SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Så du mener at SAS bare må selge dyre billetter? Da ville faktisk SAS solgt langt mindre og tapt enda mer. SAS selger ikke lavprisbilletter på nivå med de kampanjene Norwegian gjennomfører.

I såfall foreslår jeg at du leser rapporten FlightDeck eller ser presentasjonen;)
Der står det at SAS sitt største inntekst problem er at selskapet ikke klarer å selge eller tiltrekke seg reisende med høy betalingsvilje!

JP's ledere i dag har en klar dom. Luk skidtet.

Jeg er absolut enig i den dom.

http://jp.dk/opinion/leder/article1976348.ece

Nu er det vel ikke overraskende at Jydepesten, og ej heller BLL Spotter, mener at SAS bør lukkes. Desværre er mange af vores vestdanske venner yderst snæversynede, og mener at en lukning af SAS gør BLL til Europas næste storlufthavn..... Deraf den naturlige interesse for en lukning.

Nå men tilbage til virkeligheden, der er det jo sådan set yderst fornuftigt af de 3 lande at gå ind i en emission, hvis og såfremt de har tiltro til at det vil lykkes at vende skuden, og få skabt overskud.
Vi skal huske på at missionen nu er at gøre SAS salgsklar, så emissionen er jo først og fremmest med det formål at gøre varen "lækker" for evt. købere. Her vil det være helt naturligt at man som aktionær går ind og skyder flere penge i selskabet, så længe man tror på strategien. Lignende ses dagligt i det private erhvervsliv, og især indenfor brancher som meditek og biotek, hvor investorerne skyder penge ind ind til en køber kommer på banen, eller et produkt er udvundet.

Så med andre ord ligger der en potentiel up-side og venter på regeringerne, hvis og såfremt at man får vendt SAS, og gjort den salgsklar.
Ydermere ligger der jo så den bonus for de 3 regeringer, at de slipper for en potentiel massiv arbejdsløshed som følge af en konkurs, selvom det naturligt nok ikke i sig selv er grund nok til en kapitaltilførsel.

Nu er det vel ikke overraskende at Jydepesten, og ej heller BLL Spotter, mener at SAS bør lukkes. Desværre er mange af vores vestdanske venner yderst snæversynede, og mener at en lukning af SAS gør BLL til Europas næste storlufthavn..... Deraf den naturlige interesse for en lukning.

Du mener at dette skjer i motsetning til de andre danske i SAS som holder halve Skandianvia gissel for å beholde storheten på Kastrup?

-A

Desværre er mange af vores vestdanske venner yderst snæversynede, .
Og vi siger tak......................

En lukning af SAS - ellere rettere en kontrolleret nedlukning ala Austrian hvor man tager de gode ting ud og parkerer gælden - vil ikke i sig selv være godt for BLL, men jeg tror faktisk det vil være godt for luftfartsmarkedet i Danmark.

Det er i det lange løb ikke sundt at have en statsstøttet vikrsomhed på et kommercielt marked - Læs SAS og CPH, det er ødelæggende for markedet i det lange løb.

Ja der vil ske en vis arbejdsløshed - det er en mulig konsekvens af at lave i en tilnærmet markedsøkonomi. Men den del af mastodonten der er værdiskabende vil kunne køre videre på et andet omkostningsniveau - og der vil blive plads til at andre aktører kan komme ind i markedet.

Se blot konsekvensen af Sterlings konkurs - her er markedet hurtigt fyldt op igen af en række (mere eller mindre charmerende) aktører.

Det er muligt at ejerne har tiltro til strategien - lad os håbe det.

Ret mange andre har nok ikke :-)

Desværre er mange af vores østdanske venner yderst snæversynede, og mener at en bevaring af SAS gør CPH til Europas næste storlufthavn..

Hyggelig lesning av Janssons komentar om at SAS skal ned på konkurentens nivå. Hmm er det mulig? Nei! Hvordan skal man kunne fly fra A til C for samme sum penger som de andre selskapen gjör dette med A til B. Sitter med en fölelse at SAS forsöker å lurer investorer.

