SAS Boarding by seatrows...

VirreVapp

ScanFlyer Silver
har lagt merke til at SAS ofte fra CPH starter boardingen ut fra seksjoner, altså setenummer. Der man starter bakerst, sikkert for å speede opp ting.

Dette har da for min del ført til at de tre siste turene mine har alt av aviser vært rensket når de har sluppet innpå de første radene (SAS Plus). Og gatepersonale/crew har toet sine hender og beklaget at det er tomt for aviser. Dette blir jo for dumt i mine øyne...

Dette har de vel i teorien holdt på med en stund.

Men jeg opplevde alltid at "rejsende med Star Alliance guldkort og rejsende på vores businessklasse kan boarde efter eget ønske"

Sa de ikke det lenger?

Nei, de har gjort det ved noen anledninger tidligere, men ikke i det siste nei..

Så det er mulig det igjen er avhengig av hvem som står på gate..??..

Synes også det er en uting at folk som reiser alene, tar med seg aviser av begge slag, da det er klart det ikke er nok til alle.
Er til å med større reiseselskap der alle tar med seg flere aviser selv om de bare kunne ha byttet underveis.
Så det er ikke bare "hva er det med kineserne?" vi har endel svin på skogen selv

Er vel en større uting å reklamere med gratis avis om det ikke er aviser nok til alle? Alltid med SAS - hos oss får du alltid aviser ved gate.

http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/

Huff ja, dette er et enormt problem.
Jeg går ombord mer eller mindre sist hver eneste flight, og den avisen jeg ønsker å lese er tilgjengelig på 9 av 10 flighter.
Hvis jeg på død og liv vil ha avis og plass til bagasje i hattehylla, så kan jeg velge å gå ombord først.
Villedende reklame og egoistiske medpassasjerer, verden står ikke til påske! :drink

Har lagt merke til at det er mer boarding av bakre del av flyet først nå enn det var tidligere, og det er helt greit.

Last edited:
Hvis jeg på død og liv vil ha avis og plass til bagasje i hattehylla, så kan jeg velge å gå ombord først.

Ikke for å kverulumpere, men back to topic... Det var vel dette trådstarter klaget over at han ikke lenger kunne velge å gjøre. Som EBG eller PLUS burde man, i mine øyne, kunne det.

Om ikke pga aviser, så fordi man kanskje kunne tenke seg å få plass til trillekofferten sin i hattehyllen.

For min del er det ikke noe problem - men jeg skjønner ikke at reisende skal være sett på som egoistiske om de tar mer enn en avis. Man betaler for disse avisene og jeg kan ikke mene å ha fått med meg at det er noen begrensinger til en avis pr sete.

Enn så lenge har SAS gratis innsjekk av bagasje, og da betyr egentlig ikke rekkefølge man boarder all verden. Siden mengden håndbagasje er noe begrenset. Verdien av å få boarde tidlig er derimot stor når man boarder fulle fly med for mye håndbagasje. Altfor ofte har jeg sett folk med sete langt bak legge igjen bagasjen foran i flyet - både for å sikre at den forblir i kabinen og for å slippe å drasse den med seg opp og ned midtgangen. Hvilket medfører at folk lengre fremme i flyet ender opp med håndbagasjen bakerst og må vente til flyet er tømt før de kommer seg bak og får hentet bagasjen sin. Jeg boarder helst sent, men har gradvis begynt å gå ombord tidligere og tidligere.

Ikke for å kverulumpere, men back to topic... Det var vel dette trådstarter klaget over at han ikke lenger kunne velge å gjøre. Som EBG eller PLUS burde man, i mine øyne, kunne det.

Om ikke pga aviser, så fordi man kanskje kunne tenke seg å få plass til trillekofferten sin i hattehyllen.

Helt klart. Skal man boarde de bakerste først bør de beste kundene kunne velge når de går ombord.

En større uting enn to aviser pr sete, er passasjerer som tar med seg 2 kolli håndbagasje ombord. Eller som Gygrid sier, legger håndbagasjen i hattehyllen langt foran der man sitter. Det skaper dominoeffekt som gir mange problemer, og aller størst de på rad 1.

Last edited:
En større uting enn to aviser pr sete, er passasjerer som tar med seg 2 kolli håndbagasje ombord. Eller som Gygrid sier, legger håndbagasjen i hattehyllen langt foran der man sitter. Det skaper dominoeffekt som gir mange problemer, og aller størst de på rad 1.

Helt enig. Jeg sover som regel på flyet, så da er ikke avis så viktig.

