Ikke overaskende... LN-WDC sto igår med setene utmontert, og med alle luker åpne..
Luktet vårrengjøring og overlevering lang vei... Tror LCH78 begynner å få dårlig tid om han ikke allerede har tatt bilder av DD...^_^
SAS har vel vunnet dette hoeye spillet, javisst gaar det an aa gjoere som Horizon og la Bombardier sette maskinene i den stand de burde ha vaert i naar de ble levert, men hvorfor ?
Det handlar ju överhuvudtaget inte om detta eller om att "vinna" en milliard kronor.
Summan 1.1 milliard som SAS "vunnit" är naturligtvis till stor del fiktiv. SAS har vid flera tillfällen uttalat att man beräknar förlusten i samband med DHC-8 haverierna till 1.5 milliard och då skulle det ju i själva verket röra sig om en förlust på 400 miljoner. Det finns naturligtvis fullt mätbara faktorer i SAS förlustsiffror (leasing m.m.), andra summor är beräknade (ex. förlorad good-will) men det kan ju ur good-will synpunkt också ha varit bra för SAS att passagerarna, som redan initialt var negativa till DHC-8, fick möjlighet att via SAS försorg flyga med andra typer/bolag. Att SAS nämner summan 1.1 milliard är naturligtvis en del i det massmediala spelet, som företagsledare går man inte ut och säger, vare sig internt eller externt, att "vi har fått 400 miljoner för litet". Sanningen ligger närmare Bombardier´s uttalande "... a mutual satisfactory agreement with secret terms...". För att på båda sidor (SAS/Bombardier) slippa utdragna juridiska processer har man istället kommit fram till en "win-win" situation: SAS beställer nya maskiner till ett bra pris (ingen vet vilket pris SAS skulle ha fått betala utan DHC-8 haverierna) och Bombardier får en stor order. Det höga spelet består ju i att SAS än en gång beställt DHC-8 och resultatet av det spelet har ingen sett ännu, det vet alla med litet insikt i och kunskap om branschen. Om resultatet blir positivt beror i högsta grad på incident/accident-fria operationer inom SAS-koncernen i Wideroe´s och Air Baltic´s regi. Alla kommer naturligtvis noga att följa de operationerna och minsta lilla tekniska försening kan växa till stora negativa rubriker. Ett förtroende i flygbranschen kan ta oerhört lång tid att bygga upp men kan raseras på några minuter, en konsekvens som SAS lärt sig och därför, enligt SAS chefen, inte sätter de nya maskinerna i trafik i SAS DK/SE regi. Spelet är långt ifrån vunnit ännu, det har knappt börjat.
Danske kunder har jo i følge andre innlegg her inne sendt takkebrev til WF da Q400 ble tatt ut av drift. Spørs hva de sier nå når de kommer tilbake......WF kan i verste fall oppleve dramatisk fall i paxtall!
EB , RolfL ser realistisk på situasjonen med Q400. For WF's del håper jeg virkelig de nye Q400 byr på meget bedre driftskvalitet enn de gamle.
Tja - jeg ser bare en real forskjell på RolfL og Farmer...
Existing Q400 customers have the option to switch to the NextGen, with first deliveries scheduled for 2009.
Jo burde jo være en del CRJ-900 fra CPH til BGO,SVG,KRS. Flott at de får nye fly og ser fram til å fly med CRJ900 (Håper den er bedre en CRJ200)
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.