Så kom rutekuttet i SAS...

Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Beste CRJ oppsett har Air Canada med sin -700. Stor AVOD TV til alle passasjerene, god benplass og 1+2 paa biz

Her koser man seg med en IPA paa en behagelig en seter, saa ja, CRJ kan vaere behagelig. Merk TVen
Picture354.jpg
 
Last edited:
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Helt enig! En eneste CRJ900 kunne dekke både en daglig OSL-MAD (Iberia fløy den delvis med CRJ900), en daglig OSL-WAW, og hatt tid til ytterligere en europatur på halvannen time; OSL-DUS, BRU e.l som tidligere delvis ble flydd av med Avro. Hvor ofte hadde disse rutene mer enn 88 pax...?

Med det tidligere nevnte lavere fuel forbruket så kunne altså TRE euro ruter blitt flydd med en redusert fuel kostnad på 250.000 x 300 (konservativt) dager = 75 mill dkk (90 mnok) lavere kostnad pr år... For ETT fly, som kunne reddet TRE ruter...

Hadde ikke CPH hatt CRJ900 nå fremover så hadde det nok vært et LANGT større antall ruter som hadde blitt nedlagt derfra - det er synd at OSL og STO pr i dag ikke har det samme alternativet...! Jeg HÅPER det kommer!

Det rare er at SAS brukte AVRO til BRU på søndag kveld. Jeg fløy søndager endel ganger, og det var ofte fullstendig smekkers i Avro'en så det var en litt merkelig dag å ha denne maskinen på, men på andre tidspunkter ville en AVRO eller en CRJ-900 passe perfekt. Jeg håper på Comeback til Madrid med sistnevnte.
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Jeg er veldig spent på å prøve SAS sin CRJ-900 fra CPH til AAR til sommeren. Jeg prøvde en fra Delta fra JFK til Washington sist sommer, og ble litt skuffet, for jeg syntes den bråkte fælt. Stusset litt på det, siden jeg for noen år siden fløy en CRJ-700 fra Horizon fra SFO til Portland, og syntes den var veldig behagelig!
Andre som har hatt tilsvarende erfaringer?

VC-10

(Huff nå kommer vi vel kanskje litt off topic, men jeg prøver meg ;) )
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

I følge flere, eksempelvis Kaptein Krok, er SAS sine CRJ900 av NG-varianten, som er mer støysvake i kabinen. Min egne erfaringer med 700 og 900 begrenser seg til LH Cityline sine, og der syntes jeg da støynivået er behagelig nok...
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

I følge flere, eksempelvis Kaptein Krok, er SAS sine CRJ900 av NG-varianten, som er mer støysvake i kabinen. Min egne erfaringer med 700 og 900 begrenser seg til LH Cityline sine, og der syntes jeg da støynivået er behagelig nok...

Ja, jeg er klar over det med NG, men når det gjelder -900 serien, trodde jeg alle var bygd som NG helt fra starten av produksjonen!

VC-10
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Ja, jeg er klar over det med NG, men når det gjelder -900 serien, trodde jeg alle var bygd som NG helt fra starten av produksjonen!

VC-10

Sikkert litt off topic, men avsluttende svar om 900en;

CRJ900 kom i produksjon i 2003, og første leveranse av NG varianten var i starten av 2008. Alle tidligere leveranser er altså ikke NG. Eneste som er NG fra første fly blir CRJ1000.

Og Tommy777: Det med bredden stemmer ikke helt; CRJ900 cabin er 2,57 m bred på det bredeste, mens CRJ200 er 2,53 m, så hver pax har 1 cm ekstra å boltre seg på... :-)

Kombinert med senket gulv, større vinduer, gode seter og lys kabin så syns jeg som sagt at det er en stor forskjell fra 200en!

