*RYKTE* AA til OSL fra 2011

Jeg vil veldig gjerne ha flere OneWorld selskaper til OSL, men ikke AA da det går på bekostning av BA.
Cathay Pacific derimot hadde vært hjertelig velkommen, men DET er nok bare en våt drøm.
Men hadde gjerne tatt Iberia og Malev også jeg.
Men nå blir jo AB medlemmer av alliansen snart, så da blir det ett mer.

Litt utenfor tema, men;

Ja, skjønner egentlig ikke hvorfor Iberia ikke satser på OSL? De har jo base i Madrid, og ifølge OSL http://www.osl.no/en/osl/businesstobusiness/_airlines/50_Route+opportunities så er det masse pax mellom MAD og OSL! Og heller ingen som server den pr idag...

Ja til flere selskaper, inkludert AA, til OSL!
 
Last edited:
Iberia har prøvd seg på OSL-MAD og ga opp.
SAS har prøvd seg på OSL-MAD og ga opp.
Norwegian har prøvd seg på OSL-MAD og ga opp.

Med et så godt en-stopp tilbud som MAD har via omtrent hver eneste hovedstad i Europa, har det tydeligvis ikke vært attraktivt nok med en nonstoprute.
 
Iberia har prøvd seg på OSL-MAD og ga opp.
SAS har prøvd seg på OSL-MAD og ga opp.
Norwegian har prøvd seg på OSL-MAD og ga opp.

Med et så godt en-stopp tilbud som MAD har via omtrent hver eneste hovedstad i Europa, har det tydeligvis ikke vært attraktivt nok med en nonstoprute.
Etter hva som ble sagt her inne på forum så gikk ruten til MAD veldig bra for DY, men de mente de ville kunne tjene mer penger på å fly til BCN i stedet, OSL-BCN ruten har faktisk samme rutenummer som MAD ruten hadde. Men det er vel ikke umulig at de prøver igjen?
IB har et godt tilbud til Sør-Amerika fra MAD som burde være attraktivt, så med god markedsføring burde en slik rute være liv laga.
 
Litt utenfor tema, men;

Ja, skjønner egentlig ikke hvorfor Iberia ikke satser på OSL? De har jo base i Madrid, og ifølge OSL http://www.osl.no/en/osl/businesstobusiness/_airlines/50_Route+opportunities så er det masse pax mellom MAD og OSL! Og heller ingen som server den pr idag...

Ja til flere selskaper, inkludert AA, til OSL!
Jeg tror som sagt at IB kunne gjort det bra med en rute fra OSL til MAD, med tanke på rutenettet de har til sør-Amerika.
Men det kreves kanskje endel markedsføring? IB er nok ikke et selskap som er spesielt godt kjent blant nordmenn flest.
 
Ta dig till RYG om du vill till Madrid med direktflyg. Men det är ju inte alla som kan tänka sig att flyga med FR...

All IC från OSL är det ökad turism till Norge eller är det bara väldigt många norrmänn som gillar att resa?
 
All IC från OSL är det ökad turism till Norge eller är det bara väldigt många norrmänn som gillar att resa?

Nordmenn reiser mye mer enn gjennomsnittet på grunn av stor kjøpekraft (velstand), norske virksomheter øker sin aktivitet i utlandet (Brasil, Kina, Midt-Østen, etc) og interkontinentale destinasjoner har tradisjonelt sett vært underutviklet fra Oslo av ulike årsaker (hvor SAS' hub-politikk er en av de og manglende fokus på salg og markedsføring fra flyplassen en annen).
 
Det spørs, det skal ikke så mye til for å komme opp på LH nivå på IC, for å si det slik :)

Men det beste amerikanske selskapet på IC er etter min mening Continental, (og ja, jeg har prøvd de fleste).

Ja, med denne uttalelsen er jeg ikke helt sikker på om du har prøvd noe som helst.

Er du klar over hvor trangt det er bak i bussen på AA og CO sine fly, særlig AA? I tillegg må du betale for alkohol bak gardina hos begge. Mens CO har AVOD, har ikke AA det. Lufthansa har AVOD på alle sine fly bortsett fra 747-400 som nå blir erstattet, mens foran gardinen har de hatt den nye type business class i årevis, denne skal snart erstattes, mens CO akkurat har begynt å skifte ut lenestolene sine. Så LH slår disse på stort sett alt.

Det å bruke 757 på longhaul er noe jeg slett ikke er tilhenger av, ihvertfall ikke der folk flest reiser. Majoriteten av CO sin IC er 757 med 3+3 og hvordan det kan være bedre enn en 340 med en haug 2 setere, er jo helt skrudd.

