SAS ber ansatte gå ned i lønn

Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Det er utrolig hvor mye de som tydeligvis ikke jobber i kabinen vet om min og mine kollegaers lønn og arbeidsforhold.Hadde vært ok om de hadde ett samsvar med virkeligheten.Er det noen som har spart så har det vært hos oss.Så om du jobber i SAS så kanskje du skulle se på din avdeling og om ikke du jobber der så sjekk opp virkeligheten i stedenfor å uttale deg om noe du har null peiling på.Kommer ikke til å ta en diskusjon om dette her,men måtte bare kommentere disse usaklighetene

Det er utrolig hvor mye de som tydeligvis ikke jobber i kabinen vet om min og mine kollegaers lønn og arbeidsforhold.Hadde vært ok om de hadde ett samsvar med virkeligheten.Er det noen som har spart så har det vært hos oss.Så om du jobber i SAS så kanskje du skulle se på din avdeling og om ikke du jobber der så sjekk opp virkeligheten i stedenfor å uttale deg om noe du har null peiling på.Kommer ikke til å ta en diskusjon om dette her,men måtte bare kommentere disse usaklighetene

Husk mellomrom etter punktum selv om du er sinna.

FlightStats har statistikk på dette for alle europeiske (og amerikanske) flyselskaper, og den viser at DY kansellerer en større andel av flightene enn SK, for dem som er opptatt av det.

Eksempler er september SK 0,42% cnl DY 1,45%, august SK 0,38% cnl DY 0,96%, juli SK 0,28% cnl DY 0,62% osv...

Men igjen: Det amerikanske selskapet FlightStats er sikkert en del av SKs enorme propagandamaskin :p

Takk, da slapp jeg å lete selv, mener disse statistikkene er vedlegg ved andre tråder i dette forumet også, og alle månedene viser det samme.

Takk, da slapp jeg å lete selv, mener disse statistikkene er vedlegg ved andre tråder i dette forumet også, og alle månedene viser det samme.

.... Å hva i himmelens navn har dette med at SAS ber sine ansatte gå ned i lønn? Helt utrolig at det er mulig..

Håper for guds skyld at dem som spyr ut med så mye gørr her inne ikke er ansatt i verken Norwegian eller SAS, da er det seriøst ikke rart om det går på ræva for begge selskapene til slutt!

Det må være mulig å ha to tanker i hode på samme tid, man kan mene mye om konsepter, service osv osv men til syvende å sist er ALLE på bakken, administrasjon og i lufta kollegaer selv om det er forskjellige selskaper

ja FY, sas har programmerte pauser på bakken! At det går ann!

Det er vel for h**** et minstkrav i dagens samfunn!

Et minstekrav? Så langt jeg vet så har de fleste arbeidstakere utenfor fly-bransjen lunchpause på 30 min i arbeidstiden sin, og ikke alle inklusive lønn en gang. Nå vet jeg ikke hvor mye pauser de ansatte i kabinen har i løpet av en dag, men kansje noen her kan redegjøre for hvordan en reel arbeidsdag for vanlige ansatte i kabinen ser ut?

-A

Er ikke dette en sak mellom ansatte og ledelse i SAS? Utrolig hva folk utenfor bruker energi på...

Er ikke dette en sak mellom ansatte og ledelse i SAS? Utrolig hva folk utenfor bruker energi på...

Så lenge dette dukker opp hver gang og det er påstander i alle retninger om hvordan de ansatte kompenseres og hvor kostnadene i bedriften ligger. Det kan jo være greitt å få på bordet om det dreier seg om avtaler hvor det viser seg at ma har en fast pause på 30 min etter hvert segment innenriks, eller at det hele viser seg å være helt på linje med det som resten av arbeidslivet regner for en vanlig lunch-pause.

Og i et mer utvidet sammenheng, så lenge dette er en del av de faktorene som taes opp av hatten hver gang SAS og økonomi kommer frem i offentlighetens lys en gang eller to i året og er roten til mang en streik etter hvert så synes jeg det er helt OK at utenforstående får innsikt i hva det går og kunne gjøre seg opp en mening om dette.

-A

Det kan jo være greitt å få på bordet om det dreier seg om avtaler hvor det viser seg at ma har en fast pause på 30 min etter hvert segment innenriks, eller at det hele viser seg å være helt på linje med det som resten av arbeidslivet regner for en vanlig lunch-pause.
-A

Uff, her er det mange vrangforestillinger. Vanlig tid mellom to flighter på innenriks er under en halvtime, og står du og ser på vil du se at dører disarmeres og åpnes, flyet tømmes for passasjerer, det gjøres rent - som oftest av kabinpersonalet selv om de skal hjem etterpå, unntaket er OSL hvor det er en større rengjøring, deretter skal kabinpersonalet gjøre en securitysjekk som er en omfattende bøy på skrått og tøy-øvelse, sikkerhetsutstyr kontrolleres, kooridinering med gate manager gjennomføres, catering supervises, briefing for neste tur gjennomføres med resten av kabinpersonellet og evt cockpit, og ny last med passasjerer tas imot, hjelpes, organiseres og sjekkes.

