Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes
Det er gjerne litt andre deler og summer, men et prinsipp jeg ofte bruker i min jobb er at kostnaden av å sende en erstatning på vei og evt. få den i retur om det viser seg den ike var nødnvedig, evt. stoppet på veien og ut så tilbake, er som oftest langt billigere enn å vente på å finne ut om man trenger delen.
Som en bonus har man plutselig en definert ramme med tid for feilsøking, da beslutning om nye deler er tatt, og det er da bare tiden frem til ankomst som å dele opp i feilsøking og så evt. klargjøring om feilsøking ikke fører frem.
-A
Ja, det er vi enige i at SAS boer bestemme, ikke RR, selv om det har blitt hintet om annet tidligere i traade.
I dette tilfelle snakker man ikke om rambrikker eller harddisker, men om deler som koster 15 millioner dollar og ett produksjonsredskap som det koster minst 100.000 kr. i timen aa ha staaende, i tillegg til tapt goodwill. I tillegg, er motoren oedelagt, finner man det ut rimelig raskt, mens en PC/server reparasjon er mye mer uforutsigbar
Det blir for naivt aa tro at et flyselskap som CO sloeser og tar daarlige avgjoerelser. Dag sa det rimelig straight forward: Mitt maal er aa faa flyet i lufta saa snart som overhode mulig og han la paa bordet klare svar paa hvor lang tid ting MAKS. De tallene har jeg presentert i denne traaden.
At SAS ikke har klar driftskritiske reservedeler, tyder paa daarlig planlegging. I tillegg snakkes det ikke om at SAS ikke har hatt deler paa lager, det snakkes om aa konsultere seg med RR, noe som stinker beslutningsvegring og at noen ikke har baller til aa take charge for aa faa ting gjort (ikke tanta til PA sine baller

)
Det blir selvsagt spekulasjoner hva som har skjedd, men naar man kjenner fakta om hvor lang tid boer det vaere lov til aa stille spoersmaal om hvorfor dette tar saa lang tid.
Intet hadde vaert bedre enn en logisk forklaring fra SAS