SAS 330/340 mellom CPH og LHR

SAS fløy med Boeing 767 mellom LHR og FBU på 1990-tallet. British Airways gjorde det samme, og fortsatte også på OSL en stund. Det stemmer at de brukten den på flight BA767. Men nå er det jo sånn at 737-800, 757-200 og A321 nesten tar like mange passasjerer som 767, så da er det jo ikke så rart at 767 ikke benyttes mer.
 
SAS fløy med Boeing 767 mellom LHR og FBU på 1990-tallet..
Fra ca april 1993 til mars 1998, deretter overtok MD-90

British Airways gjorde det samme, og fortsatte også på OSL en stund. Det stemmer at de brukten den på flight BA767.
BA satte inn 767 på FBU i 1997, men da på den som kom inn om kvelden og gikk ut om morgenen, BA 770/761. Men i 1998 kom den på ettermiddagsruta, BA766, og retur til LHR som BA767:) Denne ruta fortsatte med 763 over til OSL i hvertfall til 1999, men i 2000 tror jeg det var slutt.[/QUOTE]
 
Det er nå ikke uvanlig med store kjerrer mellom CPH og LHR på denne årstiden.
Jeg har tidligere observert både DC-8 , alle varianter , DC-10 og B767 på LHR i trafikk fra både CPH og ARN på LHR , faktisk ved flere årstider når jeg husker etter.
Alt i 1980 da jeg besøkte utsiktsplattformen på LHR for første gang, var det bilder av SAS B747 og DC-10 tatt på LHR til salgs i sjappa på Queens building, så dette er en lang og god tradisjon. Måtte være moro å få en A340 over til London.
 
Husker godt ja, at BA brukte både B767 og B757 til/fra Norge - og at begge
flytyper var innom på samme dag osv. Herlig med heavy ja..
 
. Men nå er det jo sånn at 737-800, 757-200 og A321 nesten tar like mange passasjerer som 767, så da er det jo ikke så rart at 767 ikke benyttes mer.

Njaaa .... Europaversjonen til SAS hadde 242 seter, hvis jeg husker rett .. omtrent det samme antall seter som BU hadde i sine -200'er, og det ville nok vaert enda flere hvis SAS hadde fortsatt med 767 i Europa ..
 
På slike korte flighter som denne .. hvordan er det med driftskostnader pr tilbudt flysete?
A340 sammenlignet med f,eks 737-700 eller A321 ?
 
Njaaa .... Europaversjonen til SAS hadde 242 seter, hvis jeg husker rett .. omtrent det samme antall seter som BU hadde i sine -200'er, og det ville nok vaert enda flere hvis SAS hadde fortsatt med 767 i Europa ..

Okei, tenkte på IC-versjonen som tok ca. 190?
 
Okei, tenkte på IC-versjonen som tok ca. 190?

Det var bare i 1993 at de brukte de 2 (LN-RCC og SE-DKP) B767-283ER de i to år hadde brukt til Hong Kong og til Sør-Amerika, på Europa-trafikken. Om de var blitt ominnredet før dette, husker ikke jeg. Men så ble de faset ut av flåten.
Og fra 1994 til 1998 var det 1-2 767-300 som fly til London, noen av de siste årene leide de inn ekstra maskiner også til denne trafikken, SE-DKY og -DKZ. Det var vel kanskje disse 2 som hadde 242 seter, eller?
 
OY-KDH var vel den foerste som fikk Europa-konfigurasjon .. DKY og DKZ kom vel senere .. husker ikke helt rekkefoelgen paa dette, men KDH var i Star Alliance bemaling og var ofte aa se paa SK512/509.

OY-KDH_a.jpg
 
Jeg har selv flydd med SAS Boeing 747-200 Combi mellom LHR og CPH på åttitallet. Ruten var i utgangspunktet satt opp med DC-8-63. Fløy også med Braathens Boeing 767-200 mellom SVG og FBU.
Koden for Ho Chi Minh er SGN(bagasjetag) eller HCM. Har også flydd HCM til og fra SIN med Boeing 777-200ER fra Singapore Airlines.
 
Har et notat her som tyder på at ic config lå på mellom 161 og 207(209) for 200er og 300er
 
De skiftet konfigurasjon paa -300'ene flere ganger. De hadde ogsaa et par naskiner med kun en C-klasse kabin .. den hadde rundt 220 seter ..
Den opprinnelige versjonen var vel paa 209 seter .. paa slutten var det vel 197 eller 198 med nye seter ..

-200'en hadde 156 seter. Samme som MD82 paa den tiden .... derfor lett aa huske .. ^_^
 
De skiftet konfigurasjon paa -300'ene flere ganger. De hadde ogsaa et par naskiner med kun en C-klasse kabin .. den hadde rundt 220 seter ..
Den opprinnelige versjonen var vel paa 209 seter .. paa slutten var det vel 197 eller 198 med nye seter ..

-200'en hadde 156 seter. Samme som MD82 paa den tiden .... derfor lett aa huske .. ^_^
Men i hule heite! Det må jo ha vært god plass på de maskinene kan jeg tenke meg!?
 
Men i hule heite! Det må jo ha vært god plass på de maskinene kan jeg tenke meg!?

Ikke egentlig. Først så skal man jo ha en tomme eller to med extra plass til bein på alle radene til de uvaskede massene, så er jo biz-seter for IC *MYE* mer plass-krevende enn vanlige seter.

Så skal de ha mye mer galley for at alle skal ha to måltid og gjerne begge med noe varmt, og bestikk og glass og alt skal med. Og i biz-galley er jo faktisk uhyre mye som skal med.

Etter alle har vasket ned maten med gratis drikke i alle salg så skal all drikken og maten videre i verden og så har man nok en god del mer avtreden for å gjøre sitt fornødne i, og etter man har slitt ut crew så skal de ha et sted å hvile og da ryker kvadratmeterne fort... :)

-A
 
Back
Top