SAS beholdt punktlighetstoppen i oktober

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Oktobertallene fra Flight Stats viser at SAS fortsatt er den punktligste "major airline" i Europa.

While Binter Canarias (the Hawaiian Airlines of Europe) continued to turn in near-perfect results, SAS is October's top performing major European carrier delivering 90.44% of their flights to the gate within 15 minutes of published schedules against an average for the group of 80.66%. The top ten performers included:



1.Binter Canarias - 97.23%

2.VLM Airlines - 93.26%

3.Aegean Airlines - 92.36%

4.SAS - 90.44%

5.KLM Cityhopper - 90.18%

6.Brit Air - 90.1%

7.Air Nostrum - 89.92%

8.Wideroe's - 89.85%

9.Tyrolean Airways - 89.46%

10.British Midland - 89.25%

http://emailer.emailroi.com/r.pl?tbcYISMN8159vOv2_dec4c4c8cb715bfd
 
Tallene baserer seg vel på ACARS-meldinger, og dermed et dette antall ganger de i den skarpe enden har tastet inn feil flight-nummer?
 
Ryaaaaaaaanair!

Det mest punktlige selskapet. Ikke noe sted på lista.
¨
Og hvis du klikker deg inn på linken, og videre inn på selve rapporten, så finner du at Ryanair hadde 77.54% av sine avganger på rute i Oktober, og er dermed ikke det mest punktlige selskapet for Oktober-måned.
 
For en som lever i en verden der arbeid betyr en god del reising så er punkligheten uvurderlig. Forutsigbarhet er viktig i en travel hverdag.
Jeg er meget glad for at SK er best av "the majors".
Binter Canarias nede på Kanariholmene har ingen relevans i denne sammenheng.
 
Punktlighet er vel uvurdelig for de fleste som reiser med fly, om de så bruker Binter Canarias eller SAS?
 
Fantastisk!!! Gratulerer til SAS og de ansatte som leverer tross utrolig tøffe tider for selskapet!
 
Jupp, dette er bra av SAS!

I dagens artikkel i Aftenposten refereres det til over 17.784 innstilte flighter i Norge for 2008 (ikke spesifiserte selskap). Det er nesten 50 flighter om dagen, noe som er ukjent for meg. Kan dette virkelig stemme?

Flyselskapene skryter av at norske fly er blant de mest presise i verden. Men for de flyreisende er virkeligheten ofte en helt annen, med lange køer, innstillinger og store forsinkelser. Tall Aftenposten har fått fra Riksrevisjonen, viser at flyselskapene og Avinor har hovedansvaret for at 61.970 fly kom forsinket frem i fjor.

I tillegg ble 17.784 fly rett og slett innstilt. Antallet innstilte fly er mer enn tredoblet siden 2003.

http://www.aftenposten.no/reise/article3366608.ece
 
...Avinor streiket noen dager i mai-08 nettopp grunnet lønnsbetingelser om jeg husker riktig. Om deres lønnskostnader har økt i størrelsesordnen artikkelen refererer til er det ikke spesielt synd på de.

Generelt kan vel Avinor knallbra på å fornekte alt (skyld, erstatning etc.), så denne legges nok elegant over på flyselskapene.
 
Veldig hyggelige tall som jeg har hatt stor glede av også den siste måneden! En dag i oktober var jeg på Torgallmenningen i Bergen på samme tidspunkt som det konkurrerende Norwegian-flyet landet på Flesland (opprinnelig avgangstid var den samme fra Gardermoen). En annen dag fikk jeg - nok en gang - bekreftet at det er lett å komme seg fra sentrum til sentrum (Oslo-Bergen) på bare litt over to timer!
 
...Avinor streiket noen dager i mai-08 nettopp grunnet lønnsbetingelser om jeg husker riktig. Om deres lønnskostnader har økt i størrelsesordnen artikkelen refererer til er det ikke spesielt synd på de.

Generelt kan vel Avinor knallbra på å fornekte alt (skyld, erstatning etc.), så denne legges nok elegant over på flyselskapene.

ikke sant.... i så og si hele høst har det vært slot-restriksjoner på Sola pga manglende flygeledere blant annet.... ikke manglende fly eller flypersonell.

men back to topic; SAS er inne i en bra stim om dagen føler jeg ;-)
 
Jupp, dette er bra av SAS!

