SAS annonserer Q400-erstatning i begynnelsen av mars?

En veldig bra - om ikke overraskende - løsning!
Og fint blir det også
CRJ900_NextGen_SAS.jpg
 
Gledelig, selv om jeg ikke er veldig overrasket :)

...men er da Q400NextGen et offisielt navn, siden det brukes av SAS i pressemeldingen?
 
og det ble jo en bra løsning for WF også - så får vi bare håpe de danske passasjerene til RYG/TRD/TRF/HAU ikke er like redde for å fly en WF Q400NG som de var for å fly en SK Q400. Hipp-hipp!
 
Svært gledelig for WF at de nå får de etterlengtede nye flyene, så får en håpe at de byr på VESENTLIG BEDRE driftskvalitet enn de gamle Q400. Da kan en få tilliten tilbake i markedet.

Stusset dog litt over pressemeldingen der de skriver at QF er verdens sikreste flyselskap.....uvanlig at et flyselskap skriver noe slikt om et annet selskap i en egen pressemelding...


"I dag er 175 Q400-fly i drift hver dag. Flyene foretar 1280 landinger pr dag og 37000 landinger i måneden. Qantas, verdens sikreste flyselskap, flyr fortsatt med Q400. De har sju fly i drift og 12 i bestilling. "
 
Bra for SAS at de har fått en løsning. Lurer på hvor mye Bombardier egentlig har gitt seg her. Hvor mye er cash? Hvor mye er gitt i rabatt? Tror faktisk at Bombardier slapp ganske bra fra det. De skjønte tidlig at SAS ikke hadde noen alternativ. Så de klarte å blande erstatning og rabatt inn ei stor suppe. SAS har kjøpt fly, ergo er omdømmet ikke så hardt rammet osv. Bra for SAS, men Bombardier er den store vinneren.
 
Tror dette er en win-win for både SAS og Bombardier så langt det går an å snakke om vinning i denne farsen. Fabrikken er helt avhengig av å få solgt fly. SAS er helt avhengig av at fabrikken tar endel av ansvaret for hendelsene/havariene.

Forøvrig gledelig for oss i wF! Men ikke så overraskende som TCAS skriver.
 
Bra for SAS at de har fått en løsning. Lurer på hvor mye Bombardier egentlig har gitt seg her. Hvor mye er cash? Hvor mye er gitt i rabatt? Tror faktisk at Bombardier slapp ganske bra fra det. De skjønte tidlig at SAS ikke hadde noen alternativ. Så de klarte å blande erstatning og rabatt inn ei stor suppe. SAS har kjøpt fly, ergo er omdømmet ikke så hardt rammet osv. Bra for SAS, men Bombardier er den store vinneren.

Godt for SAS og WF og kundene at det ble en løsning her . Selve flykjøpet er jo ikke veldig overraskene dog har Bombardier måttet svelge mange kameler her.
Det endelige oppgjøret her mellom fabrikant og bruker har nok vært mer dramatisk enn mange er klar over , det kunne langt på vei ha vært "make or brake" for Bombardier en periode.
Fravær av løsning ville fått dramatisk utfall for Q400 og Bombardier en periode.
Annenhånds verdien av Q400 er allerede vurdert 10% ned av finansmarkedet.
Det skal bli fint å se CRJ900 i SAS tjeneste.
 
De største taperne er vel de japanske leasingselskapene + Aviator fra Cayman Islands - hvor skal de få leid ut gamlingene. Vet at et selskap i Trinidad og Tobago har blitt forespurt om dem. Dette selskapet er nå på jakt etter mer bakgrunn om den tekniske kvaliteten på flyene i dag, kvaliteten av vedlikeholdsarbeidet foretatt på dem og alle andre rykter som svirrer i bransjen. Selv undertegende har fått en forespørsel gjennom PLANE-SPOTTER.com fra en urolig ansatt.
 
Last edited:
Svært gledelig for WF at de nå får de etterlengtede nye flyene, så får en håpe at de byr på VESENTLIG BEDRE driftskvalitet enn de gamle Q400.

Driftskvaliteten på Q400 var ikke altfor god i begynnelsen, men det siste året før Q400 ble satt på bakken, så var det faktisk bedre driftskvalitet på Q400'ene i WF enn på 300-maskinene om man skal tro de som har sitter med slike tall :)

Hær gjeller'e å værra optimist i sjela!
 
Og da kan man konstatere at det ikke ble jet til WF. Men det var det vel heller ingen som trodde innerst inne. Blir spennende og se hvor de nye Q400 blir satt inn. TRF/TRD-CPH er jo bankers. Så spørs det om HAU og RYG får besøk.
 
De største taperne er vel de japanske leasingselskapene + Aviator fra Cayman Islands - hvor skal de få leid ut gamlingene.

Et selskap fra fjernere strøk er interessert i Q400'ene til WF, og har vært og sett nærmere på flyene. Noen av SAS sine skal gå til flybe, mens WF får fabrikknye fly som egentlig skulle til flybe. B-b-billig for flybe antakeligvis. I tillegg tar vel det svenske cargoselskapet 1-2 Q400 som skal gå som cargo.
 
Etter å ha studert pressemeldingen på sasgroup.net og wideroe.no er det noe som ikke stemmer overens.

SAS skriver at de 27 nye flyene konsernet har bestilt vil leveres i perioden høsten 2008 - 2011. Widerøe skriver derimot at planen er at de får 5 nye fly allerede denne våren og sommeren, samt ytterligere 2 nye i 2009. Noen andre som har reagert på dette?

Skal WF ha 7 av Q400 Nextgen betyr vel det at AirBaltic skal ha de 6 siste. Reagerer også på at SK (samt Estonian ifølge pressemeldingen) kun har firm order på 14 CRJ900 da Q400 flåten bestod av 23 fly.
 
Reagerer også på at SK (samt Estonian ifølge pressemeldingen) kun har firm order på 14 CRJ900 da Q400 flåten bestod av 23 fly.

Uten at jeg er 100% så kan vel noe av differensen forklares på følgene måte
- CPH-LCY vil fremover bli operert av Atlantic Airways (CRJ-900 kan uansett ikke brukes der)
- Cimber øker antall CRJ-200 i SAS-produksjonen med 4 og endel tidligere regionale SK ruter overføres/er overført til Cimber for "alltid"

Slik kan ihvertfall noen av de "manglende" Q400 forklares.

Itillegg skal man vel ikke se helt bort ifra at endel tidligere Q400 ruter vil permanent bli operert av andre typer i SAS-flåten.....de har jo et godt utvalg å velge fra :p


Men er det noen som vet fordelingen mellom SK og OV på CRJ-bestillingen?
 
Last edited:
SAS skriver at de 27 nye flyene konsernet har bestilt vil leveres i perioden høsten 2008 - 2011. Widerøe skriver derimot at planen er at de får 5 nye fly allerede denne våren og sommeren, samt ytterligere 2 nye i 2009. Noen andre som har reagert på dette?

SAS har sikkert bare tenkt på CRJ'ene når de har skrevet, og WF bryr seg selvfølgelig bare om sine Q400. Første Q400 blir hentet hjem nå i mars.
 
Men også sju Q400 for WF er tre mer enn de hadde før - ser vi her antydninger til utfasing av F50en og overføring av noen ruter fra CNO til WF?
 
Men også sju Q400 for WF er tre mer enn de hadde før - ser vi her antydninger til utfasing av F50en og overføring av noen ruter fra CNO til WF?

Vi har visst også opsjon på ytterligere tre stk. etter 2009.
Skal vel ikke se bort fra at det du spekulerer i kan bli realitet etterhvert.
 
Back
Top