SAS annonserer Q400-erstatning i begynnelsen av mars?

trur nok det toget har gått for min del.. hvis du da ikke klarer å holde DD igjen der nede til uke 17 :)

Ikke overaskende... LN-WDC sto igår med setene utmontert, og med alle luker åpne..

Luktet vårrengjøring og overlevering lang vei... Tror LCH78 begynner å få dårlig tid om han ikke allerede har tatt bilder av DD...^_^

Rart ikke SWN har vært å snust på den utgaven der:colgate:

SAS har vel vunnet dette hoeye spillet, javisst gaar det an aa gjoere som Horizon og la Bombardier sette maskinene i den stand de burde ha vaert i naar de ble levert, men hvorfor ?

Det handlar ju överhuvudtaget inte om detta eller om att "vinna" en milliard kronor.
Summan 1.1 milliard som SAS "vunnit" är naturligtvis till stor del fiktiv. SAS har vid flera tillfällen uttalat att man beräknar förlusten i samband med DHC-8 haverierna till 1.5 milliard och då skulle det ju i själva verket röra sig om en förlust på 400 miljoner. Det finns naturligtvis fullt mätbara faktorer i SAS förlustsiffror (leasing m.m.), andra summor är beräknade (ex. förlorad good-will) men det kan ju ur good-will synpunkt också ha varit bra för SAS att passagerarna, som redan initialt var negativa till DHC-8, fick möjlighet att via SAS försorg flyga med andra typer/bolag. Att SAS nämner summan 1.1 milliard är naturligtvis en del i det massmediala spelet, som företagsledare går man inte ut och säger, vare sig internt eller externt, att "vi har fått 400 miljoner för litet". Sanningen ligger närmare Bombardier´s uttalande "... a mutual satisfactory agreement with secret terms...". För att på båda sidor (SAS/Bombardier) slippa utdragna juridiska processer har man istället kommit fram till en "win-win" situation: SAS beställer nya maskiner till ett bra pris (ingen vet vilket pris SAS skulle ha fått betala utan DHC-8 haverierna) och Bombardier får en stor order. Det höga spelet består ju i att SAS än en gång beställt DHC-8 och resultatet av det spelet har ingen sett ännu, det vet alla med litet insikt i och kunskap om branschen. Om resultatet blir positivt beror i högsta grad på incident/accident-fria operationer inom SAS-koncernen i Wideroe´s och Air Baltic´s regi. Alla kommer naturligtvis noga att följa de operationerna och minsta lilla tekniska försening kan växa till stora negativa rubriker. Ett förtroende i flygbranschen kan ta oerhört lång tid att bygga upp men kan raseras på några minuter, en konsekvens som SAS lärt sig och därför, enligt SAS chefen, inte sätter de nya maskinerna i trafik i SAS DK/SE regi. Spelet är långt ifrån vunnit ännu, det har knappt börjat.

Det blir spennende når WF setter inn Q400 på rutene fra CPH til TRD og TRF. BlueLine har skapt trafikkvekst på ruten fra TRD og god stabilitet i driften. Danske kunder har jo i følge andre innlegg her inne sendt takkebrev til WF da Q400 ble tatt ut av drift. Spørs hva de sier nå når de kommer tilbake......WF kan i verste fall oppleve dramatisk fall i paxtall!

Det handlar ju överhuvudtaget inte om detta eller om att "vinna" en milliard kronor.
Summan 1.1 milliard som SAS "vunnit" är naturligtvis till stor del fiktiv. SAS har vid flera tillfällen uttalat att man beräknar förlusten i samband med DHC-8 haverierna till 1.5 milliard och då skulle det ju i själva verket röra sig om en förlust på 400 miljoner. Det finns naturligtvis fullt mätbara faktorer i SAS förlustsiffror (leasing m.m.), andra summor är beräknade (ex. förlorad good-will) men det kan ju ur good-will synpunkt också ha varit bra för SAS att passagerarna, som redan initialt var negativa till DHC-8, fick möjlighet att via SAS försorg flyga med andra typer/bolag. Att SAS nämner summan 1.1 milliard är naturligtvis en del i det massmediala spelet, som företagsledare går man inte ut och säger, vare sig internt eller externt, att "vi har fått 400 miljoner för litet". Sanningen ligger närmare Bombardier´s uttalande "... a mutual satisfactory agreement with secret terms...". För att på båda sidor (SAS/Bombardier) slippa utdragna juridiska processer har man istället kommit fram till en "win-win" situation: SAS beställer nya maskiner till ett bra pris (ingen vet vilket pris SAS skulle ha fått betala utan DHC-8 haverierna) och Bombardier får en stor order. Det höga spelet består ju i att SAS än en gång beställt DHC-8 och resultatet av det spelet har ingen sett ännu, det vet alla med litet insikt i och kunskap om branschen. Om resultatet blir positivt beror i högsta grad på incident/accident-fria operationer inom SAS-koncernen i Wideroe´s och Air Baltic´s regi. Alla kommer naturligtvis noga att följa de operationerna och minsta lilla tekniska försening kan växa till stora negativa rubriker. Ett förtroende i flygbranschen kan ta oerhört lång tid att bygga upp men kan raseras på några minuter, en konsekvens som SAS lärt sig och därför, enligt SAS chefen, inte sätter de nya maskinerna i trafik i SAS DK/SE regi. Spelet är långt ifrån vunnit ännu, det har knappt börjat.

Det er en faktor som jeg synes du utelater, og det er at dette har foert til at Bombardier naa lytter og kommuniserer med operatoerene paa en helt annen maate. Det er den store gevinsten, ikke bare for SAS men for oss alle som er avhengige av Q400 i jobb sammenheng. Selv om jeg naa er i en helt annen bransje flyr jeg mye med Horizon paa strekninger hvor Q400 er eneste alternativ. Det som er viktig for meg er at operatoerne og fabrikken har en konstruktiv dialog, en dialog jeg naa mener bestemt endelig er kommet paa plass. I saken mellom SAS og Bombardier var flere aarsaker til at regulariteten paa Q400 operasjonene var saa daarlig som de var, en av dem var helt sikkert SAS sin spesifikasjon om elektriske opplegget, MEN det var andre problemer som Bombardier ikke tok tak i slik de burde, og i motsetning til Horizon hadde ikke SAS de samme forhandlingskortene, SAS hadde faatt alle sine maskiner, mens Horizon hadde 50 maskiner i bestilling, og foerst naar Embraer landet i Seattle med Demo maskinen begynnte Bombardier aa lytte.....Det er gevinsten....i hvertfall for meg som bruker av Q400....

Jovisst, men då är ju den stora vinnaren Horizon och i förlängningen andra kunder + passagerarna som fick Bombardier att lyssna och att modifiera. Jag tycker fortfarande att SAS spelar ett högt spel genom den nya DHC-8 ordern eftersom resultatet av det spelet inte är avgjort förrän man sett hur trafiken hos Wideroe´s och Air Baltic utvecklas. Det hjälper inte hur mycket Bombardier lärt sig att kommunicera med sina kunder, förtroendet för typen kommer, här i norra Europa, att sjunka till botten om bolagen inom SAS-koncernen blir drabbade av nya incidenter oavsett vem som bär skulden.

Danske kunder har jo i følge andre innlegg her inne sendt takkebrev til WF da Q400 ble tatt ut av drift. Spørs hva de sier nå når de kommer tilbake......WF kan i verste fall oppleve dramatisk fall i paxtall!

Spørsmålet om det blir dramatisk dreier seg om også om hvor mye danske pax WF faktisk har. Men ettersom Blueline har skapt trafikkvekst (med F100?) kan vel kanskje Q400 uansett bli for liten slik at SAS selv burde overta med en av de nye CRJ'ene.

Det må da være utrolig slitsomt å gå rundt å være så negativ på forhånd - eller hva RolfL?

Det er blir nok en stor suksess igjen med Q400 i WF. Dette var et fly som var meget godt likt blant WF sine passasjerer, og det har vært veldig mange henvendelser som uttrykker glede over at dette fine flyet endelig kommer i drift igjen.
Jeg er ikke redd for at det skal blir noe problem, hverken med danske, norske eller passasjerer fra andre land. OG, med de fuelpriser som vi ser tror jeg ikke at det finnes noe bedre valg. Med 78 seter, og en fart som gjør at den totale reisetid der WF flyr i dag er tett opp til om man flyr med jet, så ER dette et bra valg for alle parter.

Bra Farmer!!!! Du har en enklere hverdag der du ser lyst på livet - keep it going!!!

EB , RolfL ser realistisk på situasjonen med Q400. For WF's del håper jeg virkelig de nye Q400 byr på meget bedre driftskvalitet enn de gamle.

EB , RolfL ser realistisk på situasjonen med Q400. For WF's del håper jeg virkelig de nye Q400 byr på meget bedre driftskvalitet enn de gamle.

Exakt MD11 ! Men vill man inte förstå det så vill man inte.

Men da hvorfor kom LN-WDE flygende inn i fra Canada i dag da?

Skal de få Q400 i trafikk i gjen? Altså Widerøe?

Om jeg ikke husker helt feil så har SAS fått lov til å "snike" i køen som en del av erstatningsavtalen med Bombardier. D.v.s at SAS-konsernet får sine Q400NG ganske raskt, og andre kunder må derfor vente til tidligst 2009 på Q400NG.

Noen ingeniør er jeg ikke, men får unektelig litt følelsen av at disse endringene det refereres til under 'NextGen' mest er et spill for galleriet for å gjenoppreise tilliten til Q400. Eksempelvis større overhead bins, LED cabin lighting og oppgradert ops-manual for bedret fuel burn...? Hvor vesentlig er det sett i forhold til SAS-hendelsene?

Det er vel helt uvesentlig i forhold til hendelsene hos SAS. Leveringstid for en ny Q400 om man ikke har noen mulighet for å snike i køen er ca. 2 år for tiden. Bombardier har over 300 bestillinger på forskjellige DH8 varianter inne.
Ang. modifisering av AOM for forbedret fuel burn er det visstnok slik at alle operators har observert at man har en faktisk lavere fuel burn enn det som er publisert fra Bombardier. Dermed blir det fløyet overdrevet konservativt med tanke på planlegging av flighter noe som begrenser operasjonene. De jobber også med andre ting som skal senke fuel burn med ytterligere 2-3%.
Det jobbes også med en Q400 med 80-86 seter (ikke Q400X)
Leveranse av første Q400X med 90 seter kan ikke påregnes før i 2013, så her må man smøre seg med tålmodighet...

Back