Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC
Til ditt første avsnitt;
Ja, det er riktig at CAU ikke kommer frem med info i forhandlinger , derimot har SAS åpenlyst og lett forståelig for selskapets situasjon idag meddelt dette intern og eksternt.
En forhandling er en ærlig sak i business , men et sted må grensen for forhandlinger settes og det er etter min oppfatning her CAU feiler til å forstå alvoret i situasjonen for SAS. Det kan lett sammenlignes med russisk rulett.
I annet avsnitt skriver du at det er eierne som har stillet krav om besparelser. Vel , formelt ja , men utenom eierne eksisterer også noe som heter finansinstistusjoner som låner SAS penger til investeringer og drift og det er kravet fra disse som er avgjørende for selskapets eksistens. For høye finanskostnader eller mangel på finansiering vil jo rimelig kjapt i dagens situasjon bety kroken på døra. Det er jo det som den norske handelsministeren har forsøkt å formidle inn i selskapet.
Til tredje avsnitt;
Det du skriver her virker mangel på real forståelse for situasjonen til SAS.
Om dette skulle være virkelighet bør selskapet legges ned straks.
SAS sin ledelse har etter beste evne forsøkt å berge selskapet gjennom samtaler med ansatte som tydeligvis har vært kloke i det fleste foreninger untatt CAU til å bidra til å dra lasset med ledelsen som også bare er ansatt i SAS.I tillegg foregår samtaler med eiere,investorer og finansinstitusjoner som er enda viktigere faktisk for å drøfte overlevelses strategi.
Etter mitt syn er det CAU som henger seg selv og selskapet ut i denne situasjonen.
Til fjerde avsnitt;
Tar CAU sjansen på å være taktikere som du skriver så lenge at de ikke forstår at de kan være bidraget som får eiere og finansierer til å sette tommelen ned for videre drift?
Jeg kan forsikre deg at fra det politiske miljøet i Norge ikke finnes et fnugg av tålmodighet lenger med SAS sine urolige husforeninger i syd. Den samme oppfatning gjelder for Sverige. Danskene skal nå være forsiktige med å gjøre opp regning uten vert.
Og så skjer det igjen; siste uker og måneders skriverier i media gjør kundene urolige som ved tidligere anledninger ved varslet streik eller gjennomføring av streik.
Mange av mine kolleger som også reiser mye i i jobbsammenheng på mellom og landdistanser velger nå andre selskaper enn SAS av frykt for at det kan oppstå streik i løpet av våren på dansk side og velger derfor LHR,AMS eller FRA som transit lufthavner for videre forbindelser.
Resultat: SAS taper kunder og inntekter de sårt trenger.
Jeg har ingen statestikk for dette , men i ervervslivet tar man ingen sjanser for reiser som bestilles i god tid og da kommer SAS dårlig ut i vår bedrift slik situasjonen er idag.
Food for thought!
Nu er det jo lidt svært at kende alle fact når de to parter der forhandler ikke kommer med info, men man skal huske at da det netop er en forhandlingssituationen, så er begge siders krav stillet hårdt op.
Ejerne har stillet krav om besparelser og dem har de fået og jeg tror simpelthen ikke på at de lader SAS lukke pga. en mindre teknikalitet som at ruter ud af DK skal flyves på danske overenskomster. Ejerne har sidste år skudt 5 mia kr. ind i selskabet og de penge plus deres oprindelige ejerandel vil være spildt ved en lukning. For slet ikke at tale om mange arbejdspladser i de 3 lande. Den pris er simpelthen for høj - også for ejerne.
Meget er lige nu taktik fra alle partner (både fra SAS, CAU og de øvrige forbund) - og alt i alt så handler det om at alle plejer deres egne interesser - også dem som er blevet enige med SAS. De kan klart se en fordel i at hænge CAU ud også.
At CAU skal kunne vælte SAS tror jeg simpelthen ikke på - hvis det er dråben så ville SAS vælte alligevel. De 200 mio. CAU skal bidrage med nu er peanuts i forhold det samlede tab SAS har og har haft.
Til ditt første avsnitt;
Ja, det er riktig at CAU ikke kommer frem med info i forhandlinger , derimot har SAS åpenlyst og lett forståelig for selskapets situasjon idag meddelt dette intern og eksternt.
En forhandling er en ærlig sak i business , men et sted må grensen for forhandlinger settes og det er etter min oppfatning her CAU feiler til å forstå alvoret i situasjonen for SAS. Det kan lett sammenlignes med russisk rulett.
I annet avsnitt skriver du at det er eierne som har stillet krav om besparelser. Vel , formelt ja , men utenom eierne eksisterer også noe som heter finansinstistusjoner som låner SAS penger til investeringer og drift og det er kravet fra disse som er avgjørende for selskapets eksistens. For høye finanskostnader eller mangel på finansiering vil jo rimelig kjapt i dagens situasjon bety kroken på døra. Det er jo det som den norske handelsministeren har forsøkt å formidle inn i selskapet.
Til tredje avsnitt;
Det du skriver her virker mangel på real forståelse for situasjonen til SAS.
Om dette skulle være virkelighet bør selskapet legges ned straks.
SAS sin ledelse har etter beste evne forsøkt å berge selskapet gjennom samtaler med ansatte som tydeligvis har vært kloke i det fleste foreninger untatt CAU til å bidra til å dra lasset med ledelsen som også bare er ansatt i SAS.I tillegg foregår samtaler med eiere,investorer og finansinstitusjoner som er enda viktigere faktisk for å drøfte overlevelses strategi.
Etter mitt syn er det CAU som henger seg selv og selskapet ut i denne situasjonen.
Til fjerde avsnitt;
Tar CAU sjansen på å være taktikere som du skriver så lenge at de ikke forstår at de kan være bidraget som får eiere og finansierer til å sette tommelen ned for videre drift?
Jeg kan forsikre deg at fra det politiske miljøet i Norge ikke finnes et fnugg av tålmodighet lenger med SAS sine urolige husforeninger i syd. Den samme oppfatning gjelder for Sverige. Danskene skal nå være forsiktige med å gjøre opp regning uten vert.
Og så skjer det igjen; siste uker og måneders skriverier i media gjør kundene urolige som ved tidligere anledninger ved varslet streik eller gjennomføring av streik.
Mange av mine kolleger som også reiser mye i i jobbsammenheng på mellom og landdistanser velger nå andre selskaper enn SAS av frykt for at det kan oppstå streik i løpet av våren på dansk side og velger derfor LHR,AMS eller FRA som transit lufthavner for videre forbindelser.
Resultat: SAS taper kunder og inntekter de sårt trenger.
Jeg har ingen statestikk for dette , men i ervervslivet tar man ingen sjanser for reiser som bestilles i god tid og da kommer SAS dårlig ut i vår bedrift slik situasjonen er idag.
Food for thought!
Last edited: