Sånn går det når man leker reisebyrå...

Re: Sånn går det når man leker reisebyrå...

Det står jo ganske tydelig at de går til ombordstignings skranken. "Resultatet ble at flyet ble flere timer forsinket. Etter å ha landet på Gardermoen like før klokken 13, ankom paret ombordstigningsskranken til Thai Airways Bangkok-fly klokken 13.10. "

Og ifølge europeiske reiseforsikrings agent service så er det 6 timer på intercontinentale flyvninger.

Hvor er "ombordstigningskranken" til Thai på OSL.
Siden de brukte mellom 10-15 min fra Norwegian flyet på innland til "ombordstigningskranken" til Thai på OSL må de ha reist med kun håndbaggasje plus at denne 83 årige mannen virkelig må ha fått fart på beina sine.

Hvis man rekker fra innlandsgate til Thai sin sjekk inn på 10 minutter da er man kjapp :)

Et strålende eksempel på hvorfor man ikke skal reise på separate billetter når man skal langt avgårde og ikke har "råd" til å ta det tapet som kommer om det går galt som i dette tilfellet.
Egentlig bra det kommer medieoppslag som dette, og vi får bare håpe at flere faktisk tenker seg om og booker gjennomgående reiser om de ikke bare skal fra A til B.

Et strålende eksempel på hvorfor man ikke skal reise på separate billetter når man skal langt avgårde og ikke har "råd" til å ta det tapet som kommer om det går galt som i dette tilfellet.
Egentlig bra det kommer medieoppslag som dette, og vi får bare håpe at flere faktisk tenker seg om og booker gjennomgående reiser om de ikke bare skal fra A til B.
Jeg synes heller det setter lys på svært urimelige forsikringsvilkår. Hvis man har beregnet flere timer i mellom de separate billettene har man en rimelig forventning til at reiseforsikringen dekker videre transport ved forsinkelser. At de ikke dekker det ved sykt crew (men f.eks. ved forsinkelse på bussen til flyplassen) er på ingen måte en logisk avgrensning.

Det er tydelig at for mange her inne er i bransjen hvis man genuint mener at dette var passasjerens feil, "tough luck" når du ikke bestiller gjennomgående.

Helt enig med siste taler, dette virker helt ulogisk for meg som flypassasjer.
Dette er noen man åpenbart antar er dekker i forsikringsvilkårene.

Jeg betaler gladelig noen kroner ekstra for gjennomgående billetter, for "å bli tatt vare på". Men har jeg av en eller annen årsak separate billetter, og har tatt høyde for det med 3-4 timer mellom ankomst og avgang, så har jeg forventetet (i allefall inntil nå nylig...) at reiseforsikringen hadde vært behjelpelig.

Helt enig med siste taler, dette virker helt ulogisk for meg som flypassasjer.
Dette er noen man åpenbart antar er dekker i forsikringsvilkårene.

Jeg betaler gladelig noen kroner ekstra for gjennomgående billetter, for "å bli tatt vare på". Men har jeg av en eller annen årsak separate billetter, og har tatt høyde for det med 3-4 timer mellom ankomst og avgang, så har jeg forventetet (i allefall inntil nå nylig...) at reiseforsikringen hadde vært behjelpelig.

Jeg har også alltid trodd at reiseforsikringen dekket slikt (og ser at en rekke bereiste er av den samme oppfatningen). Jeg har også spurt mitt forsikringsselskap om dette i en annen anledning, og fikk bare til svar at så lenge det var minimum 2 timer connection time (faktisk kreves kun 1 time ved tjenestereise) så dekket de gjeninnhenting av reiserute selv om det var to separate billetter. Jeg tror imidlertid at jeg må ta en ny runde på dette for å finne ut om dette var en overforenkling som ble presentert for meg, men regnet det vel som 100% sannsynlig at forhold utenfor min kontroll (uavhengig av om det er sykt crew eller sykt fly) ga meg muligheten til å trekke på reiseforsikringen.

Enig med de siste her, synes dette virker svært merkelig at forsikringen dekker så "tilfeldig". Fint hvis noen kan sjekke. Ingen grunn til å stole på "tabloidane i Akersgata".

Vanligvis er jeg enig i at tilsvarende gir grunn for latterliggjøring, men jeg, som åpenbart mange her, trodde reiseforsikringen dekket dette ved mer enn to timer connection. Heldigvis har jeg aldri hatt bruk for den biten av forsikringen, men har dog sovet godt vel vitende om at den er der... Nå er jeg ikke lenger like sikker.

Om ikke annet, veldig opplysende...

