Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Rettighetene i 3-partsavtalen skal opprettholdes


[22. februar 2005 kl. 14:00]

SAS Braathens' ledelse vil i dialog med konsernledelsen se på om det er uklarheter i forståelsen av 3-partsavtalen som ble forhandlet frem før jul.

SAS Braathens og pilotene i Braathens og Scandinavian Airlines ble i desember enige om en såkalt trepartsavtale som dannet grunnlaget for en samtidig virksomhetsoverdragelse av 800 norske piloter til SAS Braathens. Avtalen fikk ved uravstemning klar flertallstilslutning fra pilotene.

Ledelsen i SAS Braathens har i disse dager mottatt et brev fra de tidligere Braathens-pilotenes advokat. I brevet hevdes det at SAS-pilotene og SAS-konsernet har fremforhandlet justeringer i SAS-flygernes løpende kollektivavtale, som de tidligere Braathens-pilotene tolker som avvik fra ordlyden i den omforente trepartsavtalen.

Det er SAS Braathens' klare oppfatning at de rettigheter som følger av trepartsavtalen skal opprettholdes for alle parter. SAS Braathens-ledelsen vil i dialog med konsernledelsen se nærmere på hvorvidt det foreligger eventuelle uklarheter om forståelsen av punktene som påpekes. SAS Braathens-ledelsen vil i løpet av noen dager komme tilbake til Braathens-pilotenes advokat med sitt svar på henvendelsen.


fra SAS portalen
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Det er en myte at BU-pilotene er så mye billigere enn SAS.Jeg har i en årrekke hatt när kontakt med tidligere kollegaer som nå jobber i BU.Vi har sammenlignet lönn,friavtaler og andre vilkår og det er minimale forskjeller.BU piloter har hatt endel charter som SK-piloter ikke har hatt.Dette har fört til noe höyere block hours enn SK.
Da BU fikk praktisk talt all flyging til Troms og Finmarki BU/SK perioden og SK-piloter kun fikk syd-Norge,förte dette til at BU-piloter begynte å produsere flere block hours mens SK-piloter satt igjen med färre (OSL-TOS=1:50 mens OSL-SVG=0:45).Dette var SAS intensjon med forskyvningen av produksjon;de "effektive" BU-pilotene ble da også brukt mot oss i K-forhandlingene.Surprise,surprise!

Vi SAS-piloter har aldri bedt SAS om å kjöpe BU,snarere tvert imot!Vi har fremdeles LIN-oppkjöpet i friskt minne og ville for all del unngå denne problemstillingen igjen.Med en annen eier enn SAS ville det ha blitt en sunnere utvikling på konkurransen.Det ville värt enklere for alle parter i SAS å forholde seg til hverandre i en slik siyuasjon.Med BU i kurven ville det bare bli konfrontasjon mellom Pilotforeningene i SAS og konsernledelsen,som falt for fristelsen det er å sette fagforeningsgrupper opp mot hverandre.Vi har sett hva det förte til for kabinforeningene,men det ser ut til at SAS heller vil ha interne konflikter fremfor en felles front mot utvendige konkurrenter.SAS sin strategi har omtrent samme virkning som en borgerkrig.Og på det grunnlaget skal man drive et serviceselskap?!?

Paragraf 16 omhandler regler for bidding og tildeling av langruter,samt de praktiske delene rundt ut- og hjemreise for de aktuelle pilotene.Denne paragrafen måtte justeres da også kortruteflyene ble baserelatert på samme måte som langruteflyene.En ren,intern SAS-forordning.Så enkelt er det!
 
Back
Top