Så mye uvitenhet...

Re: Så mye uvitenhet...

Ingen garanti selvfølglig, men må man evakuere flyet betyr det som oftest ikke at man har kræsjet eller at det har vært en alvorlig ulykke - heldigvis. Det er som regel under evakuering de fleste personskader etter en ellers udramatisk nødlanding, oppstår! :)
)

Jo jeg ser poenget ditt, selv om det blir i meste laget selvimotsigende med en evakuering ettter en udramatisk nødlanding. Like fullt blir det som om funksjonsfriske mennesker er viktigere en HC, så lenge nevnte flyselskap direkte skriver, at HC ombord i fly kan forsinke evakuering av alle de andre pax...! Jeg skjønner jo at det er viktigere å forsøke å redde flere mennesker enn ETT menneske. Men da har vi jo virkelig startet et skummelt fordelingsmønser, i hvilken rekkefølge skal man evakueres... Som jo like godt kunne innbefattet de grupper jeg har nevnt som også kan virke SVÆRT HEMMENDE på en evakuering... Og hvem kan virkelig opphøye seg til å ta disse avgjørelser i en krisesituasjon? Det valget er jeg glad for at jeg selv ikke må ta...

H

Last edited:

Kodene som brukes, stemmer ofte ikke med passasjerens reelle behov. Jeg skrev tidligere at jeg har fulgt passasjerer med kode WCHR ut til flyet, og hvor jeg har blitt kalt idiot fordi vi ikke har bærestol klar. WCHR betyr at passasjeren kan gå opp trappa selv. "det er faktisk ganske nedverdigende for meg å få "er du helt idiot eller, ser du ikke jeg sitter i rullestol"

Min mor klarer verken å ta på seg setebelte, spise eller sette på seg oksygenmaske selv. Hvordan skal noen vite det uten at man spør først? Det finnes ingen koder for slike ting, verken i SAS eller andre selskaper.

Og mange blir nok forundret over hvor mye vi kommer borti av forskjellige tilfeller. Jeg har for eksempel hatt passasjerer som forventer at jeg følger de opp til parkeringsplassen med bagasjen og rullestolen. Det er vel litt ut over det jeg mener man bør kunne forvente av hjelp.
Imm

Hvis det er som du skriver, at det som oftest ikke passer med kodene - så må en jo gjøre noe med kodene da... Jeg har aldri opplevd at kodene ikke har passet meg og mine ved reiser... Og at folk kaller deg idiot, sier jo mest om vedkommende - og ikke det jeg prøver å få frem med denne tråd...
Jeg vil ikke spekulere i hva som feiler din mor, og når så er tilfelle som du skriver - så får altså hun IKKE reise uten ledsager, og det regner jeg med at din mor er klar over - verre er jo ikke det.

Og det siste eksempelet ditt synes jeg nå i ærlighets navn ikke har noe i denne diskusjonen å gjøre, fordi det jo er milevis i fra hva som prøves å få frem her i tråden.

H

Hvis det er som du skriver, at det som oftest ikke passer med kodene - så må en jo gjøre noe med kodene da..

Det er nok heller at vedkommende som booket reisen (reisebyrå f.eks.) ikke bruker riktig kode han mener. Kodene er jo klart definerte.
Men sånt løser seg som regel med litt enkel faktasjekk ved sjekkinn. Har aldri oppfattet det som noe større problem heller.

Og mange blir nok forundret over hvor mye vi kommer borti av forskjellige tilfeller. Jeg har for eksempel hatt passasjerer som forventer at jeg følger de opp til parkeringsplassen med bagasjen og rullestolen. Det er vel litt ut over det jeg mener man bør kunne forvente av hjelp.

Imm

Jeg skriver under på denne. Jeg jobbet i min "ungdom" som reiseleder i mange år, og opplever at mine venner ser meg som mytoman når jeg forteller hva jeg har opplevd. Kravene til servicepersonale blir bare større og større, og ALLE har "rett" til å reise på egenhånd, enten de er schizofrene, senile eller uføre. Dessverre ser man ikke alltid hvem som er hva før man bokstavelig talt står med hendene fulle.

Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal forholde seg til lovverket. Det betyr heller ikke at jeg ser på handikappede som mindreverdige som skal skjæres over en kam og nektes å reise. Jeg har selv et handikap, om enn noe "lettere".

Forøvrig har du PM, Harald ;)

Jeg skriver under på denne. Jeg jobbet i min "ungdom" som reiseleder i mange år, og opplever at mine venner ser meg som mytoman når jeg forteller hva jeg har opplevd. Kravene til servicepersonale blir bare større og større, og ALLE har "rett" til å reise på egenhånd, enten de er schizofrene, senile eller uføre. Dessverre ser man ikke alltid hvem som er hva før man bokstavelig talt står med hendene fulle.

Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal forholde seg til lovverket. Det betyr heller ikke at jeg ser på handikappede som mindreverdige som skal skjæres over en kam og nektes å reise. Jeg har selv et handikap, om enn noe "lettere".

Forøvrig har du PM, Harald ;)

Takk...
Jo, jeg kan nok ane at enkelte forlanger mer enn det som er mulig for meg en gang å tenke på, men jeg mente nå bare at slike eksempler er milevis fra den intensjon jeg hadde med tråden, og kanskje derfor burde vært nevnt i andre sammenhenger...

