SAS bør våkne

fokkeren

ScanFlyer Blue
SAS bør våkne

SAS må våkne snarest mulig.Ellers er jeg redd att lavpris selskapene overtar det meste av markedet.
SAS burde satse på service og nye fly med god plass,Skift de gamle MD80 serien.
Hvis de ikke snart bestemmer seg er jeg redd det går år før de får levert flyene samt til en betydelig dyrere pris.

Re: SAS bør våkne

Dette har vi diskutert en del ganger før. Jeg håper også at SAS kommer sterkere på banen, både med henhold til fly og ruter.

I og for seg enig at de må få ut fingeren, men de totale kostnadene ved å ha en MD-80 flyvene er ca de samme som for en 737NG da MD-80 er nedbetalt for lengst. Itillegg er de fra ett passasjer synspunkt (så lange man ikke sitter helt bakerst) langt mer komfortabel enn grisen da SAS har relativt god benplass på sine MD-80 og 2+3 layout er bedre enn 3+3. SAS har sagt de vil i hovedsak vente med å skifte ut flåten til neste generasjons mellomdistanse fly kommer rundt 2016. Bortsett fra en og annen top-up ordre så bør SAS først og fremst bruke penger på å utvide long-haul flåten

En 737-800 med 189 seter er muligens nytt, men god plass har det ikke;)

Tjener SAS IC.penger eller det ett underskudd selskap:question:
Greit nok att MD 80 serien er nedbetalt,så det måtte vel bedre åselge de menst er noen verdi i flyene.
De kan jo gå hen å lease B737 eller A320 for så å kjøpe neste generasjons mellom klasse fly.
Det blir spennene hva Airbu og Boeing kommer med.
Tipper det blir mini A350 ogB787.
Det vill bli det billigeste alternativet for flyfabrikkantene og ikke minst flyselskapene.

Originally posted by Someone

I og for seg enig at de må få ut fingeren, men de totale kostnadene ved å ha en MD-80 flyvene er ca de samme som for en 737NG da MD-80 er nedbetalt for lengst. Itillegg er de fra ett passasjer synspunkt (så lange man ikke sitter helt bakerst) langt mer komfortabel enn grisen da SAS har relativt god benplass på sine MD-80 og 2+3 layout er bedre enn 3+3. SAS har sagt de vil i hovedsak vente med å skifte ut flåten til neste generasjons mellomdistanse fly kommer rundt 2016. Bortsett fra en og annen top-up ordre så bør SAS først og fremst bruke penger på å utvide long-haul flåten

En 737-800 med 189 seter er muligens nytt, men god plass har det ikke;)
Fra et mangeårig passasjersyns punkt er jeg og mange andre enig med deg her E....
DC-9 / MD80 er riktig redskap å fly med....

Jeg håper SAS beholder MD-80-flyene i mange år til! SAS har vært flinke til å holde de i stand, mye flinkere enn Finnair - noe vi i dag kan merke på FlyNordics ganske så slitne maskiner. Tenker da på innredningen. Synd MD-90-maskinene forsvant, de likte jeg godt! Utrolig hvor stillegående og flott denne serien av fly er.

MD maskinene er kanskje bra med tanke på benplass og konfigurasjon.
Men er det ikke sånn at nytt er nytt, og gammelt er gammelt, også innen flyverdenen?
En skulle tro at nye fly er mer driftssikre enn eldre modeller, og forsinkelser/kanselleringer vil forekomme mer sjeldent med nye fly? Det har vel også litt å si for passasjerene? Og miljøet, som er et så populært emne for tiden...

Ellers er jeg enig i at SAS bør våkne. Det har vært sagt av mange tidligere, inklusive meg. De må bestemme seg: Vil de fremstå som moderne? Vil de fremstå som et lavprisselskap eller som et fullservice selskap? Ihvertfall synes jeg det er vanskelig å se hva SAS egentlig er.

Jeg tipper SAS ikke våkner. SAS virker enda for opphengt i gamle modeller, og virker jo totalt utflanket med tanke på intern rigiditet, de har jo flere fagforeninger enn de fleste andre, og et tankesett i ledelsen om at det er en "zero sum"-kamp mellom de tre landene. Jeg forventer ikke så mye store trekk fra den fronten.

-A

Originally posted by fokkeren

Skift de gamle MD80 serien.

De bør heller skifte ut alle de "gamle" Boeingene de fikk fra BU, de er ganske slitte og triste (inni), synes nå jeg....

Vil da være mye billigere å bare skifte interiør, fremfor å kjøpe nytt fly?

Kjøper du nytt hus, fremfor å pusse opp det gamle?

...ikke så mange år siden SAS kjøpte over 50 737NG.

Originally posted by fokkeren
Greit nok att MD 80 serien er nedbetalt,så det måtte vel bedre åselge de menst er noen verdi i flyene.
De kan jo gå hen å lease B737 eller A320 for så å kjøpe neste generasjons mellom klasse fly.

I følge SAS egne opplysninger eier de(SAS-group) pr. 30/6-07 13 stk MD-80 mens 68. stk er leaset så det spørs om det er så mye å selge!. Hvordan leasing-kontraktene ser ut mht. gjenstående løpetid vet jeg ikke.
Sett fra meg som reisende finnes det ikke noe bedre enn en tur i sete 3A på en MD-80 eller aller helst en MD-90.

...men man kan ikke forvente at en konkurrent skal kjøpe nye fly hver gang andre gjør det. Hva sier man til Norwegian når SAS kommer med en stor ordre i 2010? Selg 737-800 og kjøp dere nye fly!!! NOT!!!

Heisann EK 007!

De bør heller skifte ut alle de "gamle" Boeingene de fikk fra BU, de er ganske slitte og triste (inni), synes nå jeg....

En B737-400/-500 har vesentlig lavere direkte driftskostnader enn en MD80!

Dere som snakker om forskjellig beinplass på flyene så er det utrolig hvor mange ganger dette kommer opp... :huh: Seteavstadnen og kvaliteten på setene bestemmes av flyselskapene og ikke flytypen...!!!

MD80 er lang og trang og sitter du fra vingen og bakover blir støynivået progressivt verre og verre til nesten uutholdelig...:(

...og til slutt... MD80 var nok en god arbeidshest i sin tid og tjente mange selskap godt, vi hadde faktisk rundt 70 i service, men den begynner å bli gammel og planer for utskiftning er nok ikke for tidlig...;)

Dag

Originally posted by LN-RUV

Absolutt et godt poeng RUV , SAS gjorde da dette vitterlig tidlig på åtti-tallet når EuroClass ble introdusert. Det fungerte utmerket og det gav SAS utmerket økonomi i utnyttelsen av DC-9 flåten helt fram til århundreskiftet.
De reisende bryr seg ikke om flyene er 10 eller 30år gamle , så frem kabinkomforten er OK.

Vet dette har vært diskutert før, men jeg synes det er litt rart at SAS har så lite enhetlig flåte på kort- og mellomdistanse, med både MD-80, 737, Airbus A319/A321, Fokker 50 og Dash 8 (og inntil nylig MD-90). Det må jo bli dyrt. Vil det bli gjort noe for å få til en mer enhetlig flåte?

Originally posted by LN-RUV

Sant nok, men de kunne ihvertfall fått seg en ansiktsløftning innvendig. Med tanke på at SAS har tenkt å male de om fra BU til SK logo, så har de tydeligvis tenkt å beholde dem en stund....

Interiøret i dagens MD-80 hos SAS stammer fra rundt tusenårskiftet så det er ikke så umoderne inne. Da er det værre med de 737Classicsom de bruker

Back