SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Hvor lang tid tok det å fylle tomrommet etter Sterling sin konkurs?

Du kan på ingen måde sammenligne Sterlings og SAS' indflydelse på infrastruktur og arbejdsløshed mv.

Sterling havde som de øvrige lavprisselskaber fokuseret på et begrænset udvalg af ruter med begrænset frekvens. Sådan et hul er let at fylde af konkurrenterne.

Men samfundet som helhed kan ikke fungere med få populære ruter med lav frekvens.

Uanset om man vil det eller ej, så har SAS stor indflydelse på infrastrukturen i Skandinavien - noget som lavprisselskaber aldrig vil få i samme omfang.

Hvor lang tid tok det å fylle tomrommet etter Sterling sin konkurs? Ser ikke noen som helst grunn til at dette skal være så veldig mye vanskeligere i Norge (eller Sverige og Danmark for den saks skyld). Distrikspolitikk og en sikring av kommunikasjonen i distriktene er på ingen måte SAS sin jobb, i hvert fall ikke direkte. Delvis er det Widerøe sin jobb, gjennom anbudsrutene for staten, og de er jo eid av SAS, men for flyselskapet SAS så er det kun å tjene penger som er tema.

SAS og Sterling kan på ingen måte sammenliknes overhodet, utover at begge var/er et flyselskap og fløy/flyr Boeing. SAS er voldsomt mye større, og fyller en helt annen rolle i Skandinavia enn et Sterling som i stor grad konsentrerte seg om ferieturister.
Det er ikke utenrikstrafikken som blir det største problemet for Norge sin del ("alle" kan sluses via AMS en stund, det gjør vi jo likevel :p), det er innenrikstrafikken. Og hvem skal kunne rykke inn med den mengden materiell til å kunne overta på såpass kort varsel som ville være nødvendig?
Widerøe har allerede hendene fulle, og det skal mer til enn etpar Q400'er til for å dekke opp for et fravær av SK...;)

Uanset om man vil det eller ej, så har SAS stor indflydelse på infrastrukturen i Skandinavien - noget som lavprisselskaber aldrig vil få i samme omfang.

Kjempepoeng, men det synes fullstendig glemt av veldig mange i debatten her! :up:

Du kan på ingen måde sammenligne Sterlings og SAS' indflydelse på infrastruktur og arbejdsløshed mv.

Sterling havde som de øvrige lavprisselskaber fokuseret på et begrænset udvalg af ruter med begrænset frekvens. Sådan et hul er let at fylde af konkurrenterne.

Men samfundet som helhed kan ikke fungere med få populære ruter med lav frekvens.

Jeg har da aldri sagt at tomrommet skal fylles like hurtig. Det var brukt som et eksempel på at ting kan skje svært raskt, og jeg tviler på at det går så mye lenger tid for å fylle 50-60% av tomrommet. Når det gjelder resten, så kan det ta tid, men som sagt, om disse rutene ikke er drivverdig, så forsvinner de nok innen SAS systemet også. Er rutene drivverdig, så kommer det raskt nye aktører på banen.

Når det gjelder punktet om at et lavprisselskap ikke kan fylle SAS sin innflytelse, så lurer jeg på hvor det står i mitt innlegg at det skal komme inn et lavkostselskap i stedet for SAS? Jeg sa at jeg vil bli overrasket om det ikke allerede foreligger planer blant de større selskapene i Europa, og blant disse er det da fortsatt noen som definitivt ikke er innen kategorien LCC.

Kjempepoeng, men det synes fullstendig glemt av veldig mange i debatten her! :up:

For enkelte deler av Skandinavia så er det definitivt tilfelle, men jeg mener at det norske markedet har lite å frykte.

For enkelte deler av Skandinavia så er det definitivt tilfelle, men jeg mener at det norske markedet har lite å frykte.

Er ikke umiddelbart enig med deg, men det kommer jo som du selv påpeker veldig an på hvordan det skjer. Ved en gradvis nedlegging så vil andre kunne ta over, men skjer det en bråstopp (som jo er en risiko) så har vi et problem. DY har verken materiell eller ruter nok til å ta unna reisebehovet som er her, og i motsetning til SE og DK så kan ikke landbasert infrastruktur greie det heller.

Vel vel - Jeg håper SAS kommer ut av krisen jeg. Jeg har det siste året opplevd en helt ny giv fra de ansatte ombord, på bakken og i markedsføringsavdelingen. Håper det får betaling for strevet.

Det tror jeg nemlig dem gjør.

Core SAS ligger foran skjema og over 3milliard er allerede innspart.