Når det er sagt, tviler jeg på at OSL blir en 757 destinasjon for AA. Dersom de skal starte opp, blir det nok 767. Jeg har mer tro på at AA kan lykkes enn Norwegian på OSL-JFK. Paxen til AA har nemlig haugevis av flighter å connecte til som KGL påpeker.

Er også overrasket (dersom fjortisliners.net uttalelsene stemmer) over hvor lite flåteutnyttelse AA har. Har de virkelig 5 777 som ikke er i bruk??

Venter i spenning på når nye United/CO vil åpne ORD-OSL. Det kommer til å bli en innertier!
 
Last edited:
BA har vel allerede kuttet mye på OSL uten AA... Observerte en AA-ansatt i sommer i full uniform på samme fly som oss til ZRH...
 
Venter i spenning på når nye United/CO vil åpne ORD-OSL. Det kommer til å bli en innertier!

Det har vel ikke vært fremsatt noen rykter om denne ruta, har det?

Både AA og UA har jo hub i Chicago. Hvem har den beste forutsetningen for å lykkes på ORD - OSL? UA vil jo for så vidt ha Star Alliance-huber i begge ender, mens AA bare vil ha hub i den ene enden, så svaret er vel UA, antar jeg.
 
Last edited:
I tillegg hadde de en stor norsk organisasjon som ble lagt ned og nå betjenes Norge fra et kontor i København...

Nå går vi bort fra topic, men det er vel strengt tatt sannsynlig å tro at de selv har bidratt godt til egen nedgang ved å legge ned Oslo-kontoret. Synd, for det er noe "eksklusivt" ved BA i forhold til for eksempel KLM.

Når det gjelder American Airlines (tilbake til topic), så er det fascinerede å se hvordan Oslo plutselig har blitt så aktuelt for alle de store amerikanske selskapene. US og Continental (og UA) er allerede her, mens vi visstnok blir sterkt vurdert av American og Delta. Hvem hadde trodd dette for noen år siden?
 
Nå går vi bort fra topic, men det er vel strengt tatt sannsynlig å tro at de selv har bidratt godt til egen nedgang ved å legge ned Oslo-kontoret. Synd, for det er noe "eksklusivt" ved BA i forhold til for eksempel KLM.

Når det gjelder American Airlines (tilbake til topic), så er det fascinerede å se hvordan Oslo plutselig har blitt så aktuelt for alle de store amerikanske selskapene. US og Continental (og UA) er allerede her, mens vi visstnok blir sterkt vurdert av American og Delta. Hvem hadde trodd dette for noen år siden?

Nå har vel OSL vært en av de mest underserved flyplassene i Europa når det gjelder USA trafikk i lang tid, så at de store amerikanske selskapene nå ser på OSL som meget interresant, er vel et tegn på at verden er på vei tilbake etter nedgangen.
 
Veldig spennende om AA hadde åpnet OSL-rute, men litt kjedelig med enda en 757.

AA har også - i alle fall når jeg har søkt opp USA-priser - vist seg å være ganske ok priset. Selv om jeg havnet på (og foretrukket) Star Alliance, har AA vært veldig nærme i pris (dette gjelder inkl. connection-flight i USA - transatlantisk i seg selv er jo ganske presset prismessig ned uansett). Det kan være en fordel.

Flere longhaul er i alle fall spennende. Jeg holder en knapp på 767, det hadde gjort seg ute på øst-piren.
 
Jeg tror ikke flyselskapene velger flytype etter hva spotterene ønsker seg men for all del. Det er lov å håpe.
 
AA har vært forsiktig med 757-satsingen sin hittil .. skal dette være en del av en større satsing? Finner det lite sannsynlig hvis det dreier seg om en enkeltstående flight. Imidlertid har AA inngått interline og codesharesamarbeid med jetBlue på JFK, så det ser ut som at det satses iallefall noe der ...


Ser ut som om AA-IB-BA sin anti-trust immunity nå virker å ha effekt i form av at nye tynne ruter mellom USA og Europa nå er planlagt og de dermed kommer til å øke 757-satsingen mellom US og Europa

http://www.automatedtrader.net/real...yalty-programs-with-american--iberia-from-oct
Talling-Smith said they planned to start flights to one new U.S. city from London, and explore new routes to continental Europe from North America that would be flown by American with Boeing Co. (BA) 757s and 767s.

Men om det innebærer OSL aner ikke jeg noe om
 
Back
Top