SAS ber ansatte gå ned i lønn

Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Da ber jeg deg SCANOR å fortellehvilken lønnsøkning vi i kabinen har hatt og når spesifikt.Det virker jo som om du har peiling.Gi meg årstall og hvor mye vi har gått opp.Nå er jeg spent,virkelig spent......

Da ber jeg deg SCANOR å fortellehvilken lønnsøkning vi i kabinen har hatt og når spesifikt.Det virker jo som om du har peiling.Gi meg årstall og hvor mye vi har gått opp.Nå er jeg spent,virkelig spent......

Siden du skriver som du gjør så kan sikkert du spesifisere tallene?
:lol:

Så vidt jeg vet, gikk kabinen i sas OPP i arbeidsmengde og ned i lønn.

Folk burde holde munn hvis de ikke har peiling!

De bør nok gå ENNÅ mer ned i lønn og opp i arbeidsmengde...kostnadsnivået er ennå langt høyere enn konkurrentene, det er noe alle vet.

Kostnadsnivået har mer med ansenitet og lønnstrinn å gjøre, enn arbeidsmengde. Visste du at Kabinansatte i DY jobber 5 dager og har 4 dager fri? Sas jobber 5 - 4 dager fri - jobber 5 - 3 dager fri. Dette utgjør en hel del. Det var nok mer lukrativt i SAS før ja, og det ser ut til at mange tror det fortsatt er sånn.

Det sier seg selv at DY har lavere kostnader. Ikke spisepauser, gjennomsnittsalder på kabinbesetning godt under 30 år, de tar cleaning selv bortsett fra på de lengste rutene, og da snakker vi syden. DY er nytt, ungt, og har ikke 1 mann for mye i administrasjonen heller.

Hvis man skal kutte på noe, burde man se andre steder enn på de kabinansattes arbeidsvilkår.

Og jeg sier det igjen - ha i hvertfall en MINIMUM av kunnskap om dagens faktiske situasjon før man uttaler seg.

Skulle SAS nå gå konkurs, og konkursboet gjenreises av nye eiere, kan man banne seg på at den eneste gruppen som får sine lønninger og avtaler drastisk rasert er kabinen. Resten har markedslønn, om ikke under. De kan dra andre steder og tilby sin kompetanse om de nye avtalene ikke er er gode nok; det samme kan man i all ærlighet ikke si om kabinen. Hvilken idiot av en konsernsjef for "nye SAS" ville tilby noe i nærheten av dagens avtaler når der står tusenvis av 21 åringer klar til å reise til SFA for sitt 3-ukers kurs? For ikke å snakke om alle de fra DY og Ryanair som hadde byttet på dagen om ikke for andre grunner enn SAS sine ID-avtaler.

Det er derfor uforståelig hvorfor kabinen skaper de største hindringene for å redde selskapet. Går skipet under har de aller mest å tape.

En økonom ville si at den beste løsninger er å likvidere hele skiten for deretter å begynne med blanke ark. Det er i ingen ansattes interesse, og i hvert fall ikke kabinens.

Fyr løs.

Last edited:

Å begynne med blanke ark hadde nok vært bra for å få slanket administrasjonen og få ryddet opp der det er for høye lønninger og gode avtaler. Men jeg synes synd på de som da vil miste en stor del av pensjonen sin. Såvidt jeg vet får i hvertfall de pensjonerte flygende endel av pensjonen utbetalt av SAS.
Blir utrolig spennende å følge med på SAS de neste månedene.

Skulle SAS nå gå konkurs, og konkursboet gjenreises av nye eiere, kan man banne seg på at den eneste gruppen som får sine lønninger og avtaler drastisk rasert er kabinen. Resten har markedslønn, om ikke under. De kan dra andre steder og tilby sin kompetanse om de nye avtalene ikke er er gode nok; det samme kan man i all ærlighet ikke si om kabinen. Hvilken idiot av en konsernsjef for "nye SAS" ville tilby noe i nærheten av dagens avtaler når der står tusenvis av 21 åringer klar til å reise til SFA for sitt 3-ukers kurs? For ikke å snakke om alle de fra DY og Ryanair som hadde byttet på dagen om ikke for andre grunner enn SAS sine ID-avtaler.

Det er derfor uforståelig hvorfor kabinen skaper de største hindringene for å redde selskapet. Går skipet under har de aller mest å tape.

En økonom ville si at den beste løsninger er å likvidere hele skiten for deretter å begynne med blanke ark. Det er i ingen ansattes interesse, og i hvert fall ikke kabinens.

Fyr løs.

Hvorfor kan ikke de ansatte i SAS kabin da andre steder og tilby sin kompetanse? Vi snakker her om folk med høy kompetanse og yrkesstolthet. Og hvorfor skulle ansatte i DY og FR "rømme" til et "nytt" SAS?

Siden jeg ikke har peiling på hva en kabinansatt i SAS tjener så spør jeg:

Hva vil man i snitt tjene med 5, 10 og 20 år bak seg i kabinen med normale tillegg, men uten evt overtidskompensasjon?
Hva kreves det av kompetanse/skolering/utdanning?

