Re: Så mye uvitenhet...
Men allikevel skjer det ikke alltid
Den skjønte jeg ikke, klarer "DU" og dra din 25 kg's tunge håndbagasje til innsjekk, gjennom security og til gate, klarer du sikkert å løfte den over hodet og:headbang
Ikke bruke sammenligningen mot noen som vil, men kanskje ikke klarer å løfte seg selv over i sete.
En liten sann historie, en eldre dame kommer til SVG i transitt, hun kan ikke gå i trapper og må bæres av/på flyet, hun var i transfer.
Ved ankomst SVG spør hun om hjelp til å gå på do, da der var manko på damer sa vi at hun måtte nok vente litt, ok sa dama og satt i rullestolen og ventet, når mine kollegaer kom for å hente henne for toalettturen, ja så var jammen fuglen fløyet, uten stol.
Og ja, hun kom labbende tilbake, satte seg i stolen, og ble båret ob i neste fly.
Moralen? Er ingen, vi er alle like ( forskjellige i våre behov )
I en opphetet diskusjon som denne får vi tåle at vi ikke alltid forstår hverandre, eller leser hverandres innlegg korrekt.
La meg understreke at jeg aldri har med meg 25kg håndbagasje

Poenget mitt var at vekten er like tung, eller tyngre, om det dreier seg om en koffert eller et menneske. Uten sammenligning forøvrig. Mennesker er ikke cargo, og skal behandles med respekt. Men for dem som skal løfte disse kiloene, så er det like farlig for ryggen.
Men jeg kan godt moderere meg litt. Det finnes hjelpemidler, ja - og det virker som de fleste her inne som jobber i gate etc synes det går helt greit til daglig. Flott! Men da er det kanskje også snakk om at de fleste dere får kontakt med i det daglige er "innenfor regelverket" - altså innenfor det man kan tillate uten ledsager.
I denne andre saken, om de to søstrene, skrev både Handicapforbundet og Tally-Ho at de hadde vært i kontakt med selskapet, som hadde rådet dem til å ha med ledsager. Dette hadde de ignorert. Altså tolker jeg det som at disse faller inn under kategorien "må ha med ledsager".
Forstå meg rett: Alle skal ha rett til å reise, om de så er 200 kg og mangler armer og bein. Men de har et visst ansvar for ikke å belaste servicepersonalet, og blant annet ha med seg ledsager om behovet for hjelp er for stort.
Jeg skjønte ikke historien din om dama, men tolker den som at hun trengte hjelp til å gå på do, men ikke kunne gå ombord selv? Jaja, alle er forskjellige.
Tilbake til Harald: Hvis det var jeg som sto i gate, og som aldri hadde møtt deg, ville jeg helt sikkert ha stilt deg noen ekstra spørsmål. Ikke for å nedverdige deg eller utsette deg for forhør, men fordi jeg - som du - vet at alle er forskjellige - og at litt "kartlegging" må til for å forsikre meg om at både du og mine kolleger får riktig service av meg. Og at jeg ikke utsatte deg eller mine kolleger for ubehagelige eller farlige situasjoner.