• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

jameson82

Flysitter
Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

Imorgen 11.5 er både QR8751 og PK8751 satt opp med landing 12.10 på OSL. Er det ikke en viss fare for forvirring? Er jo uendelig mange nummer å ta av, er det bare en veldig rar tilfeldighet at begge er satt opp samtidig imorgen?
 
Re: Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

Så klart det er tilfeldig. De sitter vel ikke akkurat å planlegger slikt?;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

Så klart det er tilfeldig. De sitter vel ikke akkurat å planlegger slikt?;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skjønner såpass da. Men det var vel en nesten ulykke I USA for litt siden der det var 2 fly med samme nummer på samme flyplass, og feil fly holdt på å ta av. Rart det ikke er noen som fanger opp dette og får forandret ett av nummerene
 
Re: Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

Husk at callsign ikke er det samme som flightnummer lenger. Flightnummer er noe for bookingsystemene og oss passasjerer.

QR176 har f.eks. callsign QTR5QG, QR175 = QTR3BG
 
Re: Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

Såkalt alfanummerisk kallesignal (f.eks Widerøe 5HR i stedet for Widerøe 588) har blitt brukt i mange år, nettopp for å unngå sammenblanding av kallesignal på ATC-frekvensene. De aller fleste flyselskap benytter disse, de fremgår også på Flightradar 24. De som lytter på ATC-frekvensene vil høre at f.eks. Qatari three bravo golf blir brukt i stedet for Qatari one seven five.
 
Re: Samme flight nummer på 2 selskap samme tid

Selskaper er oppfordret til å benytte alfanumeriske kallesignal nettopp for å redusere sjansen for misforståelser. Det skjer derimot med jevne mellomrom at det er like kallesignaler (alfanumeriske kan også resultere i dette, hvis f.eks. NAX123 og WIF345 blir til NAX3AB og WIF3AB). Da blir det normalt gitt en advarsel om like kallesignal på frekvensen av type (for å fortsette med eksemplet over) "NAX3AB, caution similar callsign on frequency is WIF3AB".
 
Back
Top