Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Re: Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Nå er vel ikke kabinen i konflikt da? Vent til det ev skjer, så blir vel ordlyden en annen. Det er sikkert ikke trusler fra OPS, men de spiller nok på samvittighet.

Konflikt eller ei, det var fremgangsmåten som enkelte her inne lurte på.

Jeg har forstått fra endel venner i både cockpit og kabin at de kan pålegges flyvning på fridager i spesielle tilfeller.
Hva som derimot er spesielle tilfeller, er det kun DY som vet hva betyr.
Jeg vet ikke personlig hvordan kontraketene deres er, dette er kun refferert. Uansett er en konflikt som dette, sammen med Helsinki problemene utrolig destruktivt internt vil jeg tro. Å da med en flyvesjef som snakker som han gjør på riksdekkende tv, gjør ikke saken bedre.
En trist sak, men desverre ikke enestående, ei heller den siste i bransjen.
Håper eget selskap holder seg borte fra den type konfikter. De er ødeleggende for alle.

Takk til MD11 som opplyser eller bekrefter litt om gangen rundt et fridagskjøp. Når det gjelder de andre konspirasjonsteorier om at jeg er en DY sjef på et spion oppdrag, så kan jeg avkrefte dette. Det jeg kan bekrefte er at jeg kjenner personer både i kabin, cockpit og OP hos DY. På de årene har man fått endel inngående kjennskap til hva som skjer. Jeg tør faktisk påstå at guttene og jentene ved OP hos NAX er pliktoppfyllende, proffe og omsorgsfulle. De ville aldri benyttet seg av trusler for og "lande" et kjøp. Men for all del, hvis andre er av den oppfatningen at de nærmest truer med juling hvis man sier nei så skal jeg respektere det. Men det er altså ikke slik jeg har oppfattet NAX OP eller NAX som organisasjon.

Men det å skrive at man vil ´vurdere å holde den enkelte ansvarlig ved evt. skade på drift´pga. at man takker nei til å jobbe fridag er vel en litt uheldig ordlegging eller?

Men det å skrive at man vil ´vurdere å holde den enkelte ansvarlig ved evt. skade på drift´pga. at man takker nei til å jobbe fridag er vel en litt uheldig ordlegging eller?

Jeg har ikke sett innslaget, har ingen spesiell innsikt i dette, men kan denne formuleringen ha en betydning i forhold til en eventuell organisert nekt av fridagssalg?

Jeg har ikke sett innslaget, men i resten av arbeidslivet vil den som lovlig pålegges overtidsjobbing på fridag og deretter "takker nei", kunne bli erstatningsansvarlig for de tap arbeidsgiver lider. I tillegg risikerer man sanksjoner som advarsel og oppsigelse.

Last edited:

§ 10-6 i arbeidsmiljøloven sier følgende i punkt 10: "Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre"

Meg bekjent har ikke arbeidstager lov til å spørre om hvilken helsemessig eller vektig sosial grunn du har til å si nei til overtid. Er iallefall regelen vi går etter på stueravd. til SAS. Å true med sanksjoner om noen nekter å jobbe overtid er jo bare helt hinsides all fornuft, trodde ikke det kunne skje i Norge i 2012 :-(

Det er jo på ingen måte noe respekt i si det er feil.. Dvs du mener venner av meg lyver direkte til meg... Dette er ikke noe jeg plukket opp på ryktebørsen... Overrasker meg ikke at dy har denne praksis slik ledelsen og flygesjef nå fremstår i media, og som de gjorde da dy pilotene ikke ville trene pilotene til HEL basen.

Har du bevis LNBBA på at jeg tar feil.. har du innsikt i alle samtalene som går fra OP til ansatte?

Har fulgt med diverse utsagn du har i saker som gjelder DY og FR.
Det virker som du har en veldig 'hatagenda' mot disse selskapene, og det bygger nesten utelukkende på rykter hver gang.

Kan du dokumentere noe av alt dette?

Last edited:

<mod>
Ber om at folk forsøker å holde seg til fakta, og ikke slenger ut løse påstander, rykter eller ønskede meninger så slipper vi mer opprydding i denne saken.

Skriv innlegg, pust ut, les gjennom, pust en gang til og post
</mod>

<mod>
Ber om at folk forsøker å holde seg til fakta, og ikke slenger ut løse påstander, rykter eller ønskede meninger så slipper vi mer opprydding i denne saken.

Skriv innlegg, pust ut, les gjennom, pust en gang til og post
</mod>

Takk, tror det er veldig nyttig :)

§ 10-6 i arbeidsmiljøloven sier følgende i punkt 10: "Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre"

Meg bekjent har ikke arbeidstager lov til å spørre om hvilken helsemessig eller vektig sosial grunn du har til å si nei til overtid. Er iallefall regelen vi går etter på stueravd. til SAS. Å true med sanksjoner om noen nekter å jobbe overtid er jo bare helt hinsides all fornuft, trodde ikke det kunne skje i Norge i 2012 :-(

Det finnes andre måter å avsløre svindel på enn å spørre. Når f.eks. mange blir "syke" på en gang, tyder mye på at sykdommen ikke er reell. Det er oppsigelsesgrunn (kan til og med være avskjedigelsesgrunn). Legen som sykmeldet på falskt grunnlag kan få reaksjoner (advarsel/autorisasjonstap) for brudd på helsepersonelloven og straffes for brudd på trygdelovgivningen. Å pålegge en arbeidstaker å jobbe overtid er legitimt "i Norge i 2012".

