• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS A340 på vej tilbage?

Re: SAS A340 på vej tilbage?

Det kan du bare glemme. Kommer aldri til å se SAS IC på OSL.

Ikke for å starte en ny diskusjon om SAS IC på OSL. Men man skal aldri si aldri! :old

Bare se på kommentarene fra publikum på SAS sin facebook-announcement i dag. Etterspørselen etter IC fra OSL er definitivt tilstede. Så at SAS vurderer det en gang i tiden kan man ikke se vekk i fra.

Det sto i en av SAS' egne kommentarer paa FB at ogsaa maskin nummer to skal tilbake, men jeg ser at den kommentaren er borte ... hmmm ... ;)

Uansett - straalende nyheter fra SAS og naa er det bare aa forberede seg paa flere gladnyheter fra den kanten.

Meget positivt :up:
Håper Seattle kommer tilbake på kartet

Nei.. La heller SAS få ordentlige frekvenser på de rutene de har. Daglige avganger til EWR og ORD fra både ARN og CPH bør komme før evt. tre eller fire ukentlige til SEA.

Ikke for å starte en ny diskusjon om SAS IC på OSL. Men man skal aldri si aldri! :old

Bare se på kommentarene fra publikum på SAS sin facebook-announcement i dag. Etterspørselen etter IC fra OSL er definitivt tilstede. Så at SAS vurderer det en gang i tiden kan man ikke se vekk i fra.

Jeg forstår folks frustrasjon, men faktisk så har SAS sitt fravær av IC vært utrolig positivt for Osl.

1. Aldri har Osl vokst så mye og så fort i forhold til CPH og ARL som i perioden da SAS IC har vært fraværende.
2. Da SAS fløy IC fra Norge, var Norge et mye mindre land en Danmark og Sverige på kjøpekraft, i dag flyr SAS ikke fra Norge selv om Norge faktisk er Skandinavias største fly marked i kjøpekraft.

Jeg tror det må være "underdog" effekten som slår positivt ut for Osl.
Så selv om det ikke er så veldig behagelig å tenke på, så er det mye bedre for Norges fly marked at SAS IC holder seg borte fra OSL. ( Tro det eller ei, det virker jo litt rart)

Vi får håpe det hele kan fortsette så lenge som mulig. :) , og det blir morro å følge med på doblingen av kapasiteten på Osl.
http://e24.no/makro-og-politikk/article3703654.ece

Jeg forstår folks frustrasjon, men faktisk så har SAS sitt fravær av IC vært utrolig positivt for Osl.

1. Aldri har Osl vokst så mye og så fort i forhold til CPH og ARL som i perioden da SAS IC har vært fraværende.
2. Da SAS fløy IC fra Norge, var Norge et mye mindre land en Danmark og Sverige på kjøpekraft, i dag flyr SAS ikke fra Norge selv om Norge faktisk er Skandinavias største fly marked i kjøpekraft.

Så dette mener du skyldes SAS IC sitt fravær på OSL? :rolleyes::drunk:

Du har jammen skrevet mye rart og tullete her på forumet, men akurat nå fikk du meg til å ramle av stolen i latter. Maken til konklusjoner er det lenge siden jeg har sett :headbang

Så dette mener du skyldes SAS IC sitt fravær på OSL? :rolleyes::drunk:

Du har jammen skrevet mye rart og tullete her på forumet, men akurat nå fikk du meg til å ramle av stolen i latter. Maken til konklusjoner er det lenge siden jeg har sett :headbang

Det er jo selvsagt litt spekulativt, men underdog effekten er vel dokumentert.

Da jeg skriver at SAS fløy IC fra Osl da vi egentlig var ganske fattigere, men flyr ikke nå som folk kan betale mest av alle, så bekrefter jo dette igjen at det er noe som ikke helt stemmer.

Dermed er kanskje årsaken at det ikke finnes nok interesser / krefter for å få SAS IC til Norge, for det vi ser jo alle hvor der bærer med Osl i forhold til CPH og ARL.

Som man sier: Never change a winning team :)

Men for all del, der er lov å ha forskjellige meninger.

Det er jo selvsagt litt spekulativt, men underdog effekten er vel dokumentert.

Da forventer jeg dokumentasjon på hvordan denne "underdog" effekten har bidratt med ekstra vekst på OSL i forhold til ARN og CPH?:rolleyes:

Eller er jeg fortsatt imponert over at du faktisk tror på tullet du skriver!

Da forventer jeg dokumentasjon på hvordan denne "underdog" effekten har bidratt med ekstra vekst på OSL i forhold til ARN og CPH?:rolleyes:

Kan jeg korte ned svaret til Norwegian.