Den eventuelle spisepausen det her er snakk om er den eneste gangen på en arbeidsdag som kan være på 5-6 legger innenriks/i Europa eller på en tur/retur Syden hvor, personalet kan sette seg ned ved et normalt bord og spise "normal mat" - slik de fleste arbeidstakere har lov til.

Ikke sjelden er et fly forsinket slik at det ikke er tid til å ta den omtalte spisepausen, og at kabinpersonalet da frivillig gir fra seg matpausen (eller presses til det av arbeidsgiver, tid er jo penger) skjer mer enn ofte - selv om de kanskje stod opp klokken fem om morgenen for å dra rett på flyplassen, og klokken nå er tre på ettermiddagen.

Håper dette forklarer at det skjer "litt mer" mellom landing og avgang enn det det gemene hop får med seg, akkurat som det skjer litt mer på de andre fleste arbeidsplasser enn utenforstående registrerer - eller for den saks skyld, har behov for å vite. Jeg kjenner mange som nok ikke ville vart spesielt lenge i en slik jobb...

Ah, det var noen som lurte på hvorfor kabinen satt "bak gardinen". Det kan være behov for å hvile seg litt, det kan være varslet turbulens og kapteinen har bedt dem om å begrense service og å sitte fastspent hvis de kan (både Luftfartstilsynet, flyselskaper og kabinansatte selv er lei av at de havner på sykehus med bruddskader påført på jobben, derfor kommer også skiltene på tidligere enn før), eller det kan være behov for annet arbeid som må gjøres. Trenger du noe, ikke ser en kabinansatt, og skiltet med "fest setebeltet" er av, så er det bare å trykke på den lille knappen over hodet ditt, så kommer de snart. Det er bare å spørre, gjerne med et hyggelig smil (-:

så er det bare å trykke på den lille knappen over hodet ditt, så kommer de snart

I alle fall i teorien. Mener det var på SAS IC jeg opplevde at når det endelig kom et kabinpersonale, så var det eneste jeg rakk å registrere at vedkommende hadde trykt på den lille knappen for å skru av det lyset før vedkommende var langt avgårde uten å ha gjort noe forsøk på å forhøre seg om det muligens kunne ha vært en grunn til at den var blitt trykket på.

Det er det slett ikke, det handler om å utnytte crew og fly, og her har noen mye og lære. Husk, det finnes alternativer, det tror jeg noen vil finne ut etterhvert, uten å si noe mer.

Høres ut som MD-11 kan dette med arbeidsmiljø, effektivitet og luftfart men er litt for ydmyk og beskjeden til å presentere dem offentlig.

Foreslår at du begynner å samle og presentere de konkrete løsningene dine her på forumet, så vil nok de kunnskapsløse amatørflyselskapene som SAS, Norwegian og Widerøe snart plukke dem opp og komme løpende for å høste av dem (-:

Høres ut som MD-11 kan dette med arbeidsmiljø, effektivitet og luftfart men er litt for ydmyk og beskjeden til å presentere dem offentlig.

Foreslår at du begynner å samle og presentere de konkrete løsningene dine her på forumet, så vil nok de kunnskapsløse amatørflyselskapene som SAS, Norwegian og Widerøe snart plukke dem opp og komme løpende for å høste av dem (-:

Alt kan ikke presenteres offentlig vet du;) Så kan jo du kose deg med løsningene som legges frem her:D Og hvem vet, kanskje noen flyselskap bruker de også;) Uten at det nødvendigvis er mine ideer.

Det er det slett ikke, det handler om å utnytte crew og fly, og her har noen mye og lære. Husk, det finnes alternativer, det tror jeg noen vil finne ut etterhvert, uten å si noe mer.

For all del, SAS kan jo gjøre som Norwegian og sørge for at ansatte i luften aldri får spisepauser i det hele tatt! Det er tross alt det beste økonomisk sett: 1: "Spisepause i luften" midt i en dokø med eim av dolukt og matrester koster ikke penger for selskapet. 2: Ansatte holder ikke ut mange årene, selskapet har færre ansatte med høy ansenitet og dermed billigere arbeidskraft.

Jeg synes MD11, at folk har mye å lære når det gjelder stress på jobben og hvordan slike "sparetiltak" kan ødelegge folks helse. Hvis man feks. ikke har råd til å gi ansatte en velfortjent pause i løpet av en arbeidsdag kan man heller legge ned, da har ikke selskapet livets rett.

Hvis selskapet skal spare må det først og fremst ryddes opp i en ekstremt tung administrasjon.

For all del, SAS kan jo gjøre som Norwegian og sørge for at ansatte i luften aldri får spisepauser i det hele tatt! Det er tross alt det beste økonomisk sett: 1: "Spisepause i luften" midt i en dokø med eim av dolukt og matrester koster ikke penger for selskapet. 2: Ansatte holder ikke ut mange årene, selskapet har færre ansatte med høy ansenitet og dermed billigere arbeidskraft.

