SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Hehe Basejumper, det er sgu lidt sjovt at læse dine indlæg. Lad os da skyde skylden på Danmark og Sverige, vi Nordmænd er så fandens perfekte mens de andre er tåber.
Nej kære Basejumper, "Synderen" her er den norske regering og ingen andre! Som jeg tidligere har tilkendegivet, er Norge at se som en kommerciel investor i et privat flyselskab, hvor de som alle andre investorer må vurdere om de vil "lege" med videre, ellr om de ikke mener det kan svare sig økonomisk.
Så send du hellere din vrede mod Giske og Co. istedet for at komme med useriøse og barnagtige udfald mod jeres nabolande!

Og da roer vi oss alle ned og går tilbake til vår repsektive hjørner og teller til ti mens vi nynner på en lystig sang.

-A

Og da roer vi oss alle ned og går tilbake til vår repsektive hjørner og teller til ti mens vi nynner på en lystig sang.

-A

Easyjet og lavprisselskapene hadde jo ikke gått til sak med SAS og hele emisjonen til EU vist de ikke mente det var en synder inne i bildet.

Uansett så synes jeg det er ganske skremmende at et så stort flyselskap kan senke prisene omtrent samme deg som de har hentet inn nye 5 milliarder emisjon.

Det rister jo litt i forrettingsbuksene når man tenker på at SAS med 5 milliarder faktisk kan gi bort 5 millioner gratis reiser for deres snittpris på rundt 1000 kr for de pengene.

Dette kan jo ødelegge hvilken som helst konkurrent.

Så det destruktiv her er jo at man føler jo virkelig at dette ikke er annet en rent juks.
Her spiller man ikke med samme regler og forutsettinger.

Men nå får vi se hva EU sier, og hvordan det hele går om 1 - 2 år.

Uansett så synes jeg det er ganske skremmende at et så stort flyselskap kan senke prisene omtrent samme deg som de har hentet inn nye 5 milliarder emisjon.

La oss gjøre et svært enkelt lite regnestykke.

MOW Airlines flyr fra Atlanta til Mosjøen. Jeg har 100 seter. Min kostnad (alt inkludert) er 100.000 kroner. Jeg har funnet ut at jeg kan selge 60 av disse setene til full pris (1500). Dermed er jeg sikret inntekter på 90.000 kroner, men mangler fortsatt 10.000 kroner på å gå i null.
Imidlertid har kloke hoder funnet ut at jeg kan bli kvitt de siste setene hvis jeg reduserer prisen på disse med 65%. Jeg selger disse for 500 kroner og får inn 20.000 til. Dermed har jeg plutselig en inntekt på 110.000 og har tjent 10.000 på flyvningen.

Slik er det i virkeligheten også, selv om mitt eksampel er svært forenklet. Man må også ha kampanjer og selge billigbilletter for å få det totale regnestykket til å gå opp. Hvis man ikke kan selge billetter som isolert sett er under kostpris kan man like gjerne legge ned hele butikken. Ingen kan klare det. Ikke DY, ikke Ryanair, ikke SAS, ikke BA og ikke Luftis.

MOW Airlines flyr fra Atlanta til Mosjøen. Jeg har 100 seter. Min kostnad (alt inkludert) er 100.000 kroner. Jeg har funnet ut at jeg kan selge 60 av disse setene til full pris (1500). Dermed er jeg sikret inntekter på 90.000 kroner, men mangler fortsatt 10.000 kroner på å gå i null.
Imidlertid har kloke hoder funnet ut at jeg kan bli kvitt de siste setene hvis jeg reduserer prisen på disse med 65%. Jeg selger disse for 500 kroner og får inn 20.000 til. Dermed har jeg plutselig en inntekt på 110.000 og har tjent 10.000 på flyvningen.

Om man skal ta på seg en litt useriøs rolle så kunne man funnet på å kommentere at SAS og MOW Airlines ser ut til å være litt forskjellig på den måten at MOW Airlines går med overskudd, mens SAS ikke gjør det.....;)

Kan vel ellers bare legge til at siden kostnadsnivået er så stort fra SAS og Norwegian, så tror jeg SAS sin eneste mulighet i det Skandinaviske markedet er å legge inn en ordentlig kampanje periode, som holder såpass lenge at de presser Norwegian konkurs.

På den måten kan SAS rydde bort problemet, så de kan operere normal igjen,
det eneste problemet som muligens kan oppstå etterpå er at Easyjet og Ryanair kommer inn isteden.
Jeg har vanskelig for å se en annen langsiktig og permanent løsning for SAS, utenom konkurs.

Kan vel ellers bare legge til at siden kostnadsnivået er så stort fra SAS og Norwegian, så tror jeg SAS sin eneste mulighet i det Skandinaviske markedet er å legge inn en ordentlig kampanje periode, som holder såpass lenge at de presser Norwegian konkurs.

det eneste problemet som muligens kan oppstå etterpå er at Easyjet og Ryanair kommer inn isteden.
Jeg har vanskelig for å se en annen langsiktig og permanent løsning for SAS, utenom konkurs.

