SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Nu er det jo lidt svært at kende alle fact når de to parter der forhandler ikke kommer med info, men man skal huske at da det netop er en forhandlingssituationen, så er begge siders krav stillet hårdt op.

Ejerne har stillet krav om besparelser og dem har de fået og jeg tror simpelthen ikke på at de lader SAS lukke pga. en mindre teknikalitet som at ruter ud af DK skal flyves på danske overenskomster. Ejerne har sidste år skudt 5 mia kr. ind i selskabet og de penge plus deres oprindelige ejerandel vil være spildt ved en lukning. For slet ikke at tale om mange arbejdspladser i de 3 lande. Den pris er simpelthen for høj - også for ejerne.

Meget er lige nu taktik fra alle partner (både fra SAS, CAU og de øvrige forbund) - og alt i alt så handler det om at alle plejer deres egne interesser - også dem som er blevet enige med SAS. De kan klart se en fordel i at hænge CAU ud også.

At CAU skal kunne vælte SAS tror jeg simpelthen ikke på - hvis det er dråben så ville SAS vælte alligevel. De 200 mio. CAU skal bidrage med nu er peanuts i forhold det samlede tab SAS har og har haft.

Til ditt første avsnitt;
Ja, det er riktig at CAU ikke kommer frem med info i forhandlinger , derimot har SAS åpenlyst og lett forståelig for selskapets situasjon idag meddelt dette intern og eksternt.
En forhandling er en ærlig sak i business , men et sted må grensen for forhandlinger settes og det er etter min oppfatning her CAU feiler til å forstå alvoret i situasjonen for SAS. Det kan lett sammenlignes med russisk rulett.

I annet avsnitt skriver du at det er eierne som har stillet krav om besparelser. Vel , formelt ja , men utenom eierne eksisterer også noe som heter finansinstistusjoner som låner SAS penger til investeringer og drift og det er kravet fra disse som er avgjørende for selskapets eksistens. For høye finanskostnader eller mangel på finansiering vil jo rimelig kjapt i dagens situasjon bety kroken på døra. Det er jo det som den norske handelsministeren har forsøkt å formidle inn i selskapet.

Til tredje avsnitt;
Det du skriver her virker mangel på real forståelse for situasjonen til SAS.
Om dette skulle være virkelighet bør selskapet legges ned straks.
SAS sin ledelse har etter beste evne forsøkt å berge selskapet gjennom samtaler med ansatte som tydeligvis har vært kloke i det fleste foreninger untatt CAU til å bidra til å dra lasset med ledelsen som også bare er ansatt i SAS.I tillegg foregår samtaler med eiere,investorer og finansinstitusjoner som er enda viktigere faktisk for å drøfte overlevelses strategi.
Etter mitt syn er det CAU som henger seg selv og selskapet ut i denne situasjonen.

Til fjerde avsnitt;
Tar CAU sjansen på å være taktikere som du skriver så lenge at de ikke forstår at de kan være bidraget som får eiere og finansierer til å sette tommelen ned for videre drift?

Jeg kan forsikre deg at fra det politiske miljøet i Norge ikke finnes et fnugg av tålmodighet lenger med SAS sine urolige husforeninger i syd. Den samme oppfatning gjelder for Sverige. Danskene skal nå være forsiktige med å gjøre opp regning uten vert.

Og så skjer det igjen; siste uker og måneders skriverier i media gjør kundene urolige som ved tidligere anledninger ved varslet streik eller gjennomføring av streik.
Mange av mine kolleger som også reiser mye i i jobbsammenheng på mellom og landdistanser velger nå andre selskaper enn SAS av frykt for at det kan oppstå streik i løpet av våren på dansk side og velger derfor LHR,AMS eller FRA som transit lufthavner for videre forbindelser.
Resultat: SAS taper kunder og inntekter de sårt trenger.
Jeg har ingen statestikk for dette , men i ervervslivet tar man ingen sjanser for reiser som bestilles i god tid og da kommer SAS dårlig ut i vår bedrift slik situasjonen er idag.
Food for thought!

