• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS A340 på vej tilbage?

Re: SAS A340 på vej tilbage?

Da forventer jeg dokumentasjon på hvordan denne "underdog" effekten har bidratt med ekstra vekst på OSL i forhold til ARN og CPH?:rolleyes:

Eller er jeg fortsatt imponert over at du faktisk tror på tullet du skriver!

Er det ikke lov å ha forskjellige meninger her på Scanair?? :8:

OnTopic: Dette var bra saker :)
Er LN-RKF i bruk idag eller solgt?

Da forventer jeg dokumentasjon på hvordan denne "underdog" effekten har bidratt med ekstra vekst på OSL i forhold til ARN og CPH?:rolleyes:

Eller er jeg fortsatt imponert over at du faktisk tror på tullet du skriver!

Jeg tror desværre du må konstatere at vedkommende rent faktisk tror på det han skriver - hvilket vel egentlig er endnu mere grotesk end det der rent faktisk står...

Nå men jeg er da glad for at du Someone ser lidt mere nuanceret på dette. Så lad os derfor i fællesskab slå fast at forskellige i vækstraterne mellem OSL, CPH og ARN intet - absolut intet - har med SAS IC at gøre...

Det sto klart i DN at begge skal tlbake. Så da er det nok trolig RKF først og den hvite når den er ferdig hos .. White.

Jeg tror desværre du må konstatere at vedkommende rent faktisk tror på det han skriver - hvilket vel egentlig er endnu mere grotesk end det der rent faktisk står...

Nå men jeg er da glad for at du Someone ser lidt mere nuanceret på dette. Så lad os derfor i fællesskab slå fast at forskellige i vækstraterne mellem OSL, CPH og ARN intet - absolut intet - har med SAS IC at gøre...

Ok, la oss snu det, hvorfor har Osl vokst mye mer en CPH og ARL ?

Gledelige nyheter, men som Someone sier, har SAS lovet og jugd før så jeg venter med å sprette Champersen til jeg ser maskinen i SAS farger.

Helt utrolig at SAS snur på fjøla etter såpass kort tid etter man kutter to maskiner og frekvens.

Jeg må også få takke Basejumper for ukens latter og den nette konklusjonen at OSL har hatt eventyrlig vekst fordi SAS Intercont trakk seg derfra. Gratulerer!

SAS fløy til USA og fortsatt på vinteren ser vi CO trafikkere ruten til USA alene med en 757 med 174 seter, 90 mindre enn det SAS har på sin 330/340. Så den revolusjonen og fantasiverdenteorien du her presenterer er langt fra fakta. Fakta er at OSL til USA har 90 seter mindre om dagen enn da SAS trafikkerte ruten. Snakk om vekst!

Basejumper: Du vet at koden for arlanda er ARN, og ikke ARL? Blir så forvirrende når du bruker feil kode.

Gledelige nyheter, men som Someone sier, har SAS lovet og jugd før så jeg venter med å sprette Champersen til jeg ser maskinen i SAS farger.

Helt utrolig at SAS snur på fjøla etter såpass kort tid etter man kutter to maskiner og frekvens.

Jeg må også få takke Basejumper for ukens latter og den nette konklusjonen at OSL har hatt eventyrlig vekst fordi SAS Intercont trakk seg derfra. Gratulerer!

SAS fløy til USA og fortsatt på vinteren ser vi CO trafikkere ruten til USA alene med en 757 med 174 seter, 90 mindre enn det SAS har på sin 330/340. Så den revolusjonen og fantasiverdenteorien du her presenterer er langt fra fakta. Fakta er at OSL til USA har 90 seter mindre om dagen enn da SAS trafikkerte ruten. Snakk om vekst!

Hvorfor øker CO på OSL? Kan du svare på det før du slenger ut sarkasme sammen med dine venner i DK.

Hvor mye har SAS flydd OSL-EWR daglig med A330? Hvor lenge de fløy før ruta forsvant, aner/husker jeg ikke, men den ble vel lagt ned rett etter 11. September? Da de kom i gang igjen var det vel tre-fire ukentlige (jeg vet ikke)?

