SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Rent faktisk opererer SAS en rute som ARN-ORD hvor belægningen iflg. mine oplysninger, samt ikke mindst mine erfaringer er så lav at det på ingen måde kan forsvares at have den kørende. Jeg har gang på gang fløjet til ORD via ARN på C-Class hvor vi har siddet max. 5-10 stykker i kabinen, og Economy samt + har været lige så tom.
Hvorfor de så opererer den kan jeg ikke svare på, men det er nok ikke den eneste af den type ruter.

...isåfall bør Network dept hos SAS bidra med noen av de 650 overtallige..

Da dette ble skrevet 31. august 2009, ble jeg faktisk litt overbevist om at SAS var bedre enn folk trodde og var på god vei til å få skuta på rett kjøl UTEN flere emisjoner:

Godt å se at det fortsatt er journalister som skriver godt og går grundig inn i saken uten at det skal lages et sensasjonsoppslag !

Nå er det jo også slik at SAS i 2.kvartal faktisk hadde et positivt driftsresultat, men hvor det var de store engangskostnadene ifbm Core SAS som skapte det store underskuddet.

Vent og se alle skeptikere, det jobbes meget bra over hele linjen, og jeg tror og håper at mange vil bli positivt overrasket om ikke altfor lenge !

Men jeg lar meg ikke overbevise like lett av argumentasjonen denne gang:

....
Som jeg har skrevet tidligere, så foregår det mye bra nå, og det er fortsatt mye å ta tak i. Det som er gledelig er at alle fagforeninger nå jobber MED ledelsen i å komme ut av den vanskelige situasjonen, noe også den fantastisk gode driften i 2009 faktisk viser.
Når man er klar med ETT felles produkt, og alle som er igjen går i god takt er jeg 100% sikker på at SAS blir å regne med i mange år framover, og da også med svarte tall i bøkene.
....

Last edited by a moderator:

>igjen så var Q2 driftsoverskuddet ene og alene fordi at de solgte BMI, ser man bort fra BMI var det et klart TAP!

Er interesant å se at nesten 100% av dem som ikke jobber i SAS er mot statens eierskap i SAS med medførende skattebetalernes tvungne ja til videre emisjoner.
Og at interesant å se at nesten 100% av dem som jobber i SAS er for det samme...

SAS (Svenskt Alt Sammen) viser seg å være mer sant etter hvert...

Vi burde kansje hatt 3 forskjellige selskaper som heter NORSAS, SWESAS og DANSAS der de forskjellige delene var helt eiet av de forskjellige landene med private eiere.
Skulle da private eier interesser eiet de forskjellige selskapene, som kansje hadde et sammarbeide, så ville man fort se at både enhver form for IC samt SWESAS og DANSAS hadde ikke overlevd.

Det er godt at ikke statene(SE/DK/NO) har stop-loss i SAS aksjer. I sine glansdager var SAS 4. største flyselskapet i verden, hva skjedde? Det har blitt bare flere og flere som reiser siden den gang! Med den historien SAS har synes jeg det er synd å se de i dag. Jeg er ingen stor SAS fan, men at Norge er med på emisjonenen er et eierskapsspørsmål. Ikke noe annet. Enten så er du med eller så er du ikke med. Alle selskaper med fortrinsrettet emisjon for aksjonærer har det slik.

5 milliard billetter til 1 kr stykk, hadde jo gjort susen for SAS.
Med tidsfrist for å reise til neste emisjon 2011.
Da tror jeg de hadde lykkes med å feie Norwegian av banen.

En annen ting jeg tenkte på var jo at Norwegian betaler skatt pga. at de går i overskudd. tror det er rundt 200 millioner kr i år.

Et pussig paradoks er at vi har en regjering som setter pengene på en konkurrent som ikke betaler skatt da de går i underskudd, men også faktisk gjør hva de kan for å spenne bena av vår flotte skattebidragsyter Norwegian.

Snakk om å ha en regjering som sager av grenen de sitter på.

En annen ting jeg tenkte på var jo at Norwegian betaler skatt pga. at de går i overskudd. tror det er rundt 200 millioner kr i år.

Et pussig paradoks er at vi har en regjering som setter pengene på en konkurrent som ikke betaler skatt da de går i underskudd, men også faktisk gjør hva de kan for å spenne bena av vår flotte skattebidragsyter Norwegian.

Snakk om å ha en regjering som sager av grenen de sitter på.

Nå drar nok DY med seg ganske så mange hundre millioner i underskudd fra tidligere år, så jeg tror ikke de er i skatteposisjon i 2009 ( men det kan sikkert andre tallknusere her bekrefte)

Men ellers så har jo SAS Norge bidratt mye i skatt, fra to år tilbake.
så det er vel Sverige og Danmark som drar ned ?

