SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Med 12400 pax fra CPH til TOS i løpet av året så er grunnlaget ganske tynt. 12400/2/360=17.
Så 17 pax daglig hver vei flyr i dag mellom TOS og CPH.

Man trenger ikke en daglig flight, og i tillegg kunne man muligens tatt en del transferpassasjerer som skal videre ut i Europa og verden forøvrig? Videre så er det vel også slik at denne typen direkteruter genererer ny trafikk (dette er jo dels hvorfor DY lykkes med sin satsning).

Man trenger ikke en daglig flight, og i tillegg kunne man muligens tatt en del transferpassasjerer som skal videre ut i Europa og verden forøvrig? Videre så er det vel også slik at denne typen direkteruter genererer ny trafikk (dette er jo dels hvorfor DY lykkes med sin satsning).

Jo, litt transfertrafikk hadde det nok blitt. Men da stjeler man en del pax fra TOS-OSL rutene. Dessuten så er jo konkurransen relativt lav på TOS, ergo SAS kan ikke stjele så mange pax fra andre selskap....

Men CPH-AES vil kanskje få økte frekvenser nå ettersom KLM kommer....

Jo, litt transfertrafikk hadde det nok blitt. Men da stjeler man en del pax fra TOS-OSL rutene. Dessuten så er jo konkurransen relativt lav på TOS, ergo SAS kan ikke stjele så mange pax fra andre selskap....

Jeg tenkte vel mer at man kan stjele passasjerer fra selskaper som flyr via en hub i Europa (AMS, MUC/FRA, CDG, LHR osv.) som med en rute til CPH får en one-stop reise kontra en two-stop. Sikkert ikke et stort tilfang av reisende, men kanskje noe med potensial i forhold til turisme.

Jeg tenkte vel mer at man kan stjele passasjerer fra selskaper som flyr via en hub i Europa (AMS, MUC/FRA, CDG, LHR osv.) som med en rute til CPH får en one-stop reise kontra en two-stop. Sikkert ikke et stort tilfang av reisende, men kanskje noe med potensial i forhold til turisme.

Men TOS har vel ingen fly til verken AMS, MUC/FRA, CDG eller LHR. Så ikke så mye å stjele fra....

Men TOS har vel ingen fly til verken AMS, MUC/FRA, CDG eller LHR. Så ikke så mye å stjele fra....

Nei, jeg er klar over det...:) Poenget var at en reise som innebærer one-stop via CPH er å foretrekke fremfor en reise som innebærer stopp i både OSL og et annet sted før man kommer til endedestinasjonen. Kanskje kunne dette gi et konkurransefortrinn for SK. Men min opprinnelige kommentar var egentlig ikke begrunnet utfra trafikktall, for jeg har ikke dette tilgjengelig - bare et ønske.;)

Hva kan være aktuellt fra SVG ???

Roma og Mallorca kanskje? SVG fikk vel de fleste rutene som SAS ville ha satset på i sommeren som var, neste år vil det sikkert bare være økningen på eksisterende, men hvem vet?

Kan noen komme med kvalifisert gjetning for Bergen? Er ikke akkurat flust av utenlandsruter med SAS herfra, det meste går via CPH. Norwegian flyr jo til Barcelona, London, Paris, Berlin, Nice, Roma m.m, så det burde vel være et marked å ta av.

En oplagt mulighed ville være en række red-eye flyvninger til "etniske" destinationer eller "interrail" destinationer - for at udnytte de fly der ellers ville stå og glane i nattens løb.

eksempelvis:
IST, ESB, ATH, AMM, BEY, DAM, KGS, RHO, JMK, CFU, BRI, TUN, BEG, ZAG, CMN, IBZ

Tjaaaa. red eye flyvninger. DET er helt sikkert noget der vil begejstre crew !!! Men bortset fra den lille detalje så er jeg faktisk enig....Der er mange steder der kunne opereres til.
For at tage nogle stykker SJJ, RMI, CTA, PMO og MLA f.ex
Men det kan jo også sagens være ruter, der vil styrke de Intra Skandinaviske net...
f.ex CPH-TOS, CPH-LLA, LHR-TOS/LLA ville vel være oplagt at tage med igen
Hilsen Ole

Jeg har længe undret mig over at SK ikke har benyttet single aisle flåden om natten. Det kunne være oplagt til destinationer som BEY, KYA etc, særligt i sommermånederne.

Roma og Mallorca kanskje? SVG fikk vel de fleste rutene som SAS ville ha satset på i sommeren som var, neste år vil det sikkert bare være økningen på eksisterende, men hvem vet?

SAS flyr alt SVG-PMI hver torsdag om sommeren.....Tipper på SVG-GZP/AYT.

Nei. Widerøe flyr den strekningen. Pluss at Norwegian starter opp neste sommer....

Hvordan blir det å fly med 738 til VBY som DY kommer å gjøre? Det er vel neppe behov for så store maskiner her? Klarer VBY så store maskiner forresten? Noen som vet?

Hilsen fra mange spørsmål. ;)

Hvordan blir det å fly med 738 til VBY som DY kommer å gjøre? Det er vel neppe behov for så store maskiner her? Klarer VBY så store maskiner forresten? Noen som vet?

Hilsen fra mange spørsmål. ;)

VBY har haft trafik med både DC10 och DC8 samt att SK har haft både 736 och 738 från STO förra sommaren.

SAS skal da satse langt mere på LH-ruter.. De kan da slet ikke konkurrere med KLM, Lufthansa, Air France, BA etc. Jeg må sige at deres langdistance-netværk er noget tyndt og så skal prisen altså også et hak nedad hvis det skal blive attraktivt.

Kan jo handle om possisjonering. DY sin gjenoppstartede TOS-LGW sender folk ut i verden, nokså mange som hoppa over på BA på Gatwick sist denne ruta gikk.

Ellers er det vel ikke fullstendig utenkelig(?) at KLM kunne finne på AMS-TOS? De plukker jo by for by i Norge, virker det som.

Trafikken TOS-ARN har vel heller ikke vært ekstrem, likevel utvider SAS ruta til å bli mer enn bare ei sommerrute.

Det fleste nye ruter fra SAS kommer nok til at udgår fra Norge. Det tror jeg næppe der hersker tvivl om. Men mon ikke der kan være nogen fra DK og SE også ??
GOT kan måske nok se nogen udvidelse af nettet derfra...
Fra DK kan vi i Jylland måske håbe på en rute fra AAR/AAL eller BLL ...måske til Alicante eller omegn.
Det er jo tilladt at håbe...men jeg giver det næppe mere end 30 pct chance
Hilsen Ole

Last edited:
Back