Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn
Det kan jo være greitt å få på bordet om det dreier seg om avtaler hvor det viser seg at ma har en fast pause på 30 min etter hvert segment innenriks, eller at det hele viser seg å være helt på linje med det som resten av arbeidslivet regner for en vanlig lunch-pause.
-A
Uff, her er det mange vrangforestillinger. Vanlig tid mellom to flighter på innenriks er under en halvtime, og står du og ser på vil du se at dører disarmeres og åpnes, flyet tømmes for passasjerer, det gjøres rent - som oftest av kabinpersonalet selv om de skal hjem etterpå, unntaket er OSL hvor det er en større rengjøring, deretter skal kabinpersonalet gjøre en securitysjekk som er en omfattende bøy på skrått og tøy-øvelse, sikkerhetsutstyr kontrolleres, kooridinering med gate manager gjennomføres, catering supervises, briefing for neste tur gjennomføres med resten av kabinpersonellet og evt cockpit, og ny last med passasjerer tas imot, hjelpes, organiseres og sjekkes.
Den eventuelle spisepausen det her er snakk om er den eneste gangen på en arbeidsdag som kan være på 5-6 legger innenriks/i Europa eller på en tur/retur Syden hvor, personalet kan sette seg ned ved et normalt bord og spise "normal mat" - slik de fleste arbeidstakere har lov til.
Ikke sjelden er et fly forsinket slik at det ikke er tid til å ta den omtalte spisepausen, og at kabinpersonalet da frivillig gir fra seg matpausen (eller presses til det av arbeidsgiver, tid er jo penger) skjer mer enn ofte - selv om de kanskje stod opp klokken fem om morgenen for å dra rett på flyplassen, og klokken nå er tre på ettermiddagen.
Håper dette forklarer at det skjer "litt mer" mellom landing og avgang enn det det gemene hop får med seg, akkurat som det skjer litt mer på de andre fleste arbeidsplasser enn utenforstående registrerer - eller for den saks skyld, har behov for å vite. Jeg kjenner mange som nok ikke ville vart spesielt lenge i en slik jobb...
Ah, det var noen som lurte på hvorfor kabinen satt "bak gardinen". Det kan være behov for å hvile seg litt, det kan være varslet turbulens og kapteinen har bedt dem om å begrense service og å sitte fastspent hvis de kan (både Luftfartstilsynet, flyselskaper og kabinansatte selv er lei av at de havner på sykehus med bruddskader påført på jobben, derfor kommer også skiltene på tidligere enn før), eller det kan være behov for annet arbeid som må gjøres. Trenger du noe, ikke ser en kabinansatt, og skiltet med "fest setebeltet" er av, så er det bare å trykke på den lille knappen over hodet ditt, så kommer de snart. Det er bare å spørre, gjerne med et hyggelig smil (-: