Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

NEVERENDING STORY ......

Formannen i BU pilotforening virket ikke særlig tilfreds med avtalen......Men Mr. Jansen dysset det hele ned......Hvem skal man høre på
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Dette er vel ikke snakk om avtalen som var til avstemning. Dette så vel ut som om det gjaldt en annen sak. Det faktum at gamle SAS piloter går bak braathens pilotenes rygg og forhandler en "ny" avtale som begunstiger SAS pilotene bør gi grunn til skepsis fra gamle BU piloter.

Aner vi problemer med CRM fra sommeren av?

EZA
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Som forventet fra SAS... Jansen prøvde seg på brannslukking. Bu ansatte burde vite at de er slue og sleipe i SAS!
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Originally posted by spitfire
Bu ansatte burde vite at de er slue og sleipe i SAS!

Som en vanlig kommentar fra 'spitfire' :sarc
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Finner det helt natrurlig å kommentere det på den måten. Bare konstaterer fakta og at slik er det og slik blir det og at det ikke er noe å gjøre med det.
Har jobbet i SAS og har enda mange gode venner der, blir bare så sinnsykt irritert over arrogansen som er i selskapet, det vil ingen enda ta.
hørt fra innsiden og sett fra utsiden så er det ingenting som forandrer seg, arrogansen gjennomsyrer hele organisasjonen, sett fra mine øyne...
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Originally posted by Superhai
Originally posted by spitfire
Bu ansatte burde vite at de er slue og sleipe i SAS!

Som en vanlig kommentar fra 'spitfire' :sarc

Og dette vet du alt om?
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Uten å ha sett programmet,så tror jeg det gjelder den en såkalte paragraf 16 som så vidt jeg vet kun gjaldt forhold innad i SAS og ikke ville gjelde BU.Dette var vel også presisert før uravstemmingen.Det var en ikke helt enkel avtale å sette seg inn i,men ved å ta seg tid så skulle det hele være ganske opplagt.
Ut fra de forutsetningene som lå til grunn,så ser ikke jeg noen annen mulighet til noen form for enighet enn det forslaget som ble foreslått fra ledelsen,og godtatt med ganske klart flertall i begge leire ved uravstemmingen.
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Originally posted by FBU 4EVER
Uten å ha sett programmet,så tror jeg det gjelder den en såkalte paragraf 16 som så vidt jeg vet kun gjaldt forhold innad i SAS og ikke ville gjelde BU.Dette var vel også presisert før uravstemmingen.Det var en ikke helt enkel avtale å sette seg inn i,men ved å ta seg tid så skulle det hele være ganske opplagt.
Ut fra de forutsetningene som lå til grunn,så ser ikke jeg noen annen mulighet til noen form for enighet enn det forslaget som ble foreslått fra ledelsen,og godtatt med ganske klart flertall i begge leire ved uravstemmingen.

Det jeg har hørt er at det gjelder særavtaler som er inngått etter at avtalene var ferdigforhandlet. Disse særavtalene vil være kostbare for selskapet økonomisk og kostbare for eks BU flygere karrieremessig.
Lindegaard vil få et forklaringsproblem hvis detaljene ble kjent med hensyn til at oppdelingen av selskapene skulle være kostnadseffektivt.
Avtalen vil heller ikke være gunstig for de norske SAS flygerne.
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Slik det ble framstilt på TV (jeg har ingen annen informasjonskilde) så virket dette som om SAS pilotene hadde gått bak ryggen på BU pilotene for å få bedre betingelser enn BU-pilotene innad i SAS systemet.
SASBraathens-sjefen prøvde fortvilet å roe det hele ned med at dette ikke var en stor sak....og at han ikke kjente til konflikten (virket jo lite troverdig at han kan si at dette IKKE er en stor sak...og etterpå si at han ikke kjenner innholdet i den).