Men som sagt, noe off topic - sorry!
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Og Tommy777: Det med bredden stemmer ikke helt; CRJ900 cabin er 2,57 m bred på det bredeste, mens CRJ200 er 2,53 m, så hver pax har 1 cm ekstra å boltre seg på... :-)

Prøv å sitte ved siden av en god og rund gulfkyst-neger, så skal jeg love deg at du ikke merker noe til den cm'en der ... ^_^

Setene er nok forøvrig de samme, så den ekstra plassen tilfaller nok personen som triller traller ned midtgangen ..

Det verste med -200 er at veggen buer, så ved vinduet er det ulidelig trangt uansett. -700 og -900 er noe bedre og du slipper å bøye deg ned for å se ut vinduet. Så disse føles romsligere uten egentlig å være det.
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Litt On Topic dette... Beklager. Men er det pussig strategi at nesten halvparten av rutekuttene kommer i Norge. Etter hva jeg forstod er Norge det eneste som tjener penger?
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Litt On Topic dette... Beklager. Men er det pussig strategi at nesten halvparten av rutekuttene kommer i Norge. Etter hva jeg forstod er Norge det eneste som tjener penger?

Det er ruter som går dårlig som kuttes. Uavhengig hvor de går fra. Hvilket selskap som tjener penger eller ikke er egentlig irrelevant, da hver rute er avhengig av og klare seg selv.....tviler på at passasjerene på Oslo-Bergen er veldig villig til å "subsidiere" passasjerene på Oslo-Bilbao.....;)

Itillegg så er svært mange av rutene som kuttes tynne ruter, med få avganger og mange tilhørte det mislykte prosjektet "Leisure"
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Takeoff melder om at alle MD modeller skal ut på løpende bånd!

Basert på lett hoderegning får jeg ikke helt den konklusjonen til å stemme. At mange MDer skal ut er vel kjent. Men med tanke på at også noen 737CL skal ut og at SAS DK uten MDer kun har 12 Airbusser og 3 (+-12 totalt ved utgangen av året) CRJ900, og det ikke finnes nok 737 (NG) kapasitet hos i Sverige og Norge til å dekke opp hvis alle MDene skal ut og SAS skal sitte igjen med 130 fly, må det mye nytt inn


....dessuten så skriver ikke Takeoff at alle MDene skal ut;)
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Synd SVG-ARN legges ned. Kanskje noe for DY å åpne?

Men markedet er jo alt for lite for det materielle SAS bruker på denne ruten.
En SAAB340 hadde vært passende.
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Er det når vinter-rutene begynner igjen til høsten, siste helg i oktober, at det totalt sett er 16 færre fly i produksjon?

2 stk A340
2 stk 735 (som i annet sted på forumet er varslet tilbakelevert nå i mars og april)
x stk Avro 70, Transwede, totalt 4 ?
x stk Avro 85, Atlantic AW ? (i SAS "farger") totalt 2 eller 3
x stk CRJ200, Cimber Air (2 i SAS "farger" ?)
Men alle disse oppveies vel av levering av nye CRJ900...

Har det ikke blitt snakket om utfasing av 1 eller 2 Fokker 50 ? (de 2 hvite ? )

Det er forstatt langt igjen til 16 fly, og da må det vel være utfasing av 10+ MD-80 ??

2 stk 735 april og mai , LN-BRR og LN-BRS
1 stk F50 , LN-RNM
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Ja , det gjør du.

Det var vel snakk om om at to 737-400 skulle ut, men så ombestemte man seg. Ettersom det bare er fire slike i flåten, er det sikkert fornuftig å kaste alle ut eller beholde alle.
 
Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Sitter her og skal booke tur OSL-BGO i morgen ettermiddag, og ser til min overraskelse at SK275 (16:30) ikke går da. Er den fjernet permanent? Resultatet er i hvert fall at det allerede er venteliste på SK277 og SK281. Hmmm, 15:50 var djævelsk tidlig gitt, og 19:05 strengt tatt for sent.....
 
Back
Top