• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Airbus bulk eller container?

Alle 'bussene har containere i lasterommene foran og bak vingen. Ikke sikker på bak vingen på de korteste (318/9). Helt bakerst ligger Bulk Cargo Compartment hvor crew bagasje, late boarding pax bagasje, etc. blir lastet.
 
Alle 'bussene har containere i lasterommene foran og bak vingen. Ikke sikker på bak vingen på de korteste (318/9). Helt bakerst ligger Bulk Cargo Compartment hvor crew bagasje, late boarding pax bagasje, etc. blir lastet.

A319 er bulk only. Det er heller ikke dør til cpt. 5 på denne maskinen.
 
Containerene stjeler en god del volum, og på et lite fly som 319 er containere lite hensiktsmessig ..
 
Containerene stjeler en god del volum, og på et lite fly som 319 er containere lite hensiktsmessig ..

Men hvis du gjør som LX så har de satt inn en ekstra container mellom pos 42 og bulk. Kalles DZH. Ca halv størelser av en AKH.
 
Men hvis du gjør som LX så har de satt inn en ekstra container mellom pos 42 og bulk. Kalles DZH. Ca halv størelser av en AKH.

Ja, men den har liten hensiktmessig betydning. Og den må som regel lastes ute på stand, etter at flyet har landet, siden densom oftest følger flymaskinen. Dessuten tar også containerene i seg selv en del plass, både på innsiden og utsiden.
 
Pluss at en container er kjappere å laste offloade enn vanlig bad, samt man får mindre belastningsskader ved bruk av dem.
 
Containerne skal jo fortsatt lastes, så forskjellene er ikke veldig store

De er nok raskere å laste og losse fra selve flyet, men jobben må nok uansett gjøres. Det er nok litt bedre arbeidsstillinger å jobbe i med i motsetning til å sitte på kne med bøyd rygg inne i buken....
 
SAS Airbus A321 använder AKH containers medans SAS A319 lastas på samma sett som bla Boeing 737 och MD-80.
Lufthansa använder samma lösning, AKH containers på A320/A321 och lastgolv i A319.
 
Back
Top