• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS 734 med winglets?

Mener å ha lest at Alaska Airlines ville ha det på sine -400 maskiner iallefall.
Leste derimot en "nyhetssak" fra 2002 der det stod at etter å ha teste winglets på 737-300, skulle Boeing neste år begynne testing på -400 og sertifisere iløpet av 2004. Det skjedde ikke. Kan det være pga vekt? At vingene ikke tåler vekten av ekstra winglets på -400, uten å måtte forsterke wingroot osv?
 
Boeing sertifiserer ikke winglets. Det er vel opp til eierne av flyet å ta kosten og man bruker andre firma enn Boeing for å få dette godkjent av FAA. Vet at Condor utfører dette på sine 753 i Finland as we speak. Dag gjorde dette via ett ekstern firma for å få 753 sertifisert for USA (FAA).

Kanskje han har tid til å komme med litt fakta?
 
Vet det ikke er Boeing som "gjør jobben", og at APB utvikler, men poenget mitt var at 734 kanskje ikke har god nok performance med winglets til at det blir lønnsomt, eller at vingen ikke tåler det. Bare wild guess fra min side. Noe er det vel, da planen var å sertifisere 734 for winglets for 6 år siden, og det ennå ikke har skjedd.
 
Last edited:
Winglets'ene er utvikles og lages av APB (Aviation Partners Boeing). De er avhengig av å finne en partner som 'donerer' fly i noen måneder så de kan teste og sertifisere dem på flytypen. CO har vært den ivrigste her, med utlån av 752, 753 og 735. Til 763-sertifisering ble det brukt en AA-maskin og en 'ledig' leasingmaskin ble brukt til 733. Dette var forøvrig en ex-Norway Airlines kjerre som i dag flyr for Skywings International.

0304533.jpg


(Dette bildet er slettet fra Airpics av en eller annen grunn .. )

737-900 fikk winglets som en del av -900ER programmet. Westjet sa opprinelig ja til å låne bort en 736, men dette ble droppet. Kjenner ikke årsaken til at ikke 734 er sertifisert, men det er i bunn og grunn selvfølgelig en økonomisk avgjørelse av operatørene.
 
Tar opp denne her igjen. Jeg sitter stadig å lurer på hvorfor -600ene ikke blir sertifisert for winglets. For feks sas måtte det vel ha stor innvirkning? Virker helt merkelig at -300, -500 og NG skal være det men ikke -600.... :S
 
Tar opp denne her igjen. Jeg sitter stadig å lurer på hvorfor -600ene ikke blir sertifisert for winglets. For feks sas måtte det vel ha stor innvirkning? Virker helt merkelig at -300, -500 og NG skal være det men ikke -600.... :S
Antageligvis så var det ingen som så fortjeneste i å ta kostnadene med å sertifisere -600 med winglets. Det er heller ikke laget SÅ mange -600 som -300 og -500.
[PIRK]-600 er også en NG ;)[/PIRK]
 
Westjet meldte seg paa et tidspunkt frivillig til aa laane bort en maskin for sertifiseringen. Imidlertid trakk de seg og det har ikke lykkes aa faa en annen operatoer til aa stille opp med en maskin. For SAS ville winglets paa -600 uansett ha begrenset effekt, ettersom de mest brukes paa korte ruter - og de er langtfra gratis aa installere....
 
Snakket med en kompis som jobber i SAS om dette, og han bekrefter at i fremtidig SAS flåte kan bare 737-700 og 737-800 ha winglets (737-CL blir phased out). Men det ser ut som at SAS har bestemt seg bare for å ha Winglets på de få 737-800 som er bestilt. På 737-700 som brukes på "kortere" ruter, er det rett og slett ikke lønnsomt...
 
Back
Top