Last edited:

Selv mener jeg det spillet CAU nå driver mot SAS er uverdig. Deres kollegaer i både Sverige og Norge har allerede forhandlet seg ferdig og kommet frem til en avtale. Dersom CAU nå skal vinne noe på å være gjenstridig, vil de øvrige fagorganisere i SAS også komme med nye krav senere. Det vet ledelsen i SAS, og jeg håper at de ikke gir en tomme.

CAU må nå ta innover seg markedet vi er i. Jeg forstår at CAU medlemmene er bekymret, for hvis SAS stenger ned IC produksjonen, vil det gå relativt mye hardere ut over dem enn kollegaene i Norge og Sverige. Men alternativet er kanskje konkurs, og det tjener ingen.

Selv har jeg foreslått en kollektiv oppsigelse. I Norge er dette mulig, men selvfølgelig omstridt. Hva som er regelverket i Danmark kjenner jeg ikke til. Poenget er at stillingene skal i etterkant lyses ut offentlig, og alle skal ha anledning til å søke på dem.

For SAS er dette en kjempefordel, for da kan selskapet ansette dem de ønsker å ha med videre. I tillegg kan de selv regulere lønnsnivået, og alle har lik ansiennitet. Selv om de fleste ansatte vil bli med videre, er dette selvfølgelig nesten det verste som kan skje. Mye jobbusikkerhet, tap av ansennitet og lavere lønn.

Derfor hadde det vært greit med en forhandlingsløsning.

Avslutningsvis, hvor billig eller dyr er en dansk kabinansatt i forhold til en svensk eller norsk?
Jeg mener at den som gjør jobben billigst, også bør være den som utfører jobben. Her er nasjonalitet underordnet.

Selv mener jeg det spillet CAU nå driver mot SAS er uverdig. Deres kollegaer i både Sverige og Norge har allerede forhandlet seg ferdig og kommet frem til en avtale. Dersom CAU nå skal vinne noe på å være gjenstridig, vil de øvrige fagorganisere i SAS også komme med nye krav senere. Det vet ledelsen i SAS, og jeg håper at de ikke gir en tomme.

CAU må nå ta innover seg markedet vi er i. Jeg forstår at CAU medlemmene er bekymret, for hvis SAS stenger ned IC produksjonen, vil det gå relativt mye hardere ut over dem enn kollegaene i Norge og Sverige. Men alternativet er kanskje konkurs, og det tjener ingen.

Selv har jeg foreslått en kollektiv oppsigelse. I Norge er dette mulig, men selvfølgelig omstridt. Hva som er regelverket i Danmark kjenner jeg ikke til. Poenget er at stillingene skal i etterkant lyses ut offentlig, og alle skal ha anledning til å søke på dem.

For SAS er dette en kjempefordel, for da kan selskapet ansette dem de ønsker å ha med videre. I tillegg kan de selv regulere lønnsnivået, og alle har lik ansiennitet. Selv om de fleste ansatte vil bli med videre, er dette selvfølgelig nesten det verste som kan skje. Mye jobbusikkerhet, tap av ansennitet og lavere lønn.

Derfor hadde det vært greit med en forhandlingsløsning.

Avslutningsvis, hvor billig eller dyr er en dansk kabinansatt i forhold til en svensk eller norsk?
Jeg mener at den som gjør jobben billigst, også bør være den som utfører jobben. Her er nasjonalitet underordnet.

Det er vanskelig å se hvordan en "kollektiv oppsigelse" kan være en kjempefordel for SAS. Oppsigelsestiden er 3-6 måneder, og hvilket produkt tror du kunden vil oppleve i denne perioden. Dagens høye leveransestandard på mange områder er ubetinget avhengig av meget dyktige, samkjørte og kampvillige medarbeidere som setter kunden langt foran seg selv.

Kan du tenke deg hva det vil koste å sette et helt nettverkselskap på bakken mens man skal avvikle 15 000 arbeidsplasser, og så ansette dem igjen, alle fra direktør til yngste flyvert, redcap og stuer? Andre selskaper higer etter kompetansen deres - og hvem skal så lære opp de nye i SAS.

Det er nok en grunn til at det ikke gjennomføres spesielt mange - om noen - kollektive oppsigelser og gjenansettelser rundt om i Europa, så en "kjempefordel" vil man neppe kunne beskrive en slik prosess som.