Last edited:

Det finnes andre måter å avsløre svindel på enn å spørre. Når f.eks. mange blir "syke" på en gang, tyder mye på at sykdommen ikke er reell. Det er oppsigelsesgrunn (kan til og med være avskjedigelsesgrunn). Legen som sykmeldet på falskt grunnlag kan få reaksjoner (advarsel/autorisasjonstap) for brudd på helsepersonelloven og straffes for brudd på trygdelovgivningen. Å pålegge en arbeidstaker å jobbe overtid er legitimt" i Norge i 2012".

I mine øyne er det å ville tilbringe dagen med barn, kjæreste, familie, sosilat samvær med venner osv osv god nok sosial grunn til å si NEI til overtid. Spesielt for piloter og cabincrew som er såpass mye borte fra hjemmet allerede. Eller unner du ikke disse yrkesgruppene noe familieliv og sosialt liv?

Arbeidsmilijøloven sier at arbeidsgiver har rett til å pålegge overtid ved spesielle hendelser og ekstraordinære situasjoner. Hva som er spesielle hendelser er opp til arbeidsgiver å definere, men her har de utvist dårlig dømmekraft. Men gjentatte overtidskrav som det fremgår av saken her, faller ikke under denne regelen. Her må arbeidsgiver ansette flere. Det er ikke adgang til å benytte overtid som standardløsning for lav bemanning.

Tidsbegrensningen er:

■10 timer i løpet av 7 dager.
■25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
■200 timer i løpet av 52 uker.

Konklusjon: Norwegian har brutt overtidsbestemmelsen dersom pilotenes uttalelser er riktig.

Informasjon om lovverket finnes på arbeidstilsynet: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

I mine øyne er det å ville tilbringe dagen med barn, kjæreste, familie, sosilat samvær med venner osv osv god nok sosial grunn til å si NEI til overtid. Spesielt for piloter og cabincrew som er såpass mye borte fra hjemmet allerede. Eller unner du ikke disse yrkesgruppene noe familieliv og sosialt liv?

Klart det! Jeg har aldri påstått at jeg mener noe annet. Jeg har ikke fortalt hva jeg mener, bare hvordan det er. Det er to forskjellige ting.

Det følger jo av arbeidsmiljøloven at atbeidsgiveren ikke skal pålegge deg overtid hvis det ikke er nødvendig. De skal til og med ta hensyn til at du ber om å bli fritatt. Men er det nødvendig, plikter du uansett (med de begrensningene som følger av arbeidsmiljøloven, tariffavtaler, atbeidsavtaler mv.). Denne muligheten må selvsagt brukes minst mulig av arbeidsgiveren og aldri misbrukes. Den kloke leder vil alltid appellere til frivillighet og legge til rette for frivillige og fleksible løsninger. Men når ting en sjelden gang settes på spissen, har også arbeidstakere også plikter.

Det er dessverre en litan avsporing å skulle stille spørsmålet "unner du ikke....". Det RWY24 vel redegjør for her er lovverket som styrer dette, men det er dessverre ofte slik i diskusjoner at man skyter på budbringer. Jeg antar at dersom arbeidsgiver kan pålegge overtidsarbeid så gjør de ikke dette for å være "kjipe" med sine ansatte, men fordi det er nødvendig. Når det er sagt så kan det selvsagt godt tenkes at DY burde ansette flere.

...
Tidsbegrensningen er:

■10 timer i løpet av 7 dager.
■25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
■200 timer i løpet av 52 uker.

Konklusjon: Norwegian har brutt overtidsbestemmelsen dersom pilotenes uttalelser er riktig.

Flyvende personell er unnatt fra AML "§10 Arbeidstid" (ref. Forskrift om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. for sivil luftfart.)

Arbeidsmiljøloven kap. 10, med unntak av § 10-2 fjerde ledd, gjelder ikke for flyvende personell.

Samferdselsdepartementet eller den det bemyndiger, kan fastsette bestemmelser om arbeidstid.

Takk til MD11 som opplyser eller bekrefter litt om gangen rundt et fridagskjøp. Når det gjelder de andre konspirasjonsteorier om at jeg er en DY sjef på et spion oppdrag, så kan jeg avkrefte dette. Det jeg kan bekrefte er at jeg kjenner personer både i kabin, cockpit og OP hos DY. På de årene har man fått endel inngående kjennskap til hva som skjer. Jeg tør faktisk påstå at guttene og jentene ved OP hos NAX er pliktoppfyllende, proffe og omsorgsfulle. De ville aldri benyttet seg av trusler for og "lande" et kjøp. Men for all del, hvis andre er av den oppfatningen at de nærmest truer med juling hvis man sier nei så skal jeg respektere det. Men det er altså ikke slik jeg har oppfattet NAX OP eller NAX som organisasjon.

Jeg aner ikke hvem du kjenner hos oss og det er forsåvidt ikke av interesse.

Men om du definerer en trussel som: "du har å jobbe på fri ellers blir det bank!!" Så ja, da har du rett. Det finnes ikke et eneste eksempel på trusler fra OPS til piloter.
Synes man deriomt at det er urimelig og på grensen til truende når OPS sier i tlf: "Kan dere ikke være så snill å jobbe overtid, hvis ikke blir flighten kansellert og det koster selskapet MYE!" så Har det funnet sted.

Poenget er at presset for å svare ja når man blir bedt om å selge fridager øker i takt med en ekspansjon der selskapet ikke ansetter flere piloter. Et sted må foten settes ned.
Jaaada, jeg vet det er frivillig, men kom igjen da. Prøv nå å forstå at det ikke alltid er sort hvitt.

Poenget er at presset for å svare ja når man blir bedt om å selge fridager øker i takt med en ekspansjon der selskapet ikke ansetter flere piloter. Et sted må foten settes ned.

Mulig at dette er ett dumt spørsmål, men etter sigende jobber norske piloter etter egne utsagn i dette forum og innslagene
på nyhetene (link over) opp mot MAX antall timer pr år/måned iht regelverket. Vil man ikke da dermed automatisk få TILBAKE denne
"fritiden med familien" på ett senere tidspunkt da man ellers vil bryte regelverket i antall timer???

Eller, er sannheten at pilotene faktisk HAR en del å gå på i forhold til max antall timer (regelverk) og dermed vil miste fritid?

Noe i argumentasjonen her som skurrer seriøst..

W

Last edited:

En annen "nasty surprise" er at Arbeidsmiljølovens bestemmelse av overtid ikke nødvendigvis er den samme som er avtalt en arbeidsavtale. Alminnelig arbeidstid som det kalles i Arbeidsmiljøloven finnes i forskjellige nivåer over en 7 dagers periode med normalt arbeidenes 40 timer opp til 48 timer for "arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter" og ned til 36 timer hvis f.eks. det er skiftarbeid i helkontinuerlig tunneldriving eller gruvedrift.

For å gjøre det enda mer "nasty", så vil en som er ansatt i en 80% stilling få overtidsbetalt ut over disse vanligvis 32 timene, i følge Arbeidsmiljøloven begynner ikke overtiden å løpe før en har oppnådd 40 timer (hvis det er normal dagtidsarbeid). Dermed kan en slik 80% stilling medføre at en får utbetalt overtid for inntil 18 timer uten at en bryter Arbeidsmiljøloven.
For arbeidstakerne er det mange ganger vanskelig å oppfatte denne forskjellen, og selv arbeidstakertillitsvalgte i sin iver etter å få best mulig betingelser for de ansatte kan også trampe ut i den samme hengemyra.

Det er også mange som tenker 7 dager er en uke og dermed legger inn en systemoppgradering i løpet av en helgen. Det blir litt hektisk både i forkant og etterkant av denne oppgraderingen, men oppgraderingen gikk fint så det ble ikke så mange timene på både lørdag og søndag, og man greide å holde seg under 50 timers grensen i en 7 dager periode. Så kommer Arbeistilsynet på kontroll og bedriften blir tatt for brudd på Arbeidsmiljøloven - ikke på grunn av de litt under 10 timer overtid, men på grunn av brudd på § 10-8 (2) "Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager."

Med andre ord er det en rekke fallgruber i Arbeidsmiljøloven, men heldigvis for de flyvende er de fritatt fra denne loven. Dess mer viktig er det for de flyvende å har en god avtale i bakhånd, siden ryggdekningen i EU-regelverket er svakere enn f.eks. en Arbeidsmiljølov. Forhandlingene om denne nye avtalen starter om kort tid, arbeidstakerne har gjort sitt utspill med å si opp den eksisterende avtalen med håp om å få noe bedre - men jeg synes det er en gamble som kan gjøre at man ender opp med en dårligere avtale enn dagens. Posisjonering skjer kanskje gjennom stråmenn og dette er som åtsel for journalistgribbene - spesielt når det kan skje på et sentralt sted som Flytoget.

Litt merkelig å skrive et slikt kritisk innlegg når en tidligere har bakgrunn som fagforeningspamp.

Jeg aner ikke hvem du kjenner hos oss og det er forsåvidt ikke av interesse.

Men om du definerer en trussel som: "du har å jobbe på fri ellers blir det bank!!" Så ja, da har du rett. Det finnes ikke et eneste eksempel på trusler fra OPS til piloter.
Synes man deriomt at det er urimelig og på grensen til truende når OPS sier i tlf: "Kan dere ikke være så snill å jobbe overtid, hvis ikke blir flighten kansellert og det koster selskapet MYE!" så Har det funnet sted.

Jaaada, jeg vet det er frivillig, men kom igjen da. Prøv nå å forstå at det ikke alltid er sort hvitt.

Takk! LNBBA, der fikk du vel unnerbyggende nok til å trekke bastantheten din?

Back