Kan jeg korte ned svaret til Norwegian.

Så at SAS ikke flyr IC på OSL er grunnen til at OSL og DY vokser? :rolleyes:

Det er mange grunner til DY sin suksess og OSL sin vekst....manglende IC-ruter fra SAS er ikke blant dem

Last edited:

Vi kan da ikke unngå å si noe om at det man har fått til de siste årene på OSL er ganske fantastisk. Tenker på CO/TG/US osv. Det hadde jeg ikke trodd for noen år siden.

Vi kan da ikke unngå å si noe om at det man har fått til de siste årene på OSL er ganske fantastisk. Tenker på CO/TG/US osv. Det hadde jeg ikke trodd for noen år siden.

Jo, men veksten skyldes fremdeles ikke SAS IC sitt fravær. En NYC-rute har det (nesten) alltid vært og en BKK-rute hadde før eller siden dukket opp enten SAS hadde at IC ruter fra OSL eller ikke. Enten det står SAS eller noe annet på flykroppen er et sett. Men heldigvis er ikke SAS så dummer at de starter opp masse IC ruter fra OSL

Så at SAS ikke flyr IC på OSL er grunnen til at OSL og DY vokser? :rolleyes:

Det er mange grunner til DY sin suksess og OSL sin vekst....manglende IC-ruter fra SAS er ikke blant dem

Som jeg innledet med så refererer jeg bare til realiteter, Osl vokser mer uten SAS IC, en CPH, ARL gjør med SAS IC.

Deretter kan man spekulere i årsaken til hvorfor SAS uteblir da "normale" tilstander tilsier at det skulle vært motsatt.

Dermed står jeg igjen med svaret at interessen / eller kall det gjerne norske krefter ikke er store nok, for å få SAS IC til Osl.
Årsaken til dette er jo at vi alle ser at vi vokser forbi den ene etter den andre flyplassen.
Men andre ord, det fungerer bra for oss slik et er.

Hvordan er egentlig disse A343'ene? Er de konfigurert på samme måte som de andre med lie-flat i C og PTV i Y+ og Y?

Jeg følger ikke så mye med om dagen, men at SAS ikke drar nok en "vi lanserer service (men gjør intet)" og gjør noe som involverer faktisk hardware gjør jo at man lurer på om noen har våknet litt. Imponerende saker, dette håper vi kan bringe noe positivt til verden. :)

-A

Dette var en gledelig nyhet!
Nå begynner faktisk ting å falle på plass, selv om det tar tid.

Håper de lykkes :) ..og IC på OSL er ikke å forakte!

Jeg tror det må være "underdog" effekten som slår positivt ut for Osl.
Så selv om det ikke er så veldig behagelig å tenke på, så er det mye bedre for Norges fly marked at SAS IC holder seg borte fra OSL. ( Tro det eller ei, det virker jo litt rart)

Vi får håpe det hele kan fortsette så lenge som mulig. :) , og det blir morro å følge med på doblingen av kapasiteten på Osl.
http://e24.no/makro-og-politikk/article3703654.ece

Jeg er helt enig med deg basejumper. Vi trenger ikke SAS på OSL og særlig ikke IC. Hvorfor øker Con. med to daglige 3 ganger i uken og hvorfor er US her igjen men lukker ARN. Neste år tror jeg Thai blir daglig på sommeren og det takket være SAS sin bortgang.

Jeg er helt enig med deg basejumper. Vi trenger ikke SAS på OSL og særlig ikke IC. Hvorfor øker Con. med to daglige 3 ganger i uken og hvorfor er US her igjen men lukker ARN. Neste år tror jeg Thai blir daglig på sommeren og det takket være SAS sin bortgang.

Jeg referere jo bare til virkeligheten og ikke nødvendigvis min mening. Jeg personlig er lykkelig vist SAS begynner å gå i overskudd igjen, så de ikke påfører Skandinavisk luftfart større skader en de sannsynligvis allerede her gjort.

Det kan sikkert ta opp til 5 - 10 år fra en rute er i tenkeboksen til den blir realisert, og jeg tipper det er veldig mye IC rett rundt hjørne på Osl, ganske sikker på en Air-China rute (vist SAS bevist stopper denne vil jeg anbefale norsk reisenæring og saksøke SAS for et potensialt inntektstap), Korean air hadde vært megabra med tanke på Asiatisk og Japanere turister, Og flere USA ruter med større fly, Qatar, osv, osv. Men ikke å forglemme Norwegian.

Så om 5 år, kanskje Oslo er størst på IC i Skandinavia, hvem vet, ikke helt umulig.

Back