H

Takk...
Jo, jeg kan nok ane at enkelte forlanger mer enn det som er mulig for meg en gang å tenke på, men jeg mente nå bare at slike eksempler er milevis fra den intensjon jeg hadde med tråden, og kanskje derfor burde vært nevnt i andre sammenhenger...

H

Sorry hvis jeg har bidratt til avsporing. Kan vi lage en tråd om HVA ulike grupper har krav på, og hva de har behov for når de skal ut og fly? Sånn i folkeopplysningens navn?

Selvsagt med det forbehold at passasjerer sjelden kan plasseres i båsen "gruppe". Sukk!

Puh... Nå kjenner jeg at fingre og hodet går varmt.. Takk til alle debattanter, nå hopper jeg over til foto-avdeling og poster noen bilder heller, siden det er så lenge siden jeg sist postet:-)

hei å hå å takk

H

Man trenger KUN et spørsmål.
"Hva kan vi hjelpe med/gjøre for at det skal bli en bra tur for deg?, noe spesielt vi må tenke på?"
Brukt den frasen i snart 16 år, og har så å si aldri hatt problemer.
Mennesker er ulike, så også gruppen med handikap.
Min erfaring er at kodene stemmer, ofte trenger folk mindre hjelp en det som er angitt.

Når det gjelder stoler i fly, så finnes de kun på longhaul i SAS.
Vi har dem ikke på shorthaul.

Hvis det er som du skriver, at det som oftest ikke passer med kodene - så må en jo gjøre noe med kodene da... Jeg har aldri opplevd at kodene ikke har passet meg og mine ved reiser... Og at folk kaller deg idiot, sier jo mest om vedkommende - og ikke det jeg prøver å få frem med denne tråd...
Jeg vil ikke spekulere i hva som feiler din mor, og når så er tilfelle som du skriver - så får altså hun IKKE reise uten ledsager, og det regner jeg med at din mor er klar over - verre er jo ikke det.

Og det siste eksempelet ditt synes jeg nå i ærlighets navn ikke har noe i denne diskusjonen å gjøre, fordi det jo er milevis i fra hva som prøves å få frem her i tråden.

H

Neida, det er ikke sånn at det som oftest ikke stemmer. Som oftest stemmer det. Men ikke alltid. Og derfor synes jeg det er greit å spør passasjeren. Og jeg håper ikke det føles fornedrende.

Joda, min mor, som ble lam etter hjerneblødning, er klar over at hun må ha ledsager på sin reise. Du skrev tidligere at ingen HC vil finne på å reise uten ledsager dersom de har behov for det (husker ikke ordlyden direkte). Men det opplever ikke jeg. Jeg har som nevnt, hatt folk som har samme behov som min mor, reiser alene. Og som nevnt, også må ha hjelp til parkeringsplassen med både bagasje og rullestol. Det siste ble nevnt for å fortelle at det ikke alltid er lett å være på vår side av skranken heller, og at ikke alle som burde ha ledsager med seg, har det. Jeg synes det er relevant og at det hører med i tråden.

Ellers som sagt: Man kommer langt med sundt bondevett, og normal høflighet.

Joda, min mor, som ble lam etter hjerneblødning, er klar over at hun må ha ledsager på sin reise. Du skrev tidligere at ingen HC vil finne på å reise uten ledsager dersom de har behov for det (husker ikke ordlyden direkte). Men det opplever ikke jeg. Jeg har som nevnt, hatt folk som har samme behov som min mor, reiser alene. Og som nevnt, også må ha hjelp til parkeringsplassen med både bagasje og rullestol. Det siste ble nevnt for å fortelle at det ikke alltid er lett å være på vår side av skranken heller, og at ikke alle som burde ha ledsager med seg, har det. Jeg synes det er relevant og at det hører med i tråden.

Ellers som sagt: Man kommer langt med sundt bondevett, og normal høflighet.

Huff, trist å høre om din mor...
Jeg kan nok kun snakke om alle dem jeg kjenner, som jo er mange - men forsvinnende få i den store sammenheng, så jeg tror dere på hva dere har opplevd, uten at jeg tør gå i detaljer i spesifikke tilfeller..

Og så har du jo en fin avslutning - og det synes jeg er så flott, at mennesker tross alt VIL vise seg fra sin beste side, enten de er HC eller andre...

H

På bakken så er kostnaden pålagt flyplassene innenfor EU/EØS (som sikkert legger den i landingsavgiften, men som fordeles på alle selskapene) og dermed så er det ingen grunn for handlingsselskapene å bekymre seg for det. Reisebyråene er veldig tilfeldig med hvilke koder som blir lagt inn, og stadige purringer har ikke hjulpet. Uansett er det viktig at ihvertfall det er lagt inn en kode, for det gir bedre mulighet til å sørge for at man alltid har nok folk hvis det skulle plutselig være mange assistanser en dag. Kodene er ikke så utfyllende, men hadde de vært mer komplisert, så tror jeg man bare får flere som er booket feil, og jeg tror at det gjør ting værre. Generelt så vil de som reiser ofte ha svarene klare hvis man spør om hva de trenger.

Siden det sannsynligvis veldig sjeldent vil være samme person som tar imot bestillingen, sjekker inn, assisterer på bakken/ombord/ankomst, så tror jeg det er bedre at de spør en gang for mye, enn at du ikke får den hjelpen du trenger.

Back