San Franciso-tråden

Re: San Franciso-tråden

Joda, enig der, men når haugevis av folk har samme erfaring så er det verdt og merke seg. SF har vært et yndet reisemål for nordmenn pga SAS’ ruter.

Fullstendig uproblematisk vil jeg ikke kalle det, det er perioder med mye uro der og jeg har holdt meg unna. I det siste har det vært forholdsvis rolig, men det kan fort snu seg. Jeg bor mye på Westin og bodde og på The Marker opp i gata, men kommer ikke til og bo der på fritiden. Vi har andre hoteller i byen der det er mye rologere.

Dere som tenker på og ta barn til SF på ferie bør lese VG’s E24 om Kontorkollaps i byen. Artikkelen hopper glatt over det egentlige problemet, men les hva som skrives i kommentar feltet.

Hva er egentlig det egentlige problemet?

Det egentlige problemet er politisk vanstyre, konsekvensen er en by som er fullstendig i oppløsning. Men det visste du nok.

Det egentlige problemet er politisk vanstyre, konsekvensen er en by som er fullstendig i oppløsning. Men det visste du nok.

Nei. Jeg må innrømme at USA’sk politikk er noe jeg egentlig aldri har giddet å følge med på, enda mindre de siste årene. Hele landet virker å ha gått fullstendig av hengslene og fremstår mer og mer som verdens mest avanserte u-land. Men jeg var faktisk ikke klar over at SF tydeligvis har hatt enda mer alvorlige problemer enn resten av landet.

Trodde de fleste visste det pga disse diskusjons forumene her. VG har i det siste året og hatt mange artikler om hvordan ting er der. Og ja, folk forlater California og NY i store tall. Faktisk en halv million har forlatt hver av de to statene siden 2020.
Stort sett grunnet høy levekostnad, blir skatta i hjel og defund police og la kriminalitet herje. Det funker ikke i million byer. De som bor på gata i SF er stort sett ikke fra California, men de får penger og dop der så de bor i telt på gata. Folk som driver forretning, som kafe og restauranter har problemer med og overleve og må betale for sikkerhets vakter. Sitter du ute og spiser kan noen godt komme opp og skrike til deg. Marijuana lukten ligger i gatene som om du var på en Willie konsert. Spiser du inne kan noen komme og dri… på ruta, knuse den eller sette sprøyte der du prøver og nyte et måltid. Jeg har sett folk som kasta stein gjennom ruta på gitar butikken og bare gikk sakte videre. Han visste at ingen ville gjøre noe. Var med familien i San Diego for noen år siden. Uberen stoppa på rødt og vi måtte se på politiet som sto og så på ei som sto med buksa nede. Huseieren sto og så på og hadde slangen klar. Det huset var sikkert $1.5-2M. Det er helt tragisk, men det som skjer uten lov og orden. Jeg var i San Diego i går, og der er det fortsatt mye folkeliv og turisme. Håper de har lært av SF.
Det er en flott by, men de kommer til og miste de neste 10-20 år om de ikke snur utviklingen.

USA er fortsatt et flott land. Kan ikke si at Sverige som land er dårlig om du kun har sett Rinkeby på kveldstid. Må ikke høre på alt som skrives i aviser og vises på NRK.

At det er mange rare figurer i amerikanske storbyer er det ingen tvil om, sånn har det alltid vært. BARTen i Bay Area og MARTAen i Atlanta er således en interessant skue. Men det er fortsatt neppe sånn at San Francisco er en by i full oppløsning. I så fall har ikke det vist seg på hotellprisene som fortsatt er høvelig stive. Det er fortsatt regnet som en av verdens dyreste storbyer.

Et fremtidig regnestykke. De 500.000 som har flyttet ut siden 2020 var de som betalte skatter og avgifter som de fleste andre stater ikke har. Det var de som holdt eiendoms prisene oppe. California har lovt store summer i reparations til svarte for slaveri fra 2-300 år siden. Veldig få av de som bor der som vil betale for det. De hadde ingenting med det og gjøre og de som skal motta har heller ingenting med det og gjøre. Når du skremmer bort de som betaler mest inn og ikke kutter utgifter så blir det mer og betale for de som er igjen. SF er blitt så gale at turismen kommer til og svikte om de ikke får bukt på dette.
Når jeg sier SF så mener jeg byen og en del av Oakland. Det er mange flotte plasser rett utenfor og innenfor en kort kjøretur som er fine destinasjoner, men de som bor der kan ikke bli flådd så de kan tilby turister et alternativ.