I dagens artikkel i Aftenposten refereres det til over 17.784 innstilte flighter i Norge for 2008 (ikke spesifiserte selskap). Det er nesten 50 flighter om dagen, noe som er ukjent for meg. Kan dette virkelig stemme?



http://www.aftenposten.no/reise/article3366608.ece

Bedre punktlighet i norsk luftfart enn noensinne
11/11/09 11:05 AM
-I motsetning til det bildet som er skapt gjennom Riksrevisjonens rapport, er punktligheten i flytrafikken bedre enn noensinne, og har utviklet seg i positiv retning siden 2006. Samtidig har Avinor redusert antallet forsinkelser som skyldes oss med nærmere 20 prosent siden 2005, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale.
Avinor får støtte av SAS og avtroppende operativ direktør Dag Falk-Petersen:

-Vi opplever at Avinor har et sterkt fokus på punktlighet og regularitet, og selskapet har uten tvil bidratt til at SAS i dag har den beste punktligheten i verden. Dette oppnår ingen flyselskap alene, men gjennom et samarbeid der alle trekker i samme retning. Kritikken Avinor nå får virker derfor urimelig, sier Falk-Petersen.
Mens den gjennomsnittlige punktligheten for alle lufthavnene i konsernet, inklusive Oslo Lufthavn Gardermoen, i 2006 var på 83 prosent, var gjennomsnittet for 2009 fram til august på 88,9 prosent.

-Dette er forhold som Avinor har påpekt overfor Riksrevisjonen, uten at dette har blitt kommentert i rapporten. Det er svært beklagelig, sier Quale.

Når det gjelder regulariteten, har nivået gjennom hele den kartlagte perioden vært så godt som i tråd med målsettingen på 98 prosent. Men også her har det vært en forbedring de senere år. Regulariteten per august 2009 lå på 98,9 prosent for hele konsernet.

-Dette er tall vi er stolte av. Økt fokus på våre egne arbeidsrutiner og bedre samarbeid med flyselskapene har gitt svært gode resultater. Dette samarbeidet er relativt unikt i europeisk sammenheng, sier Quale, som understreker at Avinor hver eneste dag jobber for å bli enda bedre på punktlighet.

Avinor har også tilnærmet 100 prosent punktlighet i underveistrafikken som håndteres av tårn og kontrollsentraler.

Vedlagt til saken er et brev til Samferdselsdepartementet hvor Avinor kommenterer manglene ved Riksrevisjonens rapport. Her ligger også en tabell med oversikt over punktlighetsutviklingen fra 2006 fram til i dag.

http://www.avinor.no/avinor/presse/... I NORSK LUFTFART ENN NOENSINNE&id=181-102983
 
Veldig bra!
I går var dessverre ikke 18:35-avgangen fra STO til OSL i rute - men det var heldig for meg som egentlig skulle ha 19:50, men kom tidlig til Arlanda og fikk sneket meg med en tidligere flight. Kapteinen kom på og beklaget vedlig at de var sene, noe som skyltes at flyet kom fra Alicante og hadde hatt mange rullestolbrukere ombord og dermed brukte litt ekstra tid på å de-boarde. Crewet (sammen med bakken) jobbet bra med å berolige de som hadde fly videre og hjelpe dem til rett gate ved ankomst OSL. Tidligere har jeg opplevd at de har bedt pax som IKKE hadde connections om å bli sittende ved ankomst så de som har connections kan komme av først - det funket overraskende greit

(og til stressmannen som satt innenfor meg på F-setet har jeg dette å si: hvis det er så veldig viktig for deg å komme opp av stolen og ut i midtgangen med én gang så reserver for f**** et midtgangssete neste gang!)
 
Dette imponerte meg; Fløy med SK-LH, OSL-FRA-SIN-CGK, maskinen hadde 40 minutter delay fra OSL. Med tight connection i utgangspunktet i FRA gjorde de alt for at vi rakk flighten videre. Vi var ca 7 pax som skulle videre til SIN, crew ga klar beskjed om at vi som skulle til SIN måtte gå av først. Buss sto klar og førte oss bort til maskinen, passkontroll ble foretatt på flytrappen av Der Polizei, groundhandling fulgte oss hele veien. Hva dette har med punktlighet, jo...at alt går når viljen er til stede. Gratulerer SAS og Lufthansa for kjempeservice
 
och fantastisk service från Der Polizei!

Vi försökte det på Arlanda en gång med tight connection SK-->CA. Men nej! Passagerarna måste upp via en non schengen gate, genom vanliga passkontrollen och ombord.
 
... og da jeg fløy Paris-Oslo i sommer fikk de 22 passasjerene om bord som skulle videre til Stavanger gå rett til Stavanger-gaten. Bagasjen ble sendt direkte og ingen omvei for passasjerene med bagasje, toll, innsjekking og sikkerhetskontroll!
 
Back
Top