Hvorfor kan ikke de ansatte i SAS kabin da andre steder og tilby sin kompetanse?

Fordi ingen andre selskap (som overlever) tilbyr kabinen vilkår i nærheten av det SAS gjør. De kan gjerne tilby sin høye kompetanse til andre, men det blir ihvertfall til helt andre lønninger og avtaler, for -ingen- sjef er villig til å betale 600k for 25års kabin-erfaring med mindre de ikke har andre aksjeeiere å svare til en staten.

Og hvorfor skulle ansatte i DY og FR "rømme" til et "nytt" SAS?

Fordi det nye tilbudet kan ihvertfall ikke bli dårligere enn det de har i dag, samt de får tilgang til ID-nettverket til SAS.

Sannheten er brutal, men verden endrer seg.

Last edited:

Fordi ingen andre selskap (som overlever) tilbyr kabinen vilkår i nærheten av det SAS gjør. Ikke i nærheten. De kan gjerne tilby sin høye kompetanse til andre, men det blir ihvertfall til helt andre lønninger og avtaler for -ingen- er villig til å betale 600k for 25års erfaring i kabinen med mindre de eies av staten.

Fordi det nye tilbudet kan ihvertfall ikke bli dårligere enn det de har i dag, samt de får tilgang til ID-nettverket til SAS.

Sannheten er brutal, men verden endrer seg.

Are You on drugs ? 600.000,- år

Skjønner ikke at ikke alle her søker i SAS-kabinen.Makan til uvitenhet skal man lete lenge etter.Og SCANOR jeg venter fortsatt......

Regner med ubekvem arbeidstid da er bakt inn i flyvertinne-jobben. Lønn er jo slik sett noe vanskelig å sammenligne, fordi tillegg og overtid (overtid kan også være et gode, så lenge det er frivillig) er så varierende. En sykepleier tjener jo normalt sett ikke så veldig bra, men de sykepleierene jeg kjenner og som jobber noe ekstra og litt på andre tider enn normalt, tjener veldig bra for å være ansatt i offentlig sektor.

Det er ikke alltid så godt betalt i det private heller. Jobber selv i en Stockholms-notert bedrift, som også sliter med dårlig økonomi, og jeg vet at det finnes folk hos oss som har 3-4 år på universitetet men ikke tjener mer enn 300.000 kr.

Regner med ubekvem arbeidstid da er bakt inn i flyvertinne-jobben. Lønn er jo slik sett noe vanskelig å sammenligne, fordi tillegg og overtid (overtid kan også være et gode, så lenge det er frivillig) er så varierende.

Klart det er vanskelig å sammenlikne lønn, og det er klart at man skal kompenseres for ubekvem arbeidstid.

Jeg slengte nå bare ut noen tall, og får bare håpe at noen kan komme med noen tall for kabinansatte så man slipper å gjette...;)

Spør SCANOR han er tydeligvis godt informert.....Men jeg kan si at om det hadde vært så fett som noen av dere antyder så hadde det vært deilig.Som TOS sier så bare slenger han ut noen tall og det rundt stillinger som har 0 med vår jobb å gjøre.Hvor mye er en førskolelærer borte???Hva med sommerferie,juleferie osv osv.....dette ligner mer og mer på ren misunnelse.Det er jo bare å søke,ser RYANAIR tar inn hele tiden,for det er vel det flesteparten av dere mener vår lønn og betingelser skal ligge rundt???Det meste her forteller meg at dere vet lite om hva vår jobb går ut på......flyinteressert???mulig. satt seg inn i det?? nope

Last edited:

Det er vel stort sett de som tjener pinlig lite eller pinlig mye som ikke vil ut med dette. ^_^

Jeg har flydd i 10 år og har en grunnlønn på ca 25000 inkl flytillegg(skifttillegg) har ikke noe ekstra for røde dager,om jeg flyr 5 eller 16 timer osv.Vi kan jobbe 48 timer i uka schedulert og en full stilling betyr å jobbe 5dager på 4 av så 5 på 3av.Og ofte er vi borte de 5dagene og nei,det er ikke fete overnattinger i utland osv ofte 8 timer block til block før vi er ute å flyr igjen.Fett?? vet ikke det.Vi har diett oppå dette men det er jo for å spise for.Den er og differensiert etter hvor vi stopper.Og jeg lover at det koster å spise på hotell og flyplasser

Jeg vil vel ikke hevde at det er overbetalt, nei. Takk for tilbakemelding.

Det interessante her er hvor dyre kabinens kollektivavtal gjør kabinen i SAS, kontra kabinansatte ellers i bransjen. Det er selvfølgelig arbeidsgivers ansvar at det har blitt slik, men det er arbeidstaker som må omstille seg. Hvis ikke kabinen er villig til omstillinger må det bli andre ansattegrupper i SAS, som er avtalemessig på samme nivå som resten av bransjen, som må ta støyten for en "dyr" kabin.
Hvis ikke er det kroken på døra.

Back