Et fremtidig regnestykke. De 500.000 som har flyttet ut siden 2020 var de som betalte skatter og avgifter som de fleste andre stater ikke har. Det var de som holdt eiendoms prisene oppe. California har lovt store summer i reparations til svarte for slaveri fra 2-300 år siden. Veldig få av de som bor der som vil betale for det. De hadde ingenting med det og gjøre og de som skal motta har heller ingenting med det og gjøre. Når du skremmer bort de som betaler mest inn og ikke kutter utgifter så blir det mer og betale for de som er igjen. SF er blitt så gale at turismen kommer til og svikte om de ikke får bukt på dette.
Når jeg sier SF så mener jeg byen og en del av Oakland. Det er mange flotte plasser rett utenfor og innenfor en kort kjøretur som er fine destinasjoner, men de som bor der kan ikke bli flådd så de kan tilby turister et alternativ.

Jeg var i SAn Francisco senest i januar og synes det var helt kurant (kanskje med unntak av CBP på flyplassen som ikke var helt happy med mine mange eksotiske visum, men det er nå en annen sak)

Byen er ikke så ille som du beskriver den som , du får hele byen til å høres ut som en krigssone hvilket det er så langt ifra. Det er mange trivlige steder i byen der. Ja kanskje oppholdt jeg meg der det var flest turister. Men jeg hadde ingen intensjon om å besøke Tenderloin og andre mer eller mindre eksotiske bydeler. Men slik er det strengt tatt i alle amerikanske byer, det er noen områder man for guds skyld må unngå selv på dagtid. Skal sies at jeg dog en gang gikk tvers gjennom Tenderloin på dagtid for noen år siden da. Tok sjansen, det var alt annet enn en trivelig bydel.

Last edited:

Jeg har gjort det samme, tok feil av en gate. Jeg har vært der over 35 år, og mye de siste 12 år. Trengte ikke kart som viser hvor det er mest ekskrementer for 10 år siden. Mange bodde der mens de gikk på skole, og alle har samme oppfatning.
Mange store byer har områder med kriminalitet, men har ikke hatt telt leirer som de store byene på vestkysten. Og det er i områder som ingen turist vil komme nært. I SF er det midt i fleisen på deg på Union Square, Fishermans Wharf etc.

Er for øvrig enig med deg at San Diego er mer trivelig enn San Francisco da. Kan kanskje ha noe med mer behagelig klima å gjøre. Trikken kjører jo nesten inn i Mexico der.

Det er mindre «distraksjoner» der. Men ikke like sjarmerende natur som SF. Begge to bør være flotte byer.

Man burde heller spørre seg hvorfor det kun er i USA det er slike tilstander i gatene. De aller fleste andre landene i verden, både rike og fattige, klarer å unngå det.

Jeg var i San Francisco i 2016 og likte byen godt, men høres vel ut som det er andre byer jeg burde prioritere i årene framover.

De gir penger og dop til de i gata og stiller ingen krav. Så vingeklipper de politi og lar de sette opp telt og gjøre som de vil. Stort sett de store byer på vestkysten, Denver og NYC. Ikke overraskende har de legalisert alt av narkotika….

Skal til SFO i November med SK fra CPH. Overnatting før jeg drar videre med Alaska til San Diego. Noen som har et greit flyplasshotel å anbefale? Liker sånne Bonvoypoeng :)

Det er et Aloft og et Westin i Marriott Bonvoy programmet rett på utsiden av flyplassen. Marriott er lengre unna i San Mateo.

Er for øvrig enig med deg at San Diego er mer trivelig enn San Francisco da. Kan kanskje ha noe med mer behagelig klima å gjøre. Trikken kjører jo nesten inn i Mexico der.
Trikken er vel tilogmed skiltet "Mexico"?

Skal til SFO i November med SK fra CPH. Overnatting før jeg drar videre med Alaska til San Diego. Noen som har et greit flyplasshotel å anbefale? Liker sånne Bonvoypoeng :)

Residence Inn er rett ved BART-stasjonen Millbrae reklamerer de for. Nytt hotell hvor jeg har sett hyggelige priser med poeng (ned i 30000/natt).

Back