Hej
SAS har jo både Airbus 330-343X og Airbus 340-313X. I en undren over, hvorfor SAS har begge typer. Såvidt jeg kan komme frem til, er 330-343X godkendt til ETOPS 180, hvilket ifølge Great Circle Mapper ikke giver nogen problemer på de ruter, SAS med rimelighed kunne overveje.
Dermed bør Airbus 330 være god nok, og da den mig bekendt er billigere i drift etc., så kan indkøbet af Airbus 340 undre mig lidt. Tænker ikke på antallet af fly, men at man ikke købte flere Airbus 330 i stedet (11 i alt).
Antager der er en ganske god forklaring. Og hvis SAS har brug for både to- og firemotorsfly, så er valget med Airbus 330 og 340 jo godt
Lars
http://www.gcmap.com/mapui?R=9380nm@CPH&MS=wls&DU=mi&E=180
SAS har jo både Airbus 330-343X og Airbus 340-313X. I en undren over, hvorfor SAS har begge typer. Såvidt jeg kan komme frem til, er 330-343X godkendt til ETOPS 180, hvilket ifølge Great Circle Mapper ikke giver nogen problemer på de ruter, SAS med rimelighed kunne overveje.
Dermed bør Airbus 330 være god nok, og da den mig bekendt er billigere i drift etc., så kan indkøbet af Airbus 340 undre mig lidt. Tænker ikke på antallet af fly, men at man ikke købte flere Airbus 330 i stedet (11 i alt).
Antager der er en ganske god forklaring. Og hvis SAS har brug for både to- og firemotorsfly, så er valget med Airbus 330 og 340 jo godt

Lars
http://www.gcmap.com/mapui?R=9380nm@CPH&MS=wls&DU=mi&E=180