Da ber jeg deg SCANOR å fortellehvilken lønnsøkning vi i kabinen har hatt og når spesifikt.Det virker jo som om du har peiling.Gi meg årstall og hvor mye vi har gått opp.Nå er jeg spent,virkelig spent......
Skulle SAS nå gå konkurs, og konkursboet gjenreises av nye eiere, kan man banne seg på at den eneste gruppen som får sine lønninger og avtaler drastisk rasert er kabinen. Resten har markedslønn, om ikke under. De kan dra andre steder og tilby sin kompetanse om de nye avtalene ikke er er gode nok; det samme kan man i all ærlighet ikke si om kabinen. Hvilken idiot av en konsernsjef for "nye SAS" ville tilby noe i nærheten av dagens avtaler når der står tusenvis av 21 åringer klar til å reise til SFA for sitt 3-ukers kurs? For ikke å snakke om alle de fra DY og Ryanair som hadde byttet på dagen om ikke for andre grunner enn SAS sine ID-avtaler.
Det er derfor uforståelig hvorfor kabinen skaper de største hindringene for å redde selskapet. Går skipet under har de aller mest å tape.
En økonom ville si at den beste løsninger er å likvidere hele skiten for deretter å begynne med blanke ark. Det er i ingen ansattes interesse, og i hvert fall ikke kabinens.
Fyr løs.
Hvorfor kan ikke de ansatte i SAS kabin da andre steder og tilby sin kompetanse?
Og hvorfor skulle ansatte i DY og FR "rømme" til et "nytt" SAS?
Fordi ingen andre selskap (som overlever) tilbyr kabinen vilkår i nærheten av det SAS gjør. Ikke i nærheten. De kan gjerne tilby sin høye kompetanse til andre, men det blir ihvertfall til helt andre lønninger og avtaler for -ingen- er villig til å betale 600k for 25års erfaring i kabinen med mindre de eies av staten.
Fordi det nye tilbudet kan ihvertfall ikke bli dårligere enn det de har i dag, samt de får tilgang til ID-nettverket til SAS.
Sannheten er brutal, men verden endrer seg.
Regner med ubekvem arbeidstid da er bakt inn i flyvertinne-jobben. Lønn er jo slik sett noe vanskelig å sammenligne, fordi tillegg og overtid (overtid kan også være et gode, så lenge det er frivillig) er så varierende.
Jeg har flydd i 10 år og har en grunnlønn på ca 25000 inkl flytillegg(skifttillegg) har ikke noe ekstra for røde dager,om jeg flyr 5 eller 16 timer osv.Vi kan jobbe 48 timer i uka schedulert og en full stilling betyr å jobbe 5dager på 4 av så 5 på 3av.Og ofte er vi borte de 5dagene og nei,det er ikke fete overnattinger i utland osv ofte 8 timer block til block før vi er ute å flyr igjen.Fett?? vet ikke det.Vi har diett oppå dette men det er jo for å spise for.Den er og differensiert etter hvor vi stopper.Og jeg lover at det koster å spise på hotell og flyplasser
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.