Så kom rutekuttet i SAS...

Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Malaga gikk i alle fall på slutten av 90 tallet fra CPH. Brukte den mange ganger på da vi hadde leilighet i Marbella.

Og på begynnelsen av 90-tallet kan jeg legge til, i alle fall 1992 og 1993 og vel utover hele 90-tallet.

Jge må si AGP var litt overraskende, men tror AGP har blitt nevnt som en utsatt rute også tidligere. Det ser jo mer voldsomt ut enn det er. Det er jo en del sommerruter her, spørsmålet er om disse dukker opp igjen neste sommer. PMI som vinterrute overrasker ikke at blir nedlagt. Men Malaga synes jeg er overraskende. I fjor vinter var det tross alt tre selskaper som fløy denne ruten, og neste vinter blir det bare DY. De vil nok ganske sikkert øke noe på AGP pluss at de sikkert kan at litt bedre priser.

Er det når vinter-rutene begynner igjen til høsten, siste helg i oktober, at det totalt sett er 16 færre fly i produksjon?

2 stk A340
2 stk 735 (som i annet sted på forumet er varslet tilbakelevert nå i mars og april)
x stk Avro 70, Transwede, totalt 4 ?
x stk Avro 85, Atlantic AW ? (i SAS "farger") totalt 2 eller 3
x stk CRJ200, Cimber Air (2 i SAS "farger" ?)
Men alle disse oppveies vel av levering av nye CRJ900...

Har det ikke blitt snakket om utfasing av 1 eller 2 Fokker 50 ? (de 2 hvite ? )

Det er forstatt langt igjen til 16 fly, og da må det vel være utfasing av 10+ MD-80 ??

Er det når vinter-rutene begynner igjen til høsten, siste helg i oktober, at det totalt sett er 16 færre fly i produksjon?

2 stk A340
2 stk 735 (som i annet sted på forumet er varslet tilbakelevert nå i mars og april)
x stk Avro 70, Transwede, totalt 4 ?
x stk Avro 85, Atlantic AW ? (i SAS "farger") totalt 2 eller 3
x stk CRJ200, Cimber Air (2 i SAS "farger" ?)
Men alle disse oppveies vel av levering av nye CRJ900...

Har det ikke blitt snakket om utfasing av 1 eller 2 Fokker 50 ? (de 2 hvite ? )

Det er forstatt langt igjen til 16 fly, og da må det vel være utfasing av 10+ MD-80 ??

Atlantic og Cimber er nok ikke med, siden de som du skriver blir erstattet av CRJ900 etter hvert som leasene går ut. Alle Atlantic og 1 av de 4 Cimber utløper i mai, og de siste 3 til Cimber flyr ut året. Kan tenke meg at resterende er et par 737 til, og resten MD fra CPH og STO.

MD87 har fuelkostnader som ligger kr.200-250.000 over CRJ900 (PR DAG!), og tar kun 37 fler pax, så jeg kan tenke meg at det ikke blir så mange av dem igjen i flåten utover høsten...

Tror det er svært mange ruter utifra OSL hvor det hadde vært perfekt med en CRJ-900.

Nå husker jeg ikke tallet, men det er langt fler enn 2 737ere fra SAS (Norge) som skal ut

Var det ikke snakk om 737-400 som skulle ut også, eller rører jeg nå?

Det var, så vidt jeg husker, snakk om 2 735 og 1 734. Men det kan jo fort endre seg

734 får være ifred foreløpig .. tror første lease utløper sent 2010 ..

Det gjøres alltid tilnærmet massive kutt på innenlandsrutene i juli og første halvdel av august før man igjen fortsetter med fullt program. Det gjelder ikke bare SAS, men også Norwegian og Widerøe.

Okei, da sitter du med mer informasjon enn SAS-kundeservice ^_^ Takk for informasjon! ;)

Da er det defintivt slutt på leisuresatsningen for denne gang. "Snowflake" og "leisure" må vel kunne kalles en fiasko. Blir spennende og se hva som kommer neste gang:colgate: Men fra spøk til alvor, det er et ordtak som heter skomaker bli ved din lest.....så får vi se hva "core" fører til.

Og der var SAS' rutekutt toppsak i NRKs radionyheter ved midnatt!! Prioritert foran at Norge har tapt 500-800 milliarder de siste månedene i oljefondet...:rolleyes: SAS-nyheter appellerer, selv om nyhetsverdien i dette er sterkt begrenset. Opplesningen ble også skjemmet av særdeles dårlig uttale av de spanske destinasjonene...:drunk::cool:

Norge har såvidt jeg vet ikke tapt noe som helst i den størrelsesorden. Tapt har man ikke gjort før man realiserer med tap. Norge, som en av ikke alt for mange investorer, er i en posisjon hvor det (nesten) ene og alene er opp til oss når vi vil selge. Det skal vi være glade for.

Ifølge Seattletimes er siste SAS flight til Seattle 31 Juli

Wow .... ser at alle flightene nå er stengt for salg, ja .... trist. Sommersalget må ha vært katastrofalt dårlig siden de stopper så tidlig ....

Tror det er svært mange ruter utifra OSL hvor det hadde vært perfekt med en CRJ-900.

Helt enig! En eneste CRJ900 kunne dekke både en daglig OSL-MAD (Iberia fløy den delvis med CRJ900), en daglig OSL-WAW, og hatt tid til ytterligere en europatur på halvannen time; OSL-DUS, BRU e.l som tidligere delvis ble flydd av med Avro. Hvor ofte hadde disse rutene mer enn 88 pax...?

Med det tidligere nevnte lavere fuel forbruket så kunne altså TRE euro ruter blitt flydd med en redusert fuel kostnad på 250.000 x 300 (konservativt) dager = 75 mill dkk (90 mnok) lavere kostnad pr år... For ETT fly, som kunne reddet TRE ruter...

Hadde ikke CPH hatt CRJ900 nå fremover så hadde det nok vært et LANGT større antall ruter som hadde blitt nedlagt derfra - det er synd at OSL og STO pr i dag ikke har det samme alternativet...! Jeg HÅPER det kommer!

Last edited:

OSL-MAD er laaaaangt aa fly med CRJ, men jeg er helt enig at CRJ kunne vaert brukt paa mange avganger fra Oslo.

736 er en glimrende maskin for passasjerene, men ikke serlig loennsom..

OSL-MAD er laaaaangt aa fly med CRJ, men jeg er helt enig at CRJ kunne vaert brukt paa mange avganger fra Oslo.

736 er en glimrende maskin for passasjerene, men ikke serlig loennsom..

Nei, Munchen-Yerevan (Lufthansas lengste m 900) er laaangt. OSL-MAD er kun langt - også i en 736...

Vet ikke om du har prøvd SAS CRJ900 (som er en annen verden enn CRJ200 jeg har prøvd i mange flyselskap!), men jeg ville heller sitte 10 timer i den enn 3 timer i en SAS B737. Med mindre du har en svært myk bakende... :-)

Har dessverre ikke flydd SAS sin 900 enda, men har flydd flytypen mange ganger med baade NWA og DL her i USA. Ja, innsiden er veldig fresh, men det er like smalt aa sitte paa en 2 seter som en -200. LH har jo 1+1 i business (ene setet blokkeres), noe som er flott. Her er vi velsignet med store stoler foran og 1+2. Et must paa flighter lengre enn 2 timer med denne maskinen etter min mening. Det aa sitte sammen med noen paa en 2 seter i 10 timer paa en CRJ 900 tror jeg ikke er lovlig ;-)

Back