Widerøe er best i Europas - i desember også!

Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Punktligheten til SAS er ikke hemmelig for de som sitter foran i kabinen...og som gladelig betaler for nettopp å komme frem til den tiden de er lovet og faktisk har betalt for å komme frem til.

Jeg slutter meg til denne bemerkningen EB.
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Begge selskaps punktlighet "faller" i forhold til november (hvis vi skal benytte denne sammenligningen). Derimot faller begge selskap lite i forhold til samme måned i 2008. Forholdene som påvirket trafikk aviklingen i desember 2008, ser med andre ord ut til å også påvirke tallene for desember i år.

Du svarer ikke på det jeg skriver her. Poenget til TCAS slik jeg leser det er at DY faller relativt mer enn de andre selskapene fra november til desember. Skulle alle ha falt like mye, ville ikke DY falt til 36. plass på statistikken, de ville holdt seg der de var i november.
Det tyder på at DY har hatt større problemer enn de andre selskapene har hatt i denne værmessige vanskelige perioden, og ut ifra det TCAS skriver så klarer jeg ikke å lese annet enn at dette også er hans poeng. Desember 2008 er lite interessant i akkurat denne sammenhengen.
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Punktligheten til SAS er ikke hemmelig for de som sitter foran i kabinen...og som gladelig betaler for nettopp å komme frem til den tiden de er lovet og faktisk har betalt for å komme frem til.

Helt enig, EB! Selv om jeg ikke jobber i en stor bedrift, så har alle selgerne merket seg problemene DY har hatt i desember (og opplevd dem), så nå har reisene som skal skje i nærmeste fremtid blitt booket med SK. På samme måte som det bookes med DY når SK oppleves som "risky".
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Du svarer ikke på det jeg skriver her. Poenget til TCAS slik jeg leser det er at DY faller relativt mer enn de andre selskapene fra november til desember. Skulle alle ha falt like mye, ville ikke DY falt til 36. plass på statistikken, de ville holdt seg der de var i november.
Det tyder på at DY har hatt større problemer enn de andre selskapene har hatt i denne værmessige vanskelige perioden, og ut ifra det TCAS skriver så klarer jeg ikke å lese annet enn at dette også er hans poeng. Desember 2008 er lite interessant i akkurat denne sammenhengen.

Det stemmer ikke. Sammenligner man hvilken plassering Norwegian hadde i desember 2008, så er det kun EN plassering dårligere enn i år. Det er derfor ingen sannhet i at Norwegian faller og faller. Problemene de hadde i år, har også gitt sitt utslag i samme periode i fjor.

Ja Norwegian sliter med punktligheten, men det er ikke noe mer sensasjonelt dårligere enn desember fra i fjor.
At dette ikke er bra for Norwegian, bestrides ikke.
 
Last edited:
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Det stemmer ikke. Sammenligner man hvilken plassering Norwegian hadde i desember 2008, så er det kun EN plassering dårligere enn i år. Det er derfor ingen sannhet i at Norwegian faller og faller. Problemene de hadde i år, har også gitt sitt utslag i samme periode i fjor.

Verken TCAS eller jeg har pratet om desember 2008. Hvilken plass lå DY på i november 2009 og hvilken plass lå de på i desember 2009? Kan være med på at "faller og faller" er en liten overdrivelse, men faktum er - fremdeles - har hatt større fall i sin punktlighet i forhold til andre selskaper i desember, sammenliknet med november (eller resten av året for den saks skyld).
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Verken TCAS eller jeg har pratet om desember 2008. Hvilken plass lå DY på i november 2009 og hvilken plass lå de på i desember 2009? Kan være med på at "faller og faller" er en liten overdrivelse, men faktum er - fremdeles - har hatt større fall i sin punktlighet i forhold til andre selskaper i desember, sammenliknet med november (eller resten av året for den saks skyld).

Du finner det ikke litt ironisk at når SAS presenterer elendige tall på samme område, så er det i følge deg seg kun statistikk i forbifarten?

Det har vært mange ekstraordinære årsaker til problemene, så det er slik jeg ser det ikke annet enn statistikk i forbifarten som ikke betyr allverden i forhold til dagens situasjon.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=14587&highlight=punktlighet+juni

Grunnen til at jeg mener dere tar feil er at punktligheten til Norwegian er kraftig forbedret. Desember er en måned Norwegian alltid har utfordringer i sin punktlighet. Det er derfor ingen ting som indikerer den generelle punkligheten til Norwegian. Flaggingen av SAS Norge som europas mest punktlige flyselskap er også et pust fra gamledager. SAS har høyere punktlighet enn Norwegian, men ting er nå anderledes og jeg skal forsøke å forklare hvorfor.

I 2008 hadde SAS Norge minst 4 plasseringer på førsteplass og 2 på andreplass, hvilket gjorde selskapet til en av de mest punktlige i Europa.
For året 2009 er ting ganske anderledes. Selskapet har vært helt nede i 24 plass og har ikke en eneste plassering som europas mest punktlige flyselskap! Nå er det et par måneder som ikke ligger tilgjengelig i biblioteket for punktligheten i europa, men det er helt klart at SAS nå går inn i et år hvor 2009 ligger til grunn for vurderingen av punktligheten og SAS har med det blitt forbigått av flere selskap.

Punktligheten til SAS er fortsatt imponerende, men man burde merke seg at den gjennomsnitlige forskjellen mellom SAS og Norwegian i punktlighet har aldri vært mindre enn i 2009. Det selv om SAS ser ut til å klare en liten prosentvis økning i punktligheten fra 2008 og inkludert den kraftige nedgangen for Norwegian i desember.

