SAS B737-800

Ja, det så jeg når jeg stod ved gaten. RRL gikk til ARN istedet ti minutter før.

Men TUJ var ingen skuffelse. :)

180-seterne er jo en lidelse av de skjeldene.. jeg er 193 lang så plass finnes jo ikke.. har fløyet RRL til Tromsø ett par ganger og det er ikke mye festlig

På disse 180seters 738'erne, hvor langt bak må jeg for å få god utsikt? Jeg kan ikke noe om seteradene bak vingene, må være leeeeeenge siden jeg satt der alene :eek:

Har foreløpig booka meg inn på 23F.

(Utsikt > beinplass)

Vanligvis er "utsikt", beinplass foran siden ofte er det C-klasse de rmed gardin etc. Så flytt framover..

Skulle akkurat til å spørre om status selv. Det har blitt nevnt at LN-RRE, LN-RRF og LN-RRG er de trange maskinene som vel har 186 seter mens LN-RRL, LN-RPL, LN-RRT, LN-RRU og LN-RCZ har 176 (en konfig som Wikipedia tydeligvis ikke har fått med seg). Hvilke maskiner er i euroconfig med 150 seter? Resten har vel 179.

186 seter er vel samme config som DY har i sine -800. Tror ikke jeg har flydd noen av av SK sine -800, men har ikke lagt merke til at DY sine er mer enn forventet trange, selv med tjukke seter. Er det samme pitch hos begge selskap?

Men man ve tikke hvilken hun får den dagen.. Kan også være -400, -600, -700 også . De sjonglerer hele tid, så best bet lengst mulig foran..

Er det ingen SK person her som kan putte henne på rad 1, litt diskret.. ;).. PM til henne...

Hadde begge varianter av 738 denne uken paa LHR-OSL. Utflyvningen med kollaps B-sete (ble oppgradert til C fra M (men til ett F sete)) - ikke noe problem. Returflyet - hadde valgt 12A som var EE-rad, men flyendring foerte til at 12 ikke lengre var det - fikk det fantastiske charter-konfigurerte SAS flyet. Setet er nedsittet, og bena stanget i raden foran. Noe saa ubehagelig er det lenge siden jeg har opplevd og er grusom vekker hvorfor jeg ikke pleier aa reise i M. Hvorfor SAS i det hele tatt setter inn disse flyene paa OSL-LHR (noe som maa vaere en av deres "bedre" ruter) skjonner jeg ikke. Hadde det ikke vaert fantastisk om SAS faktisk fikk en standard konfigurasjon?

Ble 24F.... satser på det blir fin utsikt mot svalbardfjella nå! :) Grunnen til at jeg for første gang velger bak vingen, er at det ikke er ledige vindusseter foran vingen. Og vindusseter MÅ man ha! Jeg bryr meg ikke om stort annet enn å se ut av vinduet når jeg flyr, håpløs som jeg er, hehe.

Men jeg ser nå at det står 180 seter på "velg sete"-greia inne på sas.no, og widerøe melder om registerering LN-RRE... Så jeg skjønner ikke hvor 186 seter kommer fra? :8:

Ble 24F.... satser på det blir fin utsikt mot svalbardfjella nå! :) Grunnen til at jeg for første gang velger bak vingen, er at det ikke er ledige vindusseter foran vingen.

Må vel ha status for å velge sete framme i bussen. Selv sitter jeg ofte på nest bakerste rad. Tenker litt på utsikt, men også at det da er gode muligheter for å ha rekka for seg selv, samt ledig sete bak så man kan recline så mye man vil med god samvittighet :D
On a side note: sjekket inn på en B736 til i morgen for et par timer siden. Ser ut som de har fått et mer logisk system på hvilke seter som skal reserveres statuskunder nå. Likte dårlig at både 10A og 10F er blokkert nå, ikke bare 10A som før :headbang (For de som lurte så mangler det et sete foran vindussetene på rad 10 pga. nødutgang => MASSE beinplass.)

Må vel ha status for å velge sete framme i bussen. Selv sitter jeg ofte på nest bakerste rad. Tenker litt på utsikt, men også at det da er gode muligheter for å ha rekka for seg selv, samt ledig sete bak så man kan recline så mye man vil med god samvittighet :D
On a side note: sjekket inn på en B736 til i morgen for et par timer siden. Ser ut som de har fått et mer logisk system på hvilke seter som skal reserveres statuskunder nå. Likte dårlig at både 10A og 10F er blokkert nå, ikke bare 10A som før :headbang (For de som lurte så mangler det et sete foran vindussetene på rad 10 pga. nødutgang => MASSE beinplass.)

Kan du se forskjell på et sete som allerede er valgt og et som er blokkert?

Mjolnir : ikke nødvendigvis. I dette tilfelle (og generelt ofte på B738) er det rad 1-5 som er blokkert for (gull)status, ellers var det et par seter ledige fra rad 6 og bakover. Bl.a er enda 6A ledig, men det er på feil side av flyet ifht de fjellene jeg forventer meg å se ved innflyvning på rwy10. Så da må man bakover for å få et F-sete ;)

Mitt spørsmål gikk mest på hvor langt bak jeg må for at ikke vingen skal "kapre" en stor del av utsikten min...

Last edited:
Mjolnir : ikke nødvendigvis. I dette tilfelle (og generelt ofte på B738) er det rad 1-5 som er blokkert for (gull)status

Setene er reservert for gull og fullpris, som i tillegg kan velge fritt blant alle andre seter i flyet ved bestilling.

Kan du se forskjell på et sete som allerede er valgt og et som er blokkert?

Nei, det er så klart godt mulig at noen har snappet det opp i løpet av de minuttene jeg brukte på å rote fram bookingrefereansen. Poenget er at da jeg valgte sete rett etter at innsjekk åpnet var alt fra rad 10 og fram opptatt, mens stort sett alt lengre bak var ledig. Er godt mulig et par seter har blitt valgt før jeg kom inn, men man skjønner jo at mye er blokkert. Ved tidligere innsjekkinger har det ofte vært noen spredte ledige seter lengre fram, gjerne ulikt på høyre og venstre side av flyet. Her snakker vi om 1 minutt etter at innsjekk har åpnet.
Har statuskunder, folk med skikkelig billett e.l. mulighet til å velge sete før oss andre? (Edit: ble besvart mens jeg skreiv) Med mindre flyet tidligere har plukket opp pax som skal videre (noe jeg tviler på) forklarer det jo en del.

Hvor på wideroe.no finner man reg på flygninger?

Skjønner virkelig ikke hva dere mener med ekstremt dårlig beinplass på LN-RRE. Jeg sitter her på 24F og får to knyttnever inn til neste sete, og jeg er 174cm. Har hatt dårligere plass på 2A på norwegians 733 for å si det så...

(10min til flyet går og jeg kjeder meg :p ).

Back