Imorgen 11.5 er både QR8751 og PK8751 satt opp med landing 12.10 på OSL. Er det ikke en viss fare for forvirring? Er jo uendelig mange nummer å ta av, er det bare en veldig rar tilfeldighet at begge er satt opp samtidig imorgen?
Skjønner såpass da. Men det var vel en nesten ulykke I USA for litt siden der det var 2 fly med samme nummer på samme flyplass, og feil fly holdt på å ta av. Rart det ikke er noen som fanger opp dette og får forandret ett av nummerene
Såkalt alfanummerisk kallesignal (f.eks Widerøe 5HR i stedet for Widerøe 588) har blitt brukt i mange år, nettopp for å unngå sammenblanding av kallesignal på ATC-frekvensene. De aller fleste flyselskap benytter disse, de fremgår også på Flightradar 24. De som lytter på ATC-frekvensene vil høre at f.eks. Qatari three bravo golf blir brukt i stedet for Qatari one seven five.
Selskaper er oppfordret til å benytte alfanumeriske kallesignal nettopp for å redusere sjansen for misforståelser. Det skjer derimot med jevne mellomrom at det er like kallesignaler (alfanumeriske kan også resultere i dette, hvis f.eks. NAX123 og WIF345 blir til NAX3AB og WIF3AB). Da blir det normalt gitt en advarsel om like kallesignal på frekvensen av type (for å fortsette med eksemplet over) "NAX3AB, caution similar callsign on frequency is WIF3AB".