At den som gjør jobben billigst bør få gjøre den, er også en sannhet med modifikasjoner. Dersom du har barn i skolepliktig alder, og kunne velge
a) en godt utdannet, motivert og motiverende lærer, men det koster deg ti kroner mer i skatt i måneden, eller
b) en ufaglært umotivert lærer, som tilfredsstilte minimumskravene til ansettelse, og det sparte deg ti kroner i måneden - hva velger du?

Det er ikke alltid billigst er best; og det er derfor Rema-jobbene, direktørjobbene, legene og de andre du er omgitt av i samfunnet har en viss lønn; ikke for å trekke til seg de som er villig til å si fra seg det meste for å tjene deg, men fordi deres arbeidsgivere ønsker at de skal speile en viss kvalitet og (leve)standard. Du har råd til å betale dem, akkurat som dine kunder har råd til å betale deg - om du er priset i et fornuftig skikt i forhold til produktet du leverer eller kvaliteten på måten du leverer produktet på.

VG har snakket med Giske: "- Hvis man ikke får til de nødvendige omstillinger nå, er det ikke grunnlag for å tro at selskapet skal klare seg i konkurransen. Da er det heller ikke grunnlag for å skyte inn mer penger, sier Giske til VG Nett."

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=591666

Det er vanskelig å se hvordan en "kollektiv oppsigelse" kan være en kjempefordel for SAS. Oppsigelsestiden er 3-6 måneder, og hvilket produkt tror du kunden vil oppleve i denne perioden. Dagens høye leveransestandard på mange områder er ubetinget avhengig av meget dyktige, samkjørte og kampvillige medarbeidere som setter kunden langt foran seg selv.

Kan du tenke deg hva det vil koste å sette et helt nettverkselskap på bakken mens man skal avvikle 15 000 arbeidsplasser, og så ansette dem igjen, alle fra direktør til yngste flyvert, redcap og stuer? Andre selskaper higer etter kompetansen deres - og hvem skal så lære opp de nye i SAS.

Det er nok en grunn til at det ikke gjennomføres spesielt mange - om noen - kollektive oppsigelser og gjenansettelser rundt om i Europa, så en "kjempefordel" vil man neppe kunne beskrive en slik prosess som.

At den som gjør jobben billigst bør få gjøre den, er også en sannhet med modifikasjoner. Dersom du har barn i skolepliktig alder, og kunne velge
a) en godt utdannet, motivert og motiverende lærer, men det koster deg ti kroner mer i skatt i måneden, eller
b) en ufaglært umotivert lærer, som tilfredsstilte minimumskravene til ansettelse, og det sparte deg ti kroner i måneden - hva velger du?

Det er ikke alltid billigst er best; og det er derfor Rema-jobbene, direktørjobbene, legene og de andre du er omgitt av i samfunnet har en viss lønn; ikke for å trekke til seg de som er villig til å si fra seg det meste for å tjene deg, men fordi deres arbeidsgivere ønsker at de skal speile en viss kvalitet og (leve)standard. Du har råd til å betale dem, akkurat som dine kunder har råd til å betale deg - om du er priset i et fornuftig skikt i forhold til produktet du leverer eller kvaliteten på måten du leverer produktet på.

Hei misforstå meg rett, jeg mener ikke at alle SAS ansatte skal sies opp. Det er kun de som er relatert til den delen av virksomheten som hører hjemme i Danmark. Jeg sier heller ikke at det skal være det første du gjør, men kanskje det siste du vurderer før namsmannen.

Åltså, siste utvei for et selskap i krise.

Jeg er langt på vei enig i det du sier om pris og kostnad, men det hvis det ene er dramatisk dyrere enn det andre, bør kostnadselementet være en del av beslutningen. Det er passasjerene til syvende og sist som betaler billetten.

Styrt konkurs/avvikling av det konsernet kommer nærmere og nærmere.
Oppsigelsestider gjelder vel ikke ved konkurs, litt avhengig av hvordan det gjøres så behøver vel ikke trafikken heller å stoppe opp. Jeg vet ikke hvor lang tid det gikk fra Sabena gikk dukken til SN Brussels hadde sin første flyvning med tidligere Sabenapersonale ombord, men det var ikke veldig lenge.
Synes det er synd og skam at ansatte i SAS stadig vekk undergraver virksomheten, dens navn og rykte, økonomi, kolleger og i siste instans deres egne arbeidsplasser.
Tviler på at myndighetene stopper showet på kort varsel, men de må jo begynne å bli temmelig lei av stadige opprør!