La oss ta dette litt kortfattet: 1. En slik praksis vil ganske sikkert bli oppdaget av norske, svenske og danske konkurransemyndigheter (og sannsynligvis også EUs konkurransemyndigheter), og misbruk av dominerende stilling er forbudt etter så godt som alle europeiske lands konkurranselover... 2. Det er ikke helt utenkelig at andre selskaper finner det interessant å etablere seg der DY i dag opererer. Skal det være et poeng å bruke en mengde penger på å presse ut en konkurrent så bør man sørge for at man faktisk har mulighet til å leve som monopolist en god periode etterpå. Det tror jeg er relativt lite sannsynlig at vil skje. Følgelig vil SAS tape store penger i en rovprisingskampanje, og vil ikke ha mulighet til å hente ut monopolprofitt hvis de klarer å presse ut DY. M.a.o. ikke en spesielt troverdig plan.:)

Med hvilke penger vil du finansere slik en prisdumping som er bare malsetted a utkonkurrere DY? Dette koster mye mye penger.

Knekker DY, sa vil det umiddelbart komme inn FR eller EZY eller begge. Og - for tida har begge lavere kostnader enn DY. Om denne strategien, som du har skizzert, er smart for SAS, dette tviler jeg sterk pa! Rett og slett fordi i en priskamp svekker man seg selv og har ingen fett a taere fra i runde #2 mot FR / EZY

Easyjet og lavprisselskapene hadde jo ikke gått til sak med SAS og hele emisjonen til EU vist de ikke mente det var en synder inne i bildet.

Sikke noget sludder. Det er ren og skær spin, som har til hensigt at kunderne skal få lidt medlidenhed med disse selskaber fremfor SAS.

Et ganske simpelt (og til dels forståeligt) forsøgt på at få lidt medietid og ikke mindst sympati - ligesom det er et forsøg på at gøre livet besværlig for en konkurrent.

Den pressemeddelelse easyJet idag har udsendt, hvor man sammenligner hvor mange sygeplejersker man kunne ansætte for det beløb staten skal skyde ind i en emmission er ikke andet end en gang fordrejet spin, som intet hold har i virkeligheden.

Godt forsøgt, men jeg håber pressen er lidt mere saglig og kan se igennem fingre på denne omgang spin.

Hva mener du med vanskelig å skjønne dette her?
Hvordan et aksjeselskap er bygd opp og fungerer, tenker du på?

Gått tom for argumenter nå. Hvis man ønsker å selge seg ut, så får man solgt seg ut (ja, med tap).

Nei, les innlegget mitt, du. Det noen få åpenbart ikke skjønner uansett hvor lenge man debatterer er forskjellen på en investering og statstøtte.

Denne tråden har blitt en dårlig Abbott & Costello routine og jeg er ihvertfall ferdig å leke Who's on first :D

Sverige vil nedbringe ejerandel i SAS

Iflg. Børsen så har den svenske regering anmodet riksdagen om at nedbringe sin ejerandel i SAS når tiden er "gunstig" som det hedder.

Det kunne tyde på at man nu for alvor går ind i en salgsfase, og vil være klædt på til når det rette tidspunkt kommer. For de færreste kan vel forestille sig at Sverige blot stille og roligt vil sælge ud på Børsen, men nok snarere vil gøre det i et koordineret salg.

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover

"Når tiden er riktig" betyr at det kan ta tid før de selger seg ut. Slutten av 2011 eller begynnelsen av 2012 er mitt stalltips.

"Når tiden er riktig" betyr trolig når aksjekursen er såpass høy at de får noe igjen ...

"Når tiden er riktig" betyr trolig når aksjekursen er såpass høy at de får noe igjen ...

Ja tildels rigtigt, men vil nu stadig postulere at det her ikke drejer sig om den offentlige kurs, men derimod et signalement til omverdenen og potentielle købere om at nu går vi efter at rette op, og meld jer så på banen så vi kan afhænde selskabet.
Jeg kan ikke se nogen af de 3 lande afhænde aktierne i fri handel.

Mycket bra att Sverige signalerar att man vill sälja (ingen överanskning dock)! Jag vill ju i och för sig tro att det först är aktuellt med försäljning när Danmark och Norge också är beredda att göra det. Endast då kan en strukturaffär som nämns i regeringens pressmeddelande genomföras.

17-02-2010 08:35
Borsen.dk
Læs alt om:
SAS ABSAS' danske kabinepersonale, der er organiseret i CAU, er endnu ikke nået til enighed med SAS om de besparelser, der er nødvendige, for at SAS kan gennemføre den vigtige kapitalrejsning.

I et åbent brev til medlemmerne skriver CAU, at der er travlhed i forhandlingerne mellem SAS og CAU.

"Det er dog desværre ikke på nuværende tidspunkt muligt at sige noget om, hvorledes udfaldet af forhandlingerne bliver," understreges det.

Beskyttelse af arbejdspladser

SAS har med baggrund i den dårlige økonomiske situation som 'forventeligt' stillet krav om besparelser - besparelser som CAU har accepteret at hjælpe med at finde.