Det er i 09 tatt inn 1,8 milliard i omstruktureringskostnader.

18 fly er satt på bakken (og ytterligere 3 i første kvartal) og 2900 FTE er forsvunnet, og 45 ruter er nedlagt, noe som er en innsparing på 2.2 milliard.

Ytterligere 650 FTE skal fjernes og 500millioner har foreningene forpliktet seg til å kutte.

Egenkapitalen etter emisjon økes til 16,4 milliard og SAS vil ha en soliditet på 35%.

Kabinfaktor Q1: -6.6% Q2 +o.2 % Q3 +2.2% og Q4 +3.4 og Jan10 er på +4.9%

Total sparepakke CORE SAS er på 7.3 milliard.
ref: pressekonferansen kl 10.30

Dette tror jeg blir positivt fremover.

Så håper jeg man kan ta diskusjonen om statlig eierskap i SAS, Telenor, Statoil, NSB osv i en annen tråd.

Er ikke umiddelbart enig med deg, men det kommer jo som du selv påpeker veldig an på hvordan det skjer. Ved en gradvis nedlegging så vil andre kunne ta over, men skjer det en bråstopp (som jo er en risiko) så har vi et problem. DY har verken materiell eller ruter nok til å ta unna reisebehovet som er her, og i motsetning til SE og DK så kan ikke landbasert infrastruktur greie det heller.

Jo klart Trety, men mine synspunkt ligger ikke i at SAS forsvinner over natten.
Jeg tror et nytt SAS vil i stor grad beholde dagens rutestruktur i Norge.

Nåja, det kan diskuteres hvor styrt den var. Dog ble resultatet for oss passasjerer bra.....tilslutt! Men det kostet noen milliarder det også

Et godt argument for å bruke frisk kapital i et restrukturert selskap:up:

De fleste vil diskutere statlig eierskap - men her er i alle fall trafikktall for 4. kvartal (oktober-desember 2009) for SAS Group.

SAS, Widerøe og Blue1

Number of passengers - 6,055, -8.4%
Passenger km (mill.) - 5,764, -12.1%
Seat km (mill.) - 8,160, -16.3%
Load factor - 70.6%, +3.4 p.u.

SAS Charter

Number of passengers - 221 206, 7.7%
Passenger km (mill.) - 713 668, 6.7%
Seat km (mill.) - 849 816, 4.0%
Load factor - 84.0%, +2.1 p.u.

SAS Scandinavian Airlines

Number of passengers - 5,167, -9.7%
Passenger km, RPK (mill.) - 5,294, -13.0%
Seat km, ASK (mill.) - 7,407, -17.3%
Load factor - 71.5%, +3.5 p.u.

Widerøe

Number of passengers - 522, 3.5%
RPK (mill.) - 165, 3.7%
ASK (mill.) - 274, -1.0%
Load factor - 60.4%, +2.8 p.u.

Blue1

Number of passengers - 365, -5.5%
RPK (mill.) - 304, -2.6%
ASK (mill.) - 479, -7.4%
Load factor - 63.6%, +3.1 p.u.

http://e24.no/boers-og-finans/article3509050.ece

vet ikke om denne ligger her allerede jeg?

Surprise - surprise...

Synes det ville klæde Kjos & Co at fokusere på deres egen forretning og produkt fremfor at have så meget fokus på hvad andre gør.

Da Norwegian fik hjælp af konkurrencemyndigheder var der sjovt nok ikke noget problem. Ej heller med statsstøttede lærlinge-ordninger...

Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt....

SAS skulle i utgangspunktet ikke blitt dannet, da hadde vi ikke hatt dette problemet som nå har eksistert en menneskealder. DNL ville i dag vært et stort og veldrevet selskap som hadde sluppet å subsidiere Sverige og Danmark.

Og det er ganske naivt å tro at Norwegian har mulighet til å ta over uten videre - eller noen andre for den saks skyld. .

Vel Trety , her er jeg uenig med deg.
Da det var snakk om at Braathens kunne gå over ende og resultatet var at SAS kjøpte selskapet kom et annet selskap på banen som vi ser idag.
M.a.o. 2 store aktører innen-og utenriks som vi har idag.

Skulle SAS teoretisk gå over ende vil det ikke ta lang tid før en tilsvarende situasjon oppstår; nok en ny stor aktør i markedet ved siden av Norwegian.

Det er på ingen måte en samfunsmessig krise at SAS skulle gå over ende annet enn at det vil være ille for eiere og ansatte.

