SAS bør våkne

Re: SAS bør våkne

Dag Johnsen

Heisann Flyer!

Bråk eller ikke i MD80 - de er minst like kostnadseffektive som nye 737 (les siste SAS rapport),

Dette tviler jeg på at stemmer og du bør nok sjekke disse tallene litt nøyere...;)

Dag

Se på tallene i SAS sin årsrapport 2006. I tabellen på side 27 ser du sammenliknet kostnadene med MD80 versus B737. Mens MD80 har høyere fuelutgifter har B737 høyere kapitalutgifter, og dermed kommer de ut omtrent likt for SAS. Dvs. kostnad per sete er faktisk lavere for MD80 enn for B737 i SAS.

MD80ene i SAS er forresten 17 år gamle i snitt, og har vel ikke noe å skamme seg over alderen i forhold til DYs 737-300...

:)

Ahh, you gotta love those numbers :cool:

Ser forøvrig fram til dagen når SAS annonserer at de har bestillt nye fly, nestegenerasjonsfly that is!!

- SAS - First to fly 787 Dreamliner (in Scandinavia) ;)

Rekordavkastning på Norwegian

Norwegian når stadig nye rekorder på Oslo Børs, mens SAS har falt kraftig siden slutten av juli.

Norwegian har steget kraftig de siste ukene, og nærmer seg 40 prosent avkastning så langt i år. SAS må nøye seg med 3-4 prosent. Siden slutten av juli har SAS-aksjen falt over 25 prosent. De siste ukene har dog kursen ligget ganske stabilt.

http://www.travelnews.no/nyheter.asp?version=41009

Originally posted by Flyer
MD80ene i SAS er forresten 17 år gamle i snitt, og har vel ikke noe å skamme seg over alderen i forhold til DYs 737-300...

:)

I skrivende stund er alderen til DYs 733er 14 år og noen måneder. Med andre ord en rundt fire å yngre flåte en SAS' MD80er. Med unntak av KKW så har de sist ankommende hatt sin første flytur langt inn på 1990-tallet, altså lenge etter den siste MD-80 ble levert til SAS.

S&P has today initiated its rating of SAS AB with a BB credit rating.

SAS view the new rating positively and it supports the markets positive stance on current strategies and efficiency measures.

The new rating is expected to improve future funding cost and will broaden the investor base for the SAS Group.

The SAS Group operates in a capital-intensive industry and competitive funding cost is therefore important.

For further information, contact Head of IR Vice President Sture Stölen + 46 70 997 1451

Originally posted by morr

Veldig bra for SAS. Er kjekt å ha god credit rating når man i fremtiden skal hendle fly og refinansiere gjelden

Originally posted by MartinL

Nei, men du må da være eig i at et selskap ikke skal sitte med tommelen i munnen å se på at en konkurrent vokser fra 0 - over 50 fly på 5 år! Ikke at SAS skal gjøre det samme, men som kunde sitter jeg ikke akkurat med følelsen av at SAS møter konkurransen med piggsko til beins!

Er enige i at SAS ledelse bør få ei vitaminsprøyte , eller kaste Myklebust ut.

Men litt edrulighet er vel på sin plass
DY har hatt en stor vekst, men med "gaven" fra Finnair så er de vel i år (5 år) oppe i 31 fly og neste år 37 fly .

Syntes også å lese en viss forsiktighet i http://www.newsweb.no/atmnt/030907.pdf?id=46349 ?

Men det er jo viktig at SAS ikke nå forhaster seg (enig at det ikke ser ut som de gjør det altså...), men vurderer alle ulemper og fordeler, slik at de ikke gjør tabber som skaper problemer langt frem i tid. Synes for eksempel det er lettere skandaløst at de klarer å ha en flypark med langdistansefly hvor ingen passer volumet fra en av de tre hovedhubene deres...

Selv om DY kjøper fly i bøtter og spann betyr ikke det at SAS må handle her og nå. Det er ikke sikkert at DY's kjøp er storsuksess heller på litt sikt.

Forresten; MD-80 ene til SAS må vel ha vært et meget godt kjøp. Fine, komfortable og driftssikre fly er min erfaring. Mye bedre enn 737'erne som de har valgt å plassere/"stue bort" i Norge.

Er ikke akkurat noen bombe at SAS har plassert de triste smågrisene i Norge, mens de nye airbusene settes inn i DK. Noe annet hadde jo vært imot SAS sin praksis. Norge=stebroren i SAS familien.

Originally posted by Stian

Er ikke akkurat noen bombe at SAS har plassert de triste smågrisene i Norge, mens de nye airbusene settes inn i DK. Noe annet hadde jo vært imot SAS sin praksis. Norge=stebroren i SAS familien.

Det kan du si, men nå er det vel Arven fra BU og en tanke om en enhetsflåte som ligger bak.

Er det så mye gjevere med en A321 vs en 737-800 egentlig ??

SAS view the new rating positively and it supports the markets positive stance on current strategies and efficiency measures.

The new rating is expected to improve future funding cost and will broaden the investor base for the SAS Group.

The SAS Group operates in a capital-intensive industry and competitive funding cost is therefore important.

For further information, contact Head of IR Vice President Sture Stölen + 46 70 997 1451

Mente de egentlig BBB credit rating eller:question:

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by Stian

Det kan du si, men nå er det vel Arven fra BU og en tanke om en enhetsflåte som ligger bak.

Er det så mye gjevere med en A321 vs en 737-800 egentlig ??

Ja, jeg synes A320-familien er i en annen divisjon enn 737. Det er også hovedgrunnen til at jeg alltid reiser med BA på mine reiser til London og har skaffet meg Executive Club kort, og kastet Eurobonus kortet i søpla.
Og selvfølgelig den langt bedre servicen, og billigere prisene (jevnt over).

Originally posted by fredrik propell

Mente de egentlig BBB credit rating eller:question:

Da hadde det vel stått det. BB er fortsatt ikke veldig bra, men så lenge det går oppover er det en forbedring.

S&P Long Term Credit Rating går som følgene
AAA
AA
A
BBB
BB
B
CCC
CC
C
CI
R
SD
D

Med BB rating er fortsatt SAS sine obligasjonslån klassifisert som junk-bond, men som den beste typen av junk-bonds.

737-800 er grei den, men de gamle klassiske 737 maskinene til SAS er bare ræva, unnskyld uttrykket :D

Ræva, hvorfor det , bortsett fra de er litt skitne ? :question:

Originally posted by Someone

Veldig bra for SAS. Er kjekt å ha god credit rating når man i fremtiden skal hendle fly og refinansiere gjelden

Hentet fra Børsen:

Luftfartsselskabet SAS er kommet et skridt nærmere muligheden for at sætte gang i den betydelige fornyelse af flyflåden, som selskabet har varslet. Det sker gennem en ny kreditvurdering fra Standard & Poors, der tolkes positivt af SAS-ledelsen.

En bedre kreditvurdering sikrer SAS adgang til de billigere lån, der er afgørende for selskabets strategi.

http://borsen.dk/finans/nyhed/115702/

Litt skitne og litt slitne inni. At de serverer skikkelig traktekaffe ombord veger imidlertid godt opp, for min del.

Er forresten de nye -800ene utstyrt med kaffetrakter, eller blir det pulverkaffe ombord?

Skitne ja, og trange og støyende.
Jeg får bestandig vondt i ørene og hodet når jeg er ombord i en av disse grisene.
Det skjer aldri i 737NG eller Airbus maskiner, så noe må det være med de flyene.

Hva sier man om American som har 275 MD80`er i flåten??? Om SAS må våkne så må vel AA vekkes til live igjen...:D

Back