Nå var vel argumentet at jobben skal gå til de som kan bevise at de er billigst av de norske, svenske og danske. Altså en stor folkegruppe. Ditt argument om læreren er et argument om et individ. Jeg har vanskelig for å tro at foreksempel svenskene er dårligere motivert enn danskene eller omvendt. Ihvertfall vanskelig å dokumentere. Man bør gå ut ifra at en så stor menneskegruppe har alle variasjoner, og dermed stiller de likt - gjennomsnittlig.

SÅ NÅEDE MAN I MÅL!!

SAS OG CAU blev i nat enige i forligsinstitutionen, og der kan nu indgåes overenskomt på området. CAU har angiveligt fået indføjet en bestemmelse om skandinaviske arbejdspladser, noget som alle skandinaviske kabineforeninger må være tilfredse med.

Der har forøvrigt andetsteds været gisnet om at kabineforeningerne skulle levere et par hundrede millioner, hvilket iflg. borsen.dk er stærkt overdrevet. De 3 landes kabineforeninger skulle samlet levere knap 120 mill., hvoraf Norge skulle komme med 13, Sverige med 19, og Danmark med 86 mill. Grunden til de 86 mill fra CAU er angiveligt at de haltede efter de øvrige lande.

Last edited:

Og ironisk nok har CAU været med til at forbedre vilkårene for deres kolleger i Norge og Sverige ved at få sikret at produktionen skal ske med Skandinavisk personale.

Passer svært dårligt med de seneste dages smædekampagne og at CAU ikke er solidariske. Måske lidt at tænke over...og måske lidt vel hurtigt de øvrige forbund gik offentligt ud med påstande der i virkeligheden ikke var korrekte.

Kastastrofe for SAS ledelsen at de tilsyneladende har solgt ud til CAU. Det kommer til at svie i lang tid fremover.

Nu har CAU vundet på at være tvære, det sender et utroligt uheldigt signal for selskabet videre ud i fremtiden. Nu er der ingen der ikke vil forsøge at tvære sig i en forhandlingssituation fordi, det tydeligvis er det man vinder på.

Bye bye til ledelsens ret til at lede og fordle arbejdet.

Kastastrofe for SAS ledelsen at de tilsyneladende har solgt ud til CAU. Det kommer til at svie i lang tid fremover.

Nu har CAU vundet på at være tvære, det sender et utroligt uheldigt signal for selskabet videre ud i fremtiden. Nu er der ingen der ikke vil forsøge at tvære sig i en forhandlingssituation fordi, det tydeligvis er det man vinder på.

Bye bye til ledelsens ret til at lede og fordle arbejdet.

Jeg synes på ingen måde SAS ledelsen har solgt ud. Man er havnet på et fornuftigt kompromis som ovenikøbet er med til at give CC i alle lande arbejdsro og jobsikkerhed.

Her må du forklare litt mer hva du mener....jeg skjønner ikke. Er det negativt at de kom til avtale?

Jeg synes på ingen måde SAS ledelsen har solgt ud. Man er havnet på et fornuftigt kompromis som ovenikøbet er med til at give CC i alle lande arbejdsro og jobsikkerhed.

At SAS ledelsen reelt tilsyneladene har overladt det til fagforeningerne at bestemme hvem der må ansættes er i den grad at sælge ud.

Nå skal vi kanskje stikke fingeren ned i jorden litt ... vi VET veldig lite av hva som faktisk har foregått ... derfor skal vi være forsiktige med å trekke noen form for konklusjoner av det vi har lest de siste dagene.

Det vi vet er at partene er blitt enige på en tilsynelatende ryddig måte, og det skal vi alle være takknemlige for ... Så kan vi senke skuldrene, trekke inn piggene og fokusere på det som ligger foran oss.

La oss håpe et fornuftig kompromiss er inngått, og at roen omsider etterhvert nå kan senke seg for de ansatte i selskapet !

Dette var gode nyheter! Gratulerer!

Back