Jeg tror ikke at man skal male fanden på veggen om SAS skulle gå inn.
Likevel håper jeg ikke at det skjer fordi vi som kunder trenger minst 2 aktører i vårt hjemmemarked.

Når det er sagt så vil det være innlysende for noen og enhver at det blinker både gule, blå og rød lys for selskapet. Hvordan selskapet vil se ut etter neste sparekampanjer vil nok være dramatisk annerledes enn vi opplever selskapet idag.

SAS skulle i utgangspunktet ikke blitt dannet, da hadde vi ikke hatt dette problemet som nå har eksistert en menneskealder. DNL ville i dag vært et stort og veldrevet selskap som hadde sluppet å subsidiere Sverige og Danmark.

Varifrån kommer idén att norska delen av SAS är så himla mycket bättre skött än övriga SAS? Tycker jag får intrycket att det är en allmän åsikt här att SAS i Sverige och Danmark drivs på bekostnad av Norge. Jag köper inte det påståendet om man säger så.

For n´te gang, som aksjonær i SAS har Staten plikt til å støtte emisjoner.

Nei, det har de overhodet ikke, de (eller en hvilken som helst annen aksjonær for den saks skyld) kan utmerket godt si at nok er nok og velge å ikke delta på en emisjon. Hele grunntanken bak aksjeselskaper er nettopp at man ikke er forpliktet til å bidra med mer enn aksjekapitalen, og dermed heller ikke risikerer å tape mer enn det man har skutt inn. Om de har en "moralsk" forpliktelse er noe annet, men da begynner det virkelig å lukte statstilskudd av det hele.

Nei, det har de overhodet ikke, de (eller en hvilken som helst annen aksjonær for den saks skyld) kan utmerket godt si at nok er nok og velge å ikke delta på en emisjon. Hele grunntanken bak aksjeselskaper er nettopp at man ikke er forpliktet til å bidra med mer enn aksjekapitalen, og dermed heller ikke risikerer å tape mer enn det man har skutt inn. Om de har en "moralsk" forpliktelse er noe annet, men da begynner det virkelig å lukte statstilskudd av det hele.

Der er stor forskel på juridisk og moralsk pligt. Men udelukkende ud fra en økonomisk betragtning er der mange gode grunde til at gennemføre emmission for alle de nuværende aktionærer - deriblandt staterne, som trods alt kun ejer 51 pct.

Varifrån kommer idén att norska delen av SAS är så himla mycket bättre skött än övriga SAS? Tycker jag får intrycket att det är en allmän åsikt här att SAS i Sverige och Danmark drivs på bekostnad av Norge. Jag köper inte det påståendet om man säger så.

Sjekk inntektene til de forskjellige landenes SAS så ser du at den norske delen er den eneste som tjener penger, mens både den svenske og danske avdelingen taper penger.
Det var nettopp en del av fordelene når de var tre individuelle som SAS Norge, SAS Sverige og SAS Danmark, AT man kunne se hvor inntekter og tap kom. Det resulterte i at de inntektene som kom fra norge gikk til å subsidiere underskuddene fra SE og DK.

http://arkiv.na24.no/Nyhet/165891/Ble+for+mektig+i+SAS.html

"SAS Group AB og konsernet melker SAS Norge som er den eneste lønnsomme nasjonale enheten i gruppen. Men SAS-selskapet Widerøe leverte sitt beste resultat noensinde første kvartal 2007. SAS Sverige og SAS Danmark gikk tilsammen med et underskudd på nær en halv milliard svenske kroner mens SAS Norges overskudd før skatt ble 195 millioner kroner i samme periode."
http://www.nordensnyheter.no/default.aspx?Id=694

Norge har også høyere prisleie i forhold til flydd strekning enn både SE og DK

Det eneste moralske for staten er å si NEI! heller la deres aksjepost bli vannet ut og om det ikke går så får de også gi et tilsvarende tilskudd til konkurentene i forhold til deres andeler av markedet. Dette grunnes i at selskapet subsdierer SAS.

tro hva CAU sier nå når de må være med på enda mer kutt......

Last edited:

"Analytiker Virginie Vacca i Standard & Poor's er sjokkert over SAS sine elendige resultater og nedgraderer SAS fra hold til selg. Samtidig kutter hun kursmålet fra 4,2 til 3 svenske kroner per aksje i etterkant av dagens svake resultattall.

- Jeg har kun ett ord: Utrolig, sier Virginie Vacca til SIX News.

Standard & Poor's analytiker sier til SIX News at hun sliter med å regne seg frem til hvordan SAS kunne levere et så dårlig resultat. "

http://www.hegnar.no/bors/article409587.ece

Back