Men at SAS Braathens har store utfordringer når det gjelder pilotene i selskapet er det vel ingen som ikke har fått med seg.
SAS er vel villig til å strekke seg ganske langt for å unngå konflikter. Det har dem neppe råd til.
Spennende å se hva dette medfører.
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Må jo også huske at pilotene i Braathens mest sannsynelig hadde vært uten jobb hvis det ikke var for oppkjøpet fra SAS.Pilotene i SAS har alt i sin rett i denne saken:up:
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Det er tull å si at SAS "reddet" Braathens og at alle som jobber i BU må være utrolig takknemlige for det. Alle vet at SAS kjøpte opp BU, ikke for å være snille, men for å unngå en tøffere konkurrent på det norske innenriksmarkedet. Oppkjøpet var av strategisk karakter, ikke for å være snille mot Braathensansatte.

Tenk hvis Easyjet hadde etablert seg i Norge, tenk hvis KLM eller BA hadde kjøpt Braathens, da hadde det ikke vært lett for SAS.
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Originally posted by DY Tech
Må jo også huske at pilotene i Braathens mest sannsynelig hadde vært uten jobb hvis det ikke var for oppkjøpet fra SAS.Pilotene i SAS har alt i sin rett i denne saken:up:
Helt uenig. SAS kjøpte Braathens, og i ettertid har det vist seg at det har vært SAS konsernets smarteste kjøp.
Pilotene i BU bør selvsagt ha de samme rettigheter og plikter som SAS piloter. BU-pilotene har ingen grunn til å stå med lua i hånda og være takknemlig for å få lov til å fly hos SAS. Behovet for antall piloter i Norge ble ikke redusert i særlig grad etter oppkjøpet
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Selv om kjøpet i ettertid viste seg å være veldig bra for konsernet SAS - så var alternativet KONKURS for Braathens.
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Originally posted by EB
Selv om kjøpet i ettertid viste seg å være veldig bra for konsernet SAS - så var alternativet KONKURS for Braathens.
Ja det har jeg ikke vært uenig om, men SAS KJØPTE Braathens - that's the fact!
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Originally posted by DY
Originally posted by EB
Selv om kjøpet i ettertid viste seg å være veldig bra for konsernet SAS - så var alternativet KONKURS for Braathens.
Ja det har jeg ikke vært uenig om, men SAS KJØPTE Braathens - that's the fact!
Det er feil. Det var andre aktører som ville kjøpe BU, så alternativet var ikke konkurs
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Synes det er irrelevant når man trekker fram dettet som et argument for at SAS pilotene idag skal ha bedre betingelser enn sine kollegaer som arbeider i det samme selskapet. Er man 1 selskap (SAS Braathens) eller er man det ikke??
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

DY Tech... Dette er vel fullstendig forvridd historie...?

Jeg har lest om dette forholdet i mange forum, og prøver å danne meg et objektivt syn på dette. Jeg har aldri sett et flyselskap komme inn for å "redde" et annet flyselskap:naughty: Dette dreier seg kun om investeringer og kunkurranse, som allerede er nevnt ovenfor! Vi har mange eksempler på dette, både gode og dårlige investeringer, her i USA; Pan Am og Nationl Airlines, Delta og Western, Northwest og Republic, US Airways og Piedmont, People Express og Frontier som til slutt ble Continental med Texas International og New York Air, American Airlines og TWA, Southwest og Morris Air... og listen fortsetter. Hadde ikke SAS kommet inn hadde det garantert kommet noen andre...!

De siste tallene fra SAS viser jo at dette var en god investering...:hi2

Dag
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Quote:
Originally posted by Superhai
Quote:
Originally posted by spitfire
Bu ansatte burde vite at de er slue og sleipe i SAS!





Som en vanlig kommentar fra 'spitfire'





Og dette vet du alt om?


BU9001, har aldri sagt at jeg vet alt om dette, men har opplevd det...
 
Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

Andre? Trygve Hegnar? Hvor seriøst var det? Uansett KLM ga opp og noe måtte skje.
 
Back
Top