Inget juridisk bindene avtale med dask flyvende besettning
Böter i Milliard klassen.
Ingen klare stratgier om IC og gjellende avtaler for de flyvende. Fordelings nökkler med antall norske,svenske o danske ombord? Avtaler som ligger som ligger over statens satser? Hvordan skal virksomhetene styres? Skall man forstette å sende allt via CPH?
Streike faren/gå sakte ved salg av virksomhet?
Skal man fortsett å bruke 1 år på forhandling CAU og pilot foreningen?
Hva skal rollene til norske,svenske stat väre i beslutninger? Forsatt väre politiken som styrer?
Skal forsöke selge SAS med Staten som en stor eier eller skal manselge bort statens eierskap?
Hvordan skal man betale pesionene?
Hva skal emision pengene gå til denne gangen? Var det ikke en av SAS sjefene som sa at SAS ikke kom til å gå med overskudd i 2011

Nå men tilbage til virkeligheden, der er det jo sådan set yderst fornuftigt af de 3 lande at gå ind i en emission, hvis og såfremt de har tiltro til at det vil lykkes at vende skuden, og få skabt overskud.
Vi skal huske på at missionen nu er at gøre SAS salgsklar, så emissionen er jo først og fremmest med det formål at gøre varen "lækker" for evt. købere. Her vil det være helt naturligt at man som aktionær går ind og skyder flere penge i selskabet, så længe man tror på strategien. Lignende ses dagligt i det private erhvervsliv, og især indenfor brancher som meditek og biotek, hvor investorerne skyder penge ind ind til en køber kommer på banen, eller et produkt er udvundet.

Så med andre ord ligger der en potentiel up-side og venter på regeringerne, hvis og såfremt at man får vendt SAS, og gjort den salgsklar.
Ydermere ligger der jo så den bonus for de 3 regeringer, at de slipper for en potentiel massiv arbejdsløshed som følge af en konkurs, selvom det naturligt nok ikke i sig selv er grund nok til en kapitaltilførsel.

Godt indlæg Janus, som jeg er fuldstændig enig i! Ja vores vestjyske venner kan ikke skjule deres snæversynethed og i det hele taget deres foragt for København - hvor SAS og CPH i deres verden jo fremstår som symboler på en favorisering af landets hovedstad. Sjov nok hører man aldrig de samme mennesker brokker sig over udligningsordningen som pumper penge til Jylland. Men jeg er da kun glad for at min kommuneskat kan gå til en ny sportshal i tønder eller lignende... :headbang

Godt indlæg Janus, som jeg er fuldstændig enig i! Ja vores vestjyske venner kan ikke skjule deres snæversynethed og i det hele taget deres foragt for København - hvor SAS og CPH i deres verden jo fremstår som symboler på en favorisering af landets hovedstad. Sjov nok hører man aldrig de samme mennesker brokker sig over udligningsordningen som pumper penge til Jylland. Men jeg er da kun glad for at min kommuneskat kan gå til en ny sportshal i tønder eller lignende... :headbang

Nu er jeg selv jyde og bor tæt på Billund Lufthavn, men jeg er alligevel villig til at støtte både SAS og CPH. En lukning af SAS vil medføre at Danmark mister en række ruter til udlandet til skade for dansk erhvervsliv. Nok vil nye aktører komme ind, men disse vil med stor sandsynlighed kun tilbyde afgange/ankomster på de mest trafikkerede tidspunkter, og ikke sprede dem ud over hele dagen som SAS gør. En lukning af SAS, vil derfor reducerer CPH til en mindre regional lufthavn, hvilket selvfølgelig gør Billund det relativt større.

Billund Lufthavn har altid haft et meget anstrengt forhold til SAS. Deres magasin er bl.a kemisk renset for positiv SAS omtale. Hvis SAS en sjælden gang er omtalt, er der altid kun for at 'fremhæve' SAS for noget negativt.

