjenner heller ikke forbruket pr pax pr km på en MD 80 i forhold 737 eller A 320 osv.

På korte innelandsruter ( max 1 time) så er kanskje forbruket mere per pax pr km enn ved langdistanse som oslo - europa min 2 timer eller mere)

Jan

Skulle SAS f.eks nå bestille nye longhaul flåte fordi Finnair etter mange år følger SAS med en Airbusbestilling - på samme måte som Norwegian nå etter noen år bestiller 737NG som jo SAS har en hel haug av. Tror ikke veldig mange hadde klappet om SAS kjøpte 42 nye maskiner for å konkurrere ut Norwegian...nå blir dte jo et sunnere størrelseforhold mellom SAS Norge (SAS totalt er mye større) og Norwegian!

Bråk eller ikke i MD80 - de er minst like kostnadseffektive som nye 737 (les siste SAS rapport), selv om nye fly selvsagt er mer miljøvennlige. SAS har jo også byttet ut 20 MD80 i løpet av de siste 5 årene, så de sitter ikke og tvinner tommeltotter slik mange skal ha det til. I dag har vel SAS oppunder 100 stk. 737 vil jeg tro, flere enn DY kommer til å få.

Det er spektakulært å bestille 42 nye fly på en gang, men som flere har vært inne på hadde ikke Kjos noe valg med en hel flåte av svært gamle 737. Når man har ern mer diversifisert flåte trenger man altså ikke shoppe for 18 milliarder kroner i slengen. :)

Å kjøpe mange nye 737ng nå for å erstatte eldre fly er en dårlig idé. 737ng er allerede gammel teknologi, det er jo 10 år siden det kom på markedet . A320 er enda eldre. Om noen år kommer neste generasjons fly. Hvis SAS kjøper mange nye fly nå som skal leveres over neste 3-4 år blir de utdaterte ganske raskt. Disse flyene vil i mesteparten av sin levetid være gammeldagse.

Og hvorfor snakker alle om MD80, når de gamle 737'ene fra Braathens i gjennomsnitt kun er to år yngre.

Mye mulig SAS bør bli mer offensive med tanke på ekspansjon, men storstilt utskiftning av flåten virker ikke lurt nå.

Originally posted by MartinL
men som kunde sitter jeg ikke akkurat med følelsen av at SAS møter konkurransen med piggsko til beins!

Nei. Ingen piggsko dessverre. Men piggsko ville ikke ha hjulpet uansett ettersom det siste ordet i en evt. investering i nye fly skal komme fra en statisk mastodont med buksebelte,bukseseler og begge bena godt plantet på gulvet. Nemlig styreleder Egil Myklebust. Han har ett ord og ett utrykk: Nei! og Vente og se!:(

Originally posted by imm

Han har vel ikke all makt i styret?

Ikke all makt,men det siste ordet! Og i likhet med hans periode i Hydro: Det eneste ordet!

Heisann Flyer!

Bråk eller ikke i MD80 - de er minst like kostnadseffektive som nye 737 (les siste SAS rapport),

Dette tviler jeg på at stemmer og du bør nok sjekke disse tallene litt nøyere...;)

Dag

Man må vel være ganske døv for å mene at 737NG bråker like mye som MD80 :rolleyes:

Originally posted by OEH

Man må vel være ganske døv for å mene at 737NG bråker like mye som MD80 :rolleyes:

Hvis man sitter i den fremste halvdelen bråker en MD-80 mindre enn en 737NG.

Originally posted by Someone

Originally posted by OEH

Hvis man sitter i den fremste halvdelen bråker en MD-80 mindre enn en 737NG.

Og hvis ikke er hørselvern tilrådelig.

MD-80 er jo den eneste fornuftige grunnen til å velge SAS. Kule fly, selv om de bråker litt. Synd alle de kulene flyene til SAS blir operert av SAS DK (MD og Airbus).
SAS Norge sine klassiske 737 er triste saker.

Back