Jeg har også alltid trodd at reiseforsikringen dekket slikt (og ser at en rekke bereiste er av den samme oppfatningen). Jeg har også spurt mitt forsikringsselskap om dette i en annen anledning, og fikk bare til svar at så lenge det var minimum 2 timer connection time (faktisk kreves kun 1 time ved tjenestereise) så dekket de gjeninnhenting av reiserute selv om det var to separate billetter. Jeg tror imidlertid at jeg må ta en ny runde på dette for å finne ut om dette var en overforenkling som ble presentert for meg, men regnet det vel som 100% sannsynlig at forhold utenfor min kontroll (uavhengig av om det er sykt crew eller sykt fly) ga meg muligheten til å trekke på reiseforsikringen.
Jeg sjekket vilkårene for min forsikring (Gouda) nå, og det ser ut som situasjonen er den samme der. Har sendt mail til dem for å få en avklaring, og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Last edited:

Sjekket mine vilkår i Gjensidige og for SAS Amex Plat. Begge to dekker kun innhenting av reiserute ved vær/tech :( Noen som har et selskap med bedre vilkår?

Sjekket mine vilkår i Gjensidige og for SAS Amex Plat. Begge to dekker kun innhenting av reiserute ved vær/tech :( Noen som har et selskap med bedre vilkår?

Mistenker sterkt at alle selskapene har omtrent samme vilkår

Synes kanskje DN og Nordlys, burde fulgt opp saken, og kanskje fått klargjort hva som firsikringen dekker, og ikke dekker, her... Reiseforsikringen skal jo være en trygghet, når vi er ute og reiser, og slike ting oppstår!?

Om noen finner en forsikring som dekker dette, post det gjerne her. Jeg skal fornye min ved utgangen av året, og et forsikringselskap som har bedre vilkår enn dette kan fort få meg som kunde.

Synes kanskje DN og Nordlys, burde fulgt opp saken, og kanskje fått klargjort hva som firsikringen dekker, og ikke dekker, her... Reiseforsikringen skal jo være en trygghet, når vi er ute og reiser, og slike ting oppstår!?
Jeg har sendt mail til journalisten og spurt om de skal eller kan følge det opp. Som privatpersoner har vi nok ekstremt liten mulighet til å påvirke dette til det bedre, men med media er det kanskje en liten sjanse.

Synes mange overser det faktum at forsikringsselskapene driver business.
Med utvidede erstatningsrettigheter blir det større utbetalinger,
og derfor høyere premieinnbetaling.

OT: Har en innskuddsbasert pensjonspolise i et forsikringsselskap, med garantert minimumsavkastning.
Fikk tidligere i år brev om at fjorårets avkastning ble satt inn i et fond, da forventet levealder i Norge øker.
Resultat: Ingen økning i utbetalingen.
(Økning av levealder ser ut til å ha kommet som "Julekvelden på kjerringa".) :p

Sånn går det når man leker reisebyrå...

Synes mange overser det faktum at forsikringsselskapene driver business.

Jeg tror ikke det, og det er heller ikke poenget. Man kjøper en forsikring for å være dekket ved visse uforutsette hendelser, om forsikringsselskapene ikke vil selge forutsigbare forsikringer så er det like greit å ikke bruke penger på forsikring. Nå er en reiseforsikring en pakke av forsikringer, så jeg skulle like gjerne sett at innhenting av reiserute var fullstendig tatt ut, siden jeg ikke har bruk og har stort sett tatt høyde for dette likevel. Så jeg betaler ekstra på noe jeg ikke trenger.

Jeg tror ikke det, og det er heller ikke poenget. Man kjøper en forsikring for å være dekket ved visse uforutsette hendelser, om forsikringsselskapene ikke vil selge forutsigbare forsikringer så er det like greit å ikke bruke penger på forsikring. Nå er en reiseforsikring en pakke av forsikringer, så jeg skulle like gjerne sett at innhenting av reiserute var fullstendig tatt ut, siden jeg ikke har bruk og har stort sett tatt høyde for dette likevel. Så jeg betaler ekstra på noe jeg ikke trenger.

Akkurat som reisende uten bagasje har fri bagasje innkludert i billettprisen hos SAS, mens hos en konkurrent må betale for å ta bagasje med.

Vidar

Men det blir jo litt latterlig at sykdom ikke er dekket, og hvordan skal man som kunde forholde seg til dette når man ikke har kontroll om det er vær, tech eller sykdom som er årsaken. Er virkelig sykdom mye mer vanlig grunn til forsinkelse enn de to andre årsakene slik at det er naturlig å utelate det fra vilkårene.

Back