Billund Lufthavn kommer aldrig til at tilbyde oversøiske flyvninger bortset fra lidt charter. Billund er kun fødelufthavn for de store europæiske lufthavne når vi snakker oversøiske flyvninger og vil aldrig blive andet.

/Henrik

SGS gikk no iallefall i pluss :-)

..så bra! - gratulerer til SGS!
..SGS bør fortere enn svint løsrive seg fra tapsluket av et morselskap;)

forresten.. - mon tro det er et usunt tegn at SGS går med overskudd, ikke vet jeg..
Hvor stor andel av SGS portefølge kommer fra SAS? Innbiller meg at det er rimelig høy andel.

- Kan det rett og slett være at SGS melker SAS? Er det isåfall riktig i den alvorlige situasjonen SAS befinner seg i?

PP hvordan du kan få statsstøtte til private firmaer og udligningsordninger til at være sammenlignelige is beyond me.

Henrik, jeg ved ikke hvem der har argumenteret for oversøiske flyvninger fra BLL - det har ikke været inde i diskussionen. Det handler om statsstøtte til private virksomheder - det er en uskik.

At BLL har et anstrengt forhold til SAS, er måske rigtigt, men omvendt har SAS jo heller ikke ligefrem haft meget tilovers for BLL - it takes two to tango.

At der vil ryge nogle uøkonomiske ruter/afgange, når SAS lukker/sælges er der ikke tvivl om, men det er forretningsmæssigt ok - hvis der var forretning i at flyve ud over hele dagen vil andre nok finde ud af det.

At CPH bliver reduceret til en regional lufthavn er vel ikke nogen katastrofe - hvis ikke markedet kan bære andet so be it. Der er jo ingen naturlov der siger at CPH skal være storlufthavn?. Det eneste der kan forsvare en bevaring af CPH for alt i verden, er alene nationalistiske hensyn - og det giver jeg ikke meget for.

Personligt mener jeg vi skal have ryddet op i antallet af lufthavne i DK: AAL, BLL, RNN og CPH er vel dem der reelt har en eksistensberettigelse

.

- Kan det rett og slett være at SGS melker SAS?

Det kan jeg love deg at det ikke er. Dette er et resultat av beinhard jobbing og flott innsats i alle ledd.

Vi ser at deler av gruppen har kommet seg finansielt. Flyselskapet er det store tunge hangarskipet, men de snur seg etterhvert rundt de også ...

Spørsmålet er om de rekker å snu før de grunnstøter og synker. Vi får håpe det.

Dette er tiden å kjøpe aksjer. Hadde de store private investorene nølt med å spytte inn i emisjonen hadde jeg vært bekymret. Men de har steppet rett inn. De vet hva de gjør og de vet mer enn oss.

Dette er tiden å kjøpe aksjer.

Hva om de norske SAS ansatte hadde kjøpt seg opp/kjøpt ut staten? Det hadde vært en knallkul sits:o

Om kun SGS ansatte hadde gjort det ville det vel bety ca 200 000,- pr. snute! Det hadde det absolutt stått respekt av!

Hva om de norske SAS ansatte hadde kjøpt seg opp/kjøpt ut staten? Det hadde vært en knallkul sits:o

Om kun SGS ansatte hadde gjort det ville det vel bety ca 200 000,- pr. snute! Det hadde det absolutt stått respekt av!

Litt vel ambisiøst (kun SGS altså) - men hvorfor ikke? Da ville ihvertfall alle hatt et håndfast mål å streve etter ... I'm in! Hvis WF får være med, altså .. ;)

Dette er tiden å kjøpe aksjer. Hadde de store private investorene nølt med å spytte inn i emisjonen hadde jeg vært bekymret. Men de har steppet rett inn. De vet hva de gjør og de vet mer enn oss.

Dette har du sagt før og og jeg er glad jeg ikke fulgte rådet ! :lol:

plothistory.php

Back