"CAU har til gengæld på sin side stillet krav om at få en beskyttelse af vore danske arbejdspladser, et krav som vi deler med de mange øvrige organisationer, der forhandler ny overenskomst til 1. marts," skriver CAU til medlemmerne.

Det tilføjes, at 'det virker som om dette krav er den største forhindring for at der kan indgås et forlig på DA-LO området, hvor emnet har fået betegnelsen 'Social dumping'.

Forligsinstitutionen

Finder man ikke en løsning på dette problem på DA-LO området, er der stor sandsynlighed for, at forhandlingerne ender i Forligsinstitutionen med hvad der af følger, det samme er selvfølgelig gældende for CAU's område, forklares det.

"Hvor CAU ser de igangværende forhandlinger som overenskomstforhandlinger, lader det til at SAS-systemet udelukkende ser forhandlingerne som besparelsesforhandlinger, besparelsesforhandlinger som kan være afgørende for SAS' fremtidige status," skriver CAU og fortsætter:

"Hvis dette er rigtigt, kan man undre sig over, hvorfor der kun føres spareforhandlinger med de 8 fagforeninger, der repræsenterer flyvende personale. Hvis det er SAS' fremtid det handler om, burde de 20 fagforeninger der mangler ved bordet, hvor der forhandles besparelser, nok indkaldes hurtigst muligt, således at vi i fællesskab kunne se hvilke muligheder der eksisterer for at finde en fornuftig løsning."

SAS's kabinepersonale og piloterne i de tre lande skal til sammen finde yderligere besparelser på 500 mio. svenske kr., for at emissionen på 5 mia. svenske kr. kan gennemføres.

Uden kapitaltilførslen ser det sort ud for SAS, og der hviler derfor et stort pres på alle parter for at finde en løsning.

Formanden for kabinepersonelforeningen i Danmark, Verner Lundtoft Jensen, sagde dog til nyhedsbureauet Direkt i forbindelse med annonceringen af emissionen, at man nok skulle finde de besparelser. Men han understregede, at kabinepersonalet ikke skylder nogen noget.

Nyhedsbureauet Direkt

Di.se har kommit över statistik över SAS-piloternas omstridda löner.

Snittlönen för en svensk SAS-pilot uppgår till 95.000 kronor per månad, inklusive diverse tillägg.

Lönenivåerna håller på att knäcka SAS för gott, anser vd Mats Jansson.

"Det handlar om bolagets överlevnad", sa Mats Jansson om sina krav på lönesänkningar om 10 till 20 procent vid presentationen av nya sparkrav på 2 miljarder kronor tidigare i veckan.

Mats Jansson vill till varje pris "anpassa kollektivavtalen till rådande marknadssituation". Dagens avtal liknar han vid en "historisk relik".

"Även Berlinmuren föll ju till slut", sa Mats Jansson, om personalens kompakta motstånd mot sänkningar.

En pilot på högsta lönenivån inom SAS-systemet har 48.000 kronor i grundlön och där ligger flertalet av piloterna på SAS, enligt uppgift till di.se.

Och då är svenskarna inte bäst betalda. I Danmark är motsvarande snittlön 125.000 kronor, i Norge 105.000.

"Vi har konstaterat att det finns ett lönegap gentemot våra konkurrenter. Men exakt vilka lönenivåer våra anställda har kommenterar vi inte", säger SAS presschef Niclas Härenstam.

Svenska flygvärdinnor och stewards, så kallad kabinpersonal, har ett betydligt blygsammare lönekuvert - 30.000 kronor inklusive tillägg.

"Gapet mot konkurrenterna finns även på kabinsidan. För svenskt vidkommande är dock gapet mindre, men det finns där och vi måste stänga det nu", fortsätter Niclas Härenstam.

Sören Skog, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, avvisar att SAS-piloternas löner skulle ligga över vad som är "marknadsmässigt". Han anser inte att en lönesänkning räddar SAS, men stänger inte förhandlingsdörren helt.

"Vi håller med om att SAS har problem och är villiga att se över dem i en konkret diskussion. Men vi håller inte med om att våra löner skulle vara det enda problemet."

Han anser att SAS-ledningen under flera år misslyckats med kostnadskontrollen genom att minska antalet flygplan i luften medan man har "behållit samma administration". Vd Mats Janssons konfrontationstaktik retar han sig också på.

"När Mats Jansson tillträdde gick han ut med en policy att inte föra förhandlingar via pressen. Nu har han själv sedan i onsdags brutit mot det."

I tabellen nedan anges genomsnittslöner per månad i respektive SAS-land, inklusive ett antal lönetillägg.

Flygkaptener får till exempel befälhavartillägg på 12.000 kronor.

Traktamenten för långflygande personal ingår inte i snittlönerna nedan.

Löner för SAS flygande personal, i svenska kronor.

Kategori Sverige Danmark Norge
Piloter 95.000 125.000 105.000
Kabinpersonal 30.000 45.000 40.000

Det som det ikke sies noe om er hvor stor del av de flygenes arbeids tid som er i luften kontra på bakken og hva denna andelen er mot andre selskaper. eller ikke hva totale kostnaden er for hver ansatt er poer mnd

Back