Hvis vi tar fire ukentlige som et eksempel, så tilsvarer det 264 seter * fire dager, som blir 1056 seter i uka.

CO flyr - om vinteren - daglig, med 174 seter, som tilsvarer 1218 seter. Nå om sommeren flyr de 174*10, som blir 1740 seter, og så kommer US i tillegg.

Så jeg vil vel tørre å påstå at det har vært en viss vekst på OSL-EWR.

Ok, la oss snu det, hvorfor har Osl vokst mye mer en CPH og ARL ?

At OSL har vokst mer enn ARN og CPH har absolutt ingenting med SAS IC å gjøre. Om SAS hadde flydd fra OSL til BKK og USA, hadde de antagelig hatt akkurat de samme passasjerene som flyr med Thai, US og CO idag..

Basejumper: Du hoppet elegant over alt som het statistikk å skolen?
Har du hørt om korrelasjon og samvariasjon? Hva med konfundering?
Det du sier blir like ureflektert og kunnskapsløst som å si at "alkoholkonsum disponerer for lungekreft". End of discussion...

Kan du med litt kritisk tenkning komme på en konfunderende faktor? Både på utsagnet over, men også til ditt eget utsagn om at OSL sin vekst skyldes fravær av SAS IC.?

Det sto klart i DN at begge skal tlbake. Så da er det nok trolig RKF først og den hvite når den er ferdig hos .. White.

YAY! :YES
Jeg vet ikke hva det er men jeg har noe for RKF, bare digger den! :p

*EDIT*
Bare et spm, om SAS hadde hatt IC fra OSL, hadde ikke det tatt litt av IC trafikken fra ARN og CHP?

Last edited:

Hvorfor øker CO på OSL? Kan du svare på det før du slenger ut sarkasme sammen med dine venner i DK.

De øker på sommeren, ja.

La meg forklare hvordan dette fungerer slik at alle sammen, inkludert 3 åringen til naboen.

Det er klart at det er vekst på OSL og at CO og US bygger opp om denne veksten, men det er jo ikke fordi SAS har trukket seg fra OSL. :rolleyes: Veksten har jo kommet fordi nordmenn reiser mer, men det vil aldri være butikk for SAS å åpne intercont ruter fra OSL, bortsett fra om man legger ned enten ARN eller CPH.

SAS har en intercont flåte på 9 fly, de har 2 hubber de flyr ut fra, ARN og CPH
Continental har ikke mindre enn 85 fly som benyttes til intecont og har akkurat like mange hubber, EWR og IAH.
US Airways, som er betydelig mindre på intercont, har over 40 fly og like mange i bestilling. De har også to hubber, CLT og PHL.

Det blir derfor mye enklere og mer økonomisk for dem å starte opp bedre frekvens for kortere perioder (som 5 måneder om sommeren).

Det forandrer fortsatt ikke at på vinteren, har vi fortsatt kun en 174 seters single aisle 757 som er den eneste kapasiteten mellom Norge og USA, noe som er dårligere enn det SAS tilbød og prisene til CO direkte til NYC er slett ikke noe bedre enn det SAS hadde. Så på sommeren og når etterspørselen er stor, har man ett "bedre" tilbud til USA fra OSL, men ellers har man ett verre.

SAS og andre må selvsagt tenke butikk og det å ha 3 IC hubber med 9 fly er jo helt tullerusk i dagens flyverden, det skjønner du sikkert??

Og til slutt: Vektsten på OSL kommer selvsagt ikke av at SAS Intercont ikke flyr ut derfra. Dersom noen skal svare på noe, er det deg og din kamerat basejumper: Dokumenter eller i det minste kom med en fornuftig forklaring på påstanden hvorfor dere mener at veksten på OSL kommer av at SAS ikke er der lengre på Intercont.

Jeg mener det er fordi easyJet ikke flyver på OSL, men derimod på CPH og ARN :old

LOL!! :D:D

Den 10 maskine som skal ind flåden igen (LN-RKF) er allerede i SAS bemaling og står i dette øjeblikket på CPH. Den er faktisk allerede i drift - benyttes som jeg forstår det pt som backup maskine og fløj så sent som d. 14 juni SK984 NRT-CPH.

Hvor mye har SAS flydd OSL-EWR daglig med A330? Hvor lenge de fløy før ruta forsvant, aner/husker jeg ikke, men den ble vel lagt ned rett etter 11. September? Da de kom i gang igjen var det vel tre-fire ukentlige (jeg vet ikke)?

Hvis vi tar fire ukentlige som et eksempel, så tilsvarer det 264 seter * fire dager, som blir 1056 seter i uka.

CO flyr - om vinteren - daglig, med 174 seter, som tilsvarer 1218 seter. Nå om sommeren flyr de 174*10, som blir 1740 seter, og så kommer US i tillegg.

Så jeg vil vel tørre å påstå at det har vært en viss vekst på OSL-EWR.

SAS fløy 767 før 9/11 og hadde 6 ukentlige mesteparten av åren. Da 330en kom, hadde de minimum 5 ukentlige. (pause etter 9/11, startet opp igjen for en kort periode)

Det du sier blir like ureflektert og kunnskapsløst som å si at "alkoholkonsum disponerer for lungekreft". End of discussion...

Kan du med litt kritisk tenkning komme på en konfunderende faktor? Både på utsagnet over, men også til ditt eget utsagn om at OSL sin vekst skyldes fravær av SAS IC.?

Egentlig så missforstår du her veldig, jeg mener ikke at den eneste årsaken til at Osl har vokst mye mer en CPH og ARN er at SAS IC har vært fraværende i en identisk periode, som Osl har vokst fra.

Men jeg kan konstantere at det er realiteten.
Dretter kan man trekke diverse sluttinger om årsaker.

Som jeg har sakt så er årsaken til at SAS IC ikke er veldig ønsket på Osl nettopp denne veksten. Og da snakker jeg om så ekstremt ønsket at de hadde dukket opp. ( Gjerne med politisk press osv).

Deretter kan man spekulere i hva som er best i fremtiden, er Thai eller SAS best osv, Thai flyr ikke til Finland, bare så det er klart. Pga at Finnair gjør.

Jeg personlig tror at et fritt marked som er helt åpent, har en langt større vekstpotensiale, en et marked som er mer eller mindre beskyttet av en nasjonal enhet, og da for Osl og Norge, men ikke for SAS som selskap.

For SAS som selskap er jo en helt annen diskusjon, der mange mener at IC operasjoner kun skal gå fra et sted osv, men som tidligere sagt, så har jeg litt den Never change a winning team tanken, og mener det ser lysest ut slik det er nå.

Jeg er helt enig i at observasjonene om at SAS IC ikke er på OSL men på ARN/CPH, samt at OSL har vokst mer enn ARN/CPH (dvs. det er nagativ korrelasjon mellom vekst og tilstedeværelse av SAS IC), ikke akkurat sier noe om kausaliteten. Det er imidlertid heller ikke nødvendigvis slik at det ikke er en kobling, men jeg kan ikke akkurat si at jeg klarer å se den koblingen. Da må man i så fall komme opp med en plausibel forklaring på hvorfor fraværet av SAS IC kan bidra til økt vekst. F.eks. at SAS IC låser kundene til et selskap gjennom strategisk prissetting av gjennomgående billetter, slik at lønnsomhetspotensialet for andre aktører blir mindre (og dermed ikke starter opp ruter). Da vil effekten være litt a la monopolisering. Jeg har imidlertid vanskelig for å se at dette er særlig relevant i denne sammenhengen. Det er nok heller en rekke andre faktorer som forklarer forskjellene i vekst.

SAS har jo nettopp sagt at målet (på sikt) er å tilby langruter fra Oslo. Den som lever får se.

w

Back