Jeg synes MD11, at folk har mye å lære når det gjelder stress på jobben og hvordan slike "sparetiltak" kan ødelegge folks helse. Hvis man feks. ikke har råd til å gi ansatte en velfortjent pause i løpet av en arbeidsdag kan man heller legge ned, da har ikke selskapet livets rett.

Hvis selskapet skal spare må det først og fremst ryddes opp i en ekstremt tung administrasjon.

Nå er vel det ikke bare i luftfarten det ikke alltid er mulig å "dra fra jobb" for å få en spisepause? Å dette blir man jo godt kompensert for også, så tror ikke det er gratis for noe selskap, men det blir uansett en vinn vinn situasjon, da crew/fly blir brukt mest mulig, og dessuten har man jo 4 dager fri, så syns ikke noe synd på oss :-)

SAS og alle de ansatte vet sikkert mye mer enn meg om flybransjer og lønninger og spisepauser. Så det skal jeg ikke mene noe om.

Men mer generelt kunne man tenke seg at noen av problemene SAS, som et modent selskap, har er et digert system som har satt seg over mange år. Når et nytt selskap som f.eks DY starter opp råder dugnadsånden ganske lenge. Men på et tidspunkt føler alle plutselig behov for en IT-sjef. Og IT-sjefen føler behov for noen å være sjef til. Og man tenker at det er lurt å få noen til å bære rundt E-posten mellom kontorene. Og man er ikke like entusiastiske til å ta spisepausene i bevegelse lenger. Og markedsavdelingen finner på en million ting som må gjøres, som ikke trengtes før. Før lage alle Powerpointer selv, men plutselig er det 4 personer som skal godkjenne i fht policy og design. Bla bla bla bla bla.

Har man først gått drøyt langt ned den bakken der, er det fryktelig tungt å snu. Nye selskaper har ikke de problemene. Kanskje det ligger en betydelig sum penger i oppgaver som egentlig ikke har noen reell verdi?

Jeg skal ikke påberope meg peiling på SAS, men jeg kan en del om selskapsbarbering og organisasjoner. Så det kunne tenkes at det var mer penger her enn i kabinansatte som spiser mens de synger Fanitullen og tjener 3,7% mindre.

Dette var kloke ord, Fnate, og jeg er i stor grad enig. Man hører sjelden begrepene "tungrodd" og "oppstart" om samme bedrift, men på et eller annet tidspunkt er man over i seriøs drift der nyansatte vurderer selskaper og arbeidsavtaler opp mot hverandre, man forventer seriøse arbeidsformer og ikke minst lønn og helse igjen etter arbeid. Vi lever i 2008, og misunnelsen mot pilot- og kabinansatteyrkene forsvinner raskt når man setter seg inn i hva de innebærer. Som en del sier, hvis man har det så forbasket bra i et annet yrke, hvorfor søker man seg ikke dit selv? Kan det være startavgiften (utdannelsen i tid og penger), faren for å bli gående arbeidsledig etter utdannelsen eller plutselig midt i karrieren, faren for å havne på bunn av listen i et nytt selskap etter å ha lagt på topp i det første, det at man er borte hjemmefra 4-5 dager i slengen, står opp i gryotta eller legger seg midt på natten, mens naboen mumler om at man "bare har fri og driver dank" de dagene man er hjemme og prøver å ta igjen en uke med forefallende husarbeid på 2-3-4 dager? Eg berre lurar (-:

Jeg tror, om jeg husker rett, at MD11 har erfaring fra både Widerøe og Norwegian.:)

Forøvrig er jeg helt enig i at det bør være et krav å ha en matpause hvor man tilnærmet uforstyrret kan konsumere maten sin. Det kan umulig koste så mye å legge tilrette for dette, og det er neppe på disse kostnadene at SAS går overende. Jeg vil tro at SAS-konsernet har en nokså stor administrativ stab, som burde være først i rekken når sparetiltak skal gjennomføres.

Det gjenstår å se hvor mye ramp og trafikkpersonell kan "gå ned i lønn" eller hvor lenge de må fryse lønna. Det blir snart mer lukrativt å jobbe i matbutikk, rent økonomisk.

Her på bruket har vi hatt lønnsfrys i 6 år før vi fikk ett oppgjør på ca 5% ved siste lønnsoppgjør nå. Er bare å nyte det for jeg regner med at det blir j*vlig lenge til nestegang.

Sånn har jeg på følsen det er blant mange bakke ansatte. De som stortsett har tatt potten de siste årene er kabin og cocpit. Ved siste oppgjør fikk cocpit forhandlet seg fram til 70-100 000 i påslag(avhengig av stilling og ansinitet) over 2 år. De gutta der har jo ikke akkurat noe dårlig lønn i utgangspungtet.

Back