Og som det er kommentert et par steder her tidligere er det ikke alltid de sier at plus og *G kan boarde først. Virker som det er avhengig av de som står i gaten

Om ikke priorety boarding av gull kunder og de med + biletter gjøres i dag, burde de absolutt starte med det ASAP. De pleier vel å opplyse om dette ved boarding? Følger ikke så godt med.... :rolleyes:
Har selv opplevd at enkelte personer langt bak, slenger håndbagasje langt fremme på din tur bak, slik at de slipper å stresse med den:mad:.
En del av de med + biletter kommer vel også litt i siste liten, og da er som oftest hattehylle full. Her burde crew og gate personell vært mye strengere med hva og hvor mye som legges i hyllene.

legger håndbagasjen i hattehyllen langt foran der man sitter.

Det er en uting å plassere trillekofferten sin i hylla foran rad 3 og så spasere langt tilbake til rad 20+. Eller plassere masse bagasje i hattehyllen ved nødutgang når man selv ikke skal sitte der.

Last edited:
Men jeg opplevde alltid at "rejsende med Star Alliance guldkort og rejsende på vores businessklasse kan boarde efter eget ønske"

Sa de ikke det lenger?

På Stockholm gjorde de det sist, dvs. de sa at "Reisende i SAS Plus, det vil i vår businessclass..." (på en ARN-OSL-flight). Deretter boardet de reisende på rad 35 til rad 20, på en 737-600 :rolleyes:

Altfor ofte har jeg sett folk med sete langt bak legge igjen bagasjen foran i flyet - både for å sikre at den forblir i kabinen og for å slippe å drasse den med seg opp og ned midtgangen.

Like gøy hver gang når man lander og får beskjed om at "bakre utgang kan også kan benyttes" :colgate:

Rutinene tilsier at EBG/Plus/Star Gold skal kunne gå ombord etter eget ønske. Når det gjelder aviser er det alltid en utfordring som med all annen logistikk, spesielt ved utgangsbytter kort tid før avgang som er ganske vanlig på OSL f.eks.

Fløy OSL - CPH i dag og da ble det opplyst at Plus og Gold kunne gå om bord etter eget ønske. Syntes ofte de har sagt dette på OSL i det siste. Men som Gold på Go er det jo alltid noen som glor stygt på deg om du er tidlig ute...

Jeg hadde fire flighter i Plus i helgen, fikk ikke med meg noen annonsering om seterekker/*G/Plus på noen av dem. På KEF-OSL hørte jeg imidlertid at de gaulet ut noe (uten høyttalere), men jeg stod for langt unna til å få med meg hva det var. På den samme flighten var boardingen utrolig ineffektiv, hørte at crewet oppgitt diskuterte det da jeg passerte dem, og gjentatte beskjeder over høyttalerne om at folk skulle gå raskt til siden hjalp ikke i det hele tatt.

Jeg har også merket at de på mine sister turer har sluttet å si at man kan boarde etter eget ønske ved Plus/Gold. Jeg har også vært med at de har sagt at plus kan gå ombord når de vil, men ikke nevnt Gold. Virker som de har begynt med dette etter at jeg endelig fikk gullkort...;):old

Så lenge Superhai skriver at prosedyren sier at ebg kan boarde etter eget ønske, har jeg ikke noe problem med å gjøre det selv om de ikke har sagt dette ved gate.:-)

Prosedyren til SAS er at alle kan boarde etter eget ønske. Den eneste måten å få til en seriøs priority boarding er at man ruller ut skilt , lanes og ett memo til alle om boardingregler og nekte familien Jante som stormer til gaten først å boarde. Det tror jeg ikke den norske ukulturen er klar for. Nordmenn viser seg fra sin aller verste side under flyboarding. Ikke mye høflighet der, nei

Prosedyren til SAS er at alle kan boarde etter eget ønske. Den eneste måten å få til en seriøs priority boarding er at man ruller ut skilt , lanes og ett memo til alle om boardingregler og nekte familien Jante som stormer til gaten først å boarde. Det tror jeg ikke den norske ukulturen er klar for. Nordmenn viser seg fra sin aller verste side under flyboarding. Ikke mye høflighet der, nei

Det er nok riktig. Dette betyr også at vi som evt helst vil ønske å følge anvisningene ender opp med å gå ombord sist, hvor vi møtes av fulle hattehyller og ingen plass til håndbagasjen. For egen del er da valget enkelt - jeg går ombord når jeg går ombord, og siden jeg har boardet et fly en og annen gang tidligere så vet jeg også at jeg ikke skaper kø i midtgangen, selv om min seterad er rad 4 eller 5 eller 6, og folk bak meg skal lenger bak i flyet.;)

Akkurat dette har lite med Jante å gjøre, men mer med at jeg ikke ønsker å sitte med svarteper i forhold til bagasjeplass.

Last edited:
Back