RYGGE FÅR KONSESJON!

Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Jøss, ville tro det allerede var inngjerdet siden dette har vært en militær flyplass lenge....eller har man kanskje ikke hatt råd til det heller i Forsvaret....

Plenty med gjerde på Rygge, bare det problemet at det å ha adgang til militært område IKKE gir tillatelse til å ferdes på en flyplass. (Vi har vært plaget MYE med idioter i uniform som tror de vet hva de driver med, så nytt gjerde var KRAV fra luftfartstilsynet)

Er arresting gear'et på BDU nedgravd nå? Når skjedde det?

Nope, ikke i Bodø eller på Banak heller, så derfor (bl.a):

YXAXXXX
GG ENZZXXBN ENBOZTZX
151118 ENBOYOYX
(BO0225/04 NOTAMN
Q) ENOR/QMRLL/IV/NBO/A/000/999/6716N01422E005
A) ENBO
B) 0410151100 C) PERM
E) REF AIP ENBO AD 2.13:REDUCED ALTN TKOF PSN, CORRECT DIST ARE:
RWY07B TORA 1405M ASDA 1405M,RWY07D TORA 1160M ASDA 1160M
RWY25C TORA 1039M ASