Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x

Både Aegean Airlines(A320) og Onurair(A320) skal fly overfylte charterfly til og fra ALF i sommer, og har forsovitt gjort det før også...

....Vel Aegean har 168 seter i sin 320 så det vil jeg neppe kalle overfylt. Onurair med 180 seter derimot....
 
En drøm... spørsmålet blir vel om det er DY eller SK som gir oss Airbus på norske innenriksruter først?
 
En drøm... spørsmålet blir vel om det er DY eller SK som gir oss Airbus på norske innenriksruter først?

Ja , jeg vil nå gjette på et det blir SAS.

Jeg er enig med OJB, når man ser på Kjos sin erfaring fra Skipsfarten er det ikke urimelig å tenke seg at Airbus`ene til DY ikke nødvendigvis vil inngå i produksjonen - men leies ut, driftes utenfor DY systemet.
 
Aj aj.. en ren enhetsflåte med Airbus A319/A320/A321 som
kort og mellomdistanseflåte i hele SAS-gruppen,
hadde virkelig vært en våt drøm...
 
Av ren nysgjerrighet; har disse 17 (!!) cm virkelig så vanvittig mye å si for folk?

Aner ikke hvor de 17cm blir av, for jeg sitter like trangt i begge fly. Det eneste jeg merker som en klar forskjell, er den kraftige støyen i 319 i forhold til 736 og 73G. :headbang

Siden NEO har et annet sweetspot enn MAX, så skal kanskje SAS skifte fokus og sikte seg inn på lengre segments enn i dag?De fleste som har peiling på det mener i alle fall at MAX kommer til å være det mest drivstoff-økonomiske på kortere flighter, typisk de vi har i Sør-Norge og intra-skandinavisk. I tillegg kommer jo en del andre kostnader, men det er det vanskelig å si noe om.
 
Aner ikke hvor de 17cm blir av, for jeg sitter like trangt i begge fly. Det eneste jeg merker som en klar forskjell, er den kraftige støyen i 319 i forhold til 736 og 73G. :headbang

Siden NEO har et annet sweetspot enn MAX, så skal kanskje SAS skifte fokus og sikte seg inn på lengre segments enn i dag?De fleste som har peiling på det mener i alle fall at MAX kommer til å være det mest drivstoff-økonomiske på kortere flighter, typisk de vi har i Sør-Norge og intra-skandinavisk. I tillegg kommer jo en del andre kostnader, men det er det vanskelig å si noe om.

Veldig enig.
 
Det har vært usedvanelig stille i det siste på flyfronten når det gjelder narrowbody flåten til SAS. MD80 er ute, 737Classics er ute. B717 er på vei ut, og B736 er på vei fra moderselskapet til Blue1. Nå har snart alle de leasede 73G/H maskinene blitt faset inn. Når 717ene forsvinner, og 5 B736 overføres til Blue1 så ser vi vel en nettoreduksjon i flåten til SAS Group.

Kan man tolke stillheten som et tegn på at SK er i forhandlinger med Airbus og Boeing?
 
SAS Charter hade ett möte med TUI Travel Nordics ansvariga för externt inköp av flygkapacitet nyligen i Stockholm.
I TUI Nordic ingår bla Star Tour & Fritidsresor.
TUI Travel Nordic fick information från SAS Charter att Arlanda(ARN) blir den första Airbus A320NEO basen för bolaget.
CPH basen kommer fortsätta med A319/320/321CEO in på 2020-talet.
 
SAS Charter hade ett möte med TUI Travel Nordics ansvariga för externt inköp av flygkapacitet nyligen i Stockholm.
I TUI Nordic ingår bla Star Tour & Fritidsresor.
TUI Travel Nordic fick information från SAS Charter att Arlanda(ARN) blir den första Airbus A320NEO basen för bolaget.
CPH basen kommer fortsätta med A319/320/321CEO in på 2020-talet.

Det tyder vel veldig sterkt på at SAS går all Airbus :up:
 
I upphandlingen av 320NEO fanns även 11 optioner. Är dessa fortfarande aktuella eller har "tiden gått ut"?
 
I upphandlingen av 320NEO fanns även 11 optioner. Är dessa fortfarande aktuella eller har "tiden gått ut"?

Jeg læste på flygtorget.se, at SAS i en intern meddelelse havde fravalgt optionen, men flygtorgets forum er meget useriøst.
 
Det stemmer at SAS i intern meddelse har kommunikeret at man ikke ønsker at benytte sig af sine 11 optioner på NEO.

Dette kan vel tyde på at OSL forbliver en Boeing-base en god stund fremover.

Yabadoo
 
Det betyr vel at alle de nyeste B738 (LN-RGx) blir flyttet til OSL når A320NEO kommer til ARN. Samtidig blir vel de eldste 738 faset ut...
 
Det betyr vel at alle de nyeste B738 (LN-RGx) blir flyttet til OSL når A320NEO kommer til ARN. Samtidig blir vel de eldste 738 faset ut...

Man skal heller ikke se seg blindt på alder. Alt slik avhenger av hvilke leasingavtaler som utløper når, pris i annengangsmarkedet/leasingmarkedet, når neste store sjekk kommer osv.
 
Eftersom det är SAS vi pratar om kan man aldrig veta hur det blir i slutändan :D

Mycket pekar iaf på CPH fortsätter vara Airbus A320CEO bas i många år till, ARN blir A320NEO bas och OSL fortsätter vara 737NG bas.
 
Back
Top