Så kom rutekuttet i SAS...

Re: Så kom rutekuttet i SAS...

Det er også kuttet minst fire daglige avganger mellom Oslo og Bergen, samt en del andre større justeringer i tidtabellen.

Som nevnt: De rutekuttene som skisseres her er kun de nye kuttene som kommer som en konsekvens av "Core SAS" etter det begredelige Q4 og kapitalforhøyelsen. Det er jo tidligere gjort en rekke andre kutt både på innenriks og europa, inkl nedleggelse av CPH-VIE som ble forbigått i stillhet.

Fra CPH er det jo svært lite som skjer nå; rutene til Alicante og Malaga er jo kun et par måneder gamle - de kom etter konkursen i Sterling. SAS har så vidt jeg vet aldri tidligere fløyet fra CPH til Alicante, og Malaga ble nedlagt for mange (8-10?) år siden.

De to LH maskinene skal så vidt jeg vet returneres til leasing selskapene.

K

Noen som vet når disse kuttene på innland ble iverksatt? Om det allerede er iverksatt, er det virkelig ille de tallene SAS viser på norsk innenriks om dagen. Stupende kabinfaktor tross nedjustering av kapasitet!

Malaga gikk i alle fall på slutten av 90 tallet fra CPH. Brukte den mange ganger på da vi hadde leilighet i Marbella.

De to LH maskinene skal så vidt jeg vet returneres til leasing selskapene.K

Hva slags maskiner er dette?

Noen som vet når disse kuttene på innland ble iverksatt? Om det allerede er iverksatt, er det virkelig ille de tallene SAS viser på norsk innenriks om dagen. Stupende kabinfaktor tross nedjustering av kapasitet!

På Oslo-Bergen har det blitt kuttet fem daglige avganger sammenlikner man mars 2008 med mars 2009. Dermed regner jeg med at kuttene har kommet i sommerprogrammet og i vinterprogrammet, altså gradvis.

Man må huske på at SAS hadde et "uforsvarlig" godt tilbud innenlands tidligere. På sene ettermiddager fra Bergen til Oslo fløy de f.eks. kl. 17.20, 17.40, 18.20, 18.45, 19.10...

Noen som kan forklare meg hvorfor det i morgen er 16 avganger med SAS mellom OSL og TRD? På onsdager i juli 09 er det jo kun 8 avganger :S

Malaga gikk i alle fall på slutten av 90 tallet fra CPH. Brukte den mange ganger på da vi hadde leilighet i Marbella.

Jo, har flydd SAS til leil i Marbella jeg også, men de siste 8-10 årene har vi flydd Spanair fra CPH (og SAS fra OSL).

Ang kutt på innenriks så er nok de små, og jeg har ikke flere detaljer enn de som nevnes av andre over. Er jo ikke så lett å legge merke til om det forsvinner en avgang eller to på de tyngre rutene. Sist kuttrunde var vel i fjor høst, hvor bl.a. Bilbao og en del andre forsvar? Da ble det også reduksjoner fra CPH til DUS, HAM, HAJ, MUC og en del andre europaruter..

Noen som kan forklare meg hvorfor det i morgen er 16 avganger med SAS mellom OSL og TRD? På onsdager i juli 09 er det jo kun 8 avganger :S

Det gjøres alltid tilnærmet massive kutt på innenlandsrutene i juli og første halvdel av august før man igjen fortsetter med fullt program. Det gjelder ikke bare SAS, men også Norwegian og Widerøe.

Mye pga sommerferien, SAS har såvidt jeg husker også redusert på mange ruter da i tidligere år også. De forretningsreisende på ferie og forretningstrafikken stuper. Akurat det samme som de gjør i romjulen

Reduserer fra 157 til 141 fly....

Det betyr ut med 2 stk A340..
Og så er det vel ut med de innleide Avroene ? (Samtidig som man får inn nye CR9... )
Er det snakk om utfasing av x antall MD-80/87 ?

16 fly er ganske mange som skal ut.

Det overrasker meg at Transwede fortsatt flyr for SAS til bl.a. Brüssel og Amsterdam. Hvor lenge skal dette fortsette? Må jo være veldig dyrt å leie inn kapasitet når man har overkapasitet på egne maskiner.

Ellers tror jeg at CRJ 900-maskiner, i utgangspunktet, kan passe bra inn for å opprettholde et godt forretningstilbud både innenlands og i Europa - og da for hele SAS-systemet.

Nettopp, ble litt forvirret her - men skulle nok ha tenkt meg om en gang til før jeg postet... Takk for oppklaringen.

He he... Forkortelser.... Får bare håpe det ikke går troll i ord da...; LH=LH... Longhaul=Lufthansa... :-)

Ang Transwede så ble vel den leasen avsluttet når LCY ble nedlagt, eller...?

Last edited:

Veldig overraskende at ruten til MAD legges ned. Tenker DY starter opp ruten til høsten igjen. Hvis ikke, kan vi jo håpe at enten Spanair eller Iberia starter opp OSL-MAD.

Synd SVG-ARN legges ned. Kanskje noe for DY å åpne?

Back