Men tar man med statens emisjoner på over i milliard, så er det liten tvil om at SAS ikke har gitt Norge en krone i kassa de siste 10 årene, men heller det motsatte.

http://www.purehelp.no/firma/detaljer/2/SAS+SCANDINAVIAN+AIRLINES+NORGE+AS/5B454544471644414B.html

Ellers så hadde de et konsernbidrag i 2007 på 386 000 000 kr, så det er vel liten tvil hvor overskuddet havner.

Last edited:

Så er det å selge noen man ikke har som 5 milliarder seter, i 2009 hadde SAS Group totalt 35,1 millioner seter å selge (dette før Core SAS hadde riktig tatt). Hvis vi antar at det i 2009 er like mange seter, så måtte SEK 142,50 tas inn ekstra for hver sete tilgjengelig bare for å fylle opp de 5 milliardene. Hvis en tar hensyn til den normale kabinfaktoren (70,81% i 2009), så må nok SEK 201 tas inn. Da er vi langt fra i mål, resten av driftsutgiftene skal også dekkes.

Siden noen har bragt inn DY i denne tråden, vedlagt er en graf som viser EBT-utviklingen siden DY startet med 737. EBT er summert, og for å få sammenlignbare tall er alt gjort om til NOK ved å benytte DnBNORs gjennomsnittskurser pr. kvartal. For SAS var det noenlunde morsomt til Q3 2007, og etter det gikk det skarpt nedover. Det verste er at det ikke noen antydninger til utflating, men heller det at nedgangen tiltar for SAS Group.

Attachments

• SK_vs_DY_2009.jpg
    SK_vs_DY_2009.jpg
    39.7 KB · Views: 597

Det spekuleres i om fremtidige økonomiske forpliktelser vil spise opp kapitalen som reises i emisjonen.

Pengene i SAS planlagte nyemissjon kan få "bein å gå på " eller rettere sagt "vinger å fly vekk på" . Stikkord er kjempebøter, nye tap og usikre fordringer, skriver Travelreport.

SAS har fortsatt en uoppgjort kartellsak med EU, bøter og erstatningskrav fra blant annet Norwegian, samt utestående fordringer hos de tidligere helt og delvis eide Spanair og airBaltic.

De potensielle kostnadene summeres til nærmere fem milliarder svenske kroner, melder Børsen.

http://boarding.no/art.asp?id=40451

Det er vel mer Spanair og airBaltic som skylder SAS penger, og i hvilken grad disse to kan tilbakebetale dette stilles det spørsmål med.

Det er vel mer Spanair og airBaltic som skylder SAS penger, og i hvilken grad disse to kan tilbakebetale dette stilles det spørsmål med.

Aha, selvfølgelig. Hodet er ikke helt påskrudd på en søndags formiddag, tydeligvis. Vel, påstår ikke BT at de har gått med overskudd i 2009, da? Burde jo finnes noen kronasjer å hente, isåfall.

Det spekuleres i om fremtidige økonomiske forpliktelser vil spise opp kapitalen som reises i emisjonen.

Det er i så fall noe SAS nok har tatt høyde for i sine excel-ark allerede, bortsett fra en evt. bot som vil komme i tillegg.

De potensielle kostnadene summeres til nærmere fem milliarder svenske kroner, melder Børsen.

SAS mangler 11 milliarder SEK til pensjon

SAS mangler 11 milliarder SEK til pensjon

SAS har et underskud på pension til de ansatte i virksomheden på 11 mia. svenske kr., skriver ugebrev.

Det kriseramte flyselskab SAS trues nu også af at få reduceret hele koncernens egenkapital til meget tæt på nul på grund af mange års tab på de ansattes pensionsopsparing.

http://epn.dk/borsdata/virksomheder/vs_156/article1980213.ece

Last edited by a moderator:

Var det ikke så at SAS lånte Spanair pengene for å kjøpe MD'er av dem?

-A

Rent faktisk opererer SAS en rute som ARN-ORD hvor belægningen iflg. mine oplysninger, samt ikke mindst mine erfaringer er så lav at det på ingen måde kan forsvares at have den kørende. Jeg har gang på gang fløjet til ORD via ARN på C-Class hvor vi har siddet max. 5-10 stykker i kabinen, og Economy samt + har været lige så tom.
Hvorfor de så opererer den kan jeg ikke svare på, men det er nok ikke den eneste af den type ruter.

Har hørt forskellige ting om ARN-ORD og aktuel load kommer nok meget an på årstiden. Har desværre ingen tal for ARN-ORD, men kan da komme med lidt tal som viser at CPH-ORD rent load-mæssigt går ganske ok.

For de første ni måneder (JAN-SEP) af 2009 havde ruten til ORD fra CPH en gennemsnitlig belægning på ca. 85% og fordelingen på lokalt pax fra CPH og transfer pax var ca. 50/50.

Last edited:
Back