Det blir feil å skamslå punktligheten til Norwegian når den fra 2007 har gått fra 57% i 2007, til 77,71% i 2008 og opp på 80 tallet for 2009. Hvorfor var ikke dette sensasjonelt når selskapet virkelig hadde utfordringer med sin punktlighet for året som helhet?
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Jeg stusser litt på at Widerøe mener at de har hatt "godt vær" i desember:

- På absolutt hele rutenettet klarer vi å levere god kvalitet. Ekstra gøy er det at et selskap som flyr over og rundt polarsirkelen klarer å slå et stort flyselskap i Spania. Selv om godt vær på hele vårt rutenett har hjulpet godt på statistikken viser dette at vi holder stor fokus på å få flyene i luften på rutetid. I tillegg et robust driftsapparat og ansatte som gjør en fenomenal innsats, sier informasjonssjef i Widerøe Siw Sandvik.
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Widerøe har en stor del av sitt nettverk i Nord-Norge, og der har det på langt nær vært like tøff vinter som her i sør, snarere tvert i mot. Derfor har WF hatt godt vær. Alt skjer ikke i og rundt Oslo vet du. :)
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

All ære til WF for at de har klart dette. For ikke lenge siden var punktligheten til WF under enhver kritikk og det var store oppslag både i aviser nordpå og ikke minst i Vestfold der WF har mye forretningstrafikk. Men dette viser at man kan snu en dårlig trend og snu det helt om, noe WF har klart her:)
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Jeg stusser litt på at Widerøe mener at de har hatt "godt vær" i desember:

Antar at det er sammenlignet med fjoråret (sånn at dem har sitt på det tørre ovenfor MartinL) ;)
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

MartinL, jeg skjønner ikke helt hvor du fant det skrevet som du gjorde - jeg har nemlig aldri skrevet at det bare var statistikk i forbifarten? Jeg forstår at du har en stor forkjærlighet for Norwegian, og det respekterer jeg fullt ut. Personlig tenderer jeg til å foretrekke SAS, men det er så lenge de faktisk leverer. Gjør de ikke det, så velger jeg andre alternativer (les: DY eller WF). Så jeg vil presisere at jeg ikke på noen måte prøver å glorifisere SAS her!
Det jeg prøvde å få frem her er TCAS' poeng - og du kan argumentere med de siste 12 måneder akkurat så mye du vil, men det hjelper fint lite fordi du svarer på noe annet enn TCAS (og jeg for den saks skyld) skriver. Og sett fra et reisendes synspunkt så hjelper det fint lite at DY har hatt bra on-time performance i hele 2009 når man dingler på en flyplass i flere timer mens man venter på flyet... For det er faktisk key issue i tråden her! ;)
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Jeg stusser litt på at Widerøe mener at de har hatt "godt vær" i desember:

Var nok en mer generell kommentar om været siste månedene av 2009 vil jeg anta. For det har faktisk vært relativt godt vær i hele Nord-Norge. Jeg husker bare én storm og det var i slutten av september. Ellers har det vært fint, mooooot normalt :) Stormene pleier jo komme rullende på rad og rekke oppover kysten.
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

MartinL, jeg skjønner ikke helt hvor du fant det skrevet som du gjorde - jeg har nemlig aldri skrevet at det bare var statistikk i forbifarten? Jeg forstår at du har en stor forkjærlighet for Norwegian, og det respekterer jeg fullt ut. Personlig tenderer jeg til å foretrekke SAS, men det er så lenge de faktisk leverer. Gjør de ikke det, så velger jeg andre alternativer (les: DY eller WF). Så jeg vil presisere at jeg ikke på noen måte prøver å glorifisere SAS her!
Det jeg prøvde å få frem her er TCAS' poeng - og du kan argumentere med de siste 12 måneder akkurat så mye du vil, men det hjelper fint lite fordi du svarer på noe annet enn TCAS (og jeg for den saks skyld) skriver. Og sett fra et reisendes synspunkt så hjelper det fint lite at DY har hatt bra on-time performance i hele 2009 når man dingler på en flyplass i flere timer mens man venter på flyet... For det er faktisk key issue i tråden her! ;)

Da får du ta en titt i linken så finner du posten din:)

Bare så det er sagt, jeg er helt enig med at Norwegian har en utfordring med punktligheten i november, men jeg er sterkt uenig i fremstillingen som enkelte her forsøker å lage!
Dette må bli satt i sin sammenheng, noe jeg synes mange glemmer:)
 
Re: Widerøe er best i Europas - i desember også!

Bare så det er sagt, jeg er helt enig med at Norwegian har en utfordring med punktligheten i november, men jeg er sterkt uenig i fremstillingen som enkelte her forsøker å lage! Dette må bli satt i sin sammenheng, noe jeg synes mange glemmer:)

Folk som skal kjøpe seg en flybillett i dag etter å ha fått med seg at DY sliter med å få ruteflyene sine på rute, bryr seg neppe om at den generelle utviklingen de siste årene er positiv.
Og når folk skal hjem til jul i desember, og det generelle inntrykket er at DY alltid sliter i desember (som du selv sier), så hjelper det lite at året sett under ett ser bra ut når man faktisk skal reise i desember.

That´s life :) Men det er selvfølgelig bra at DY tar grep for å få opp punktligheten sin igjen!
 
Back
Top