Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel
Her var det mye synsing på tynt grunnlag...
Jeg skal prøve å forklare litt, så man kanskje har litt mer kjøtt på beinet. Selv om det sikkert kommer noen kommentarer fra "BU-fansen" på dette også...
Cohomology (hva i all verden betyr det navnet...) er her inne på essensen i konflikten:
Originally posted by Cohomology
Dansker og svensker har alltid "hatt tilgang til" OSL-basen. Så lenge saspilotene faktisk er ansatt i sas-konsortiet kan ikke sas bare endre dette uten videre. "Tilgangen" må forhandles bort, og det har sas tydeligvis ikke gjort.
Det BU-pilotene ønsker å gjøre, er å splitte det fellesskandinaviske pilotsamarbeidet i SAS som har eksistert gennom 60 år.
I SAS har man felles senioritetsliste og felles kollektivavtale og felles avtaler for øvrig for pilotene på tvers av de tre landene. Dette ser SAS-pilotene på som en stor fordel, men det er også en fordel for SAS, da det kun er én gruppe å forholde seg til på pilotsiden.
Ved en oppsplitting av dette samarbeidet, vil SAS kunne spille de tre pilotgruppene opp mot hverandre ved å flytte produksjon dit det måtte passe i forhold til hvilken pilotgruppe man ønsker å legge press på. (I det ene øyeblikket er OSL-ARN norsk produksjon fordi norske piloter er billigst, mens i det andre øyeblikket er det svensk produksjon, fordi svenskene har blitt presset til å bli billigere). Dette vil starte en nedadående spiral, hvor pilotgruppene vil måtte underby hverandre for å få produksjon for å unngå overtallighet, etc.
Dette har man allerede prøvd innenfor SAS, på den tiden da Braathens fløy som et "selvstendig" selskap i Norge under SAS-paraplyen.
Da BU ble oppkjøpt, var det en definert overtallighet i BU på snaut 100 piloter. Denne overtalligheten skulle bort før oppkjøpet. BUs pilotforening løste dette ved kollektiv deltid. I SAS ble 300 piloter sparket.
Etter oppkjøpet "kastet" SAS produksjon etter BU så det sang etter, og snart var alle pilotene i BU i fullt arbeid igjen. På toppen av dette skrev BUs pilotforening avtaler med Braathens som utelukkende hadde til hensikt å ta ytterligere produksjon fra SAS. Med dette ble samarbeidsklimaet ikke spesielt varmt...
SAS' pilotforeninger på sin side jobbet hardt med en produksjonsavtale som sikrer SAS-produksjon mot å bli overført til andre selskaper i gruppen, slik SAS gjorde med produksjonen i Norge. En avtale som etter integrasjonen mellom SAS og BU i Norge også ville omfatte BU-pilotene.
Så kom tiden for integrasjonsforhandlingene. De to største problemområdene var at SAS hadde sparket 300 piloter, mens i BU var det 100 piloter som i utgangspunktet hadde vært overtallige ved oppkjøpet, men fremdeles var i jobb, hvor en stor andel av disse hadde langt lavere ansiennitet enn de oppsagte i SAS. I tillegg var det kapteinsproblemet, hvor eldste styrmann i SAS ansatt i 1990, mens yngste kaptein i BU ansatt i 1996.
Enden på visa er at BU-pilotene har fått en avtale hvor de har nøyaktig de samme rettighetene i SAS Braathens-produksjon som om de hadde blitt ansatt i SAS den dagen de startet i Braathens. Det de har "solgt", er rettighetene til å fly langruter. Det de har oppnådd er at de kapteinene i Braathens som har inntil seks års lavere ansiennitet enn SAS styrmenn, beholder sine kapteinsstillinger. I tillegg har de BU-pilotene som har lavere ansiennitet enn oppsagte SAS styrmenn beholdt jobben.
Men nå viser det seg at heller ikke dette er godt nok for BU-pilotene. For de får jo "så mange svensker og dansker" foran seg på senioritetslisten, som også har rettigheter til kapteinsstillinger i SAS Braathens. Dette har de tydeligvis oppdaget nå, og prøver å skylde på avtaler som er skrevet i ettertid i SAS.
Faktum er at disse såkalte "nye" avtalene ikke representerer noen forandring i forhold til hvordan det alltid har vært i SAS. Danske og svenske piloter
har faktisk rettigheter til kapteinsstillinger i Norge, på samme måte som norske SAS-piloter har rettigheter til kapteinsstillinger i Sverige og Danmark.
At BUs piloter har trodd at SAS-pilotene skulle komme til å avtale bort disse rettighetene er for meg en gåte. Det SAS-pilotene har gjort er å komme fram til en avtale som er som den alltid at vært med SAS. Om BU-pilotene hadde trodd at SAS-pilotene skulle avtale bort rettigheter i SAS for å tekkes BU-pilotene, får dette stå for deres regning.
Med de avtalene som foreligger, vil en styrmann fra BU bli kaptein like fort som en norsk SAS-styrmann som ble ansatt på samme dato. Men dette er altså ikke bra nok for BU-pilotene. For det er så alt for mange svensker og dansker i SAS. Og de har et eller annet bilde om at det kun er i Norge det vil bli sjekket ut kapteiner de neste 20 årene.
BU-pilotene krever "likebehandling", men kan altså ikke akseptere at man nå er en del av et større system, og ønsker dermed å splitte opp pilotgruppen i SAS til tre separate grupper på hver sin lille haug, med hver sin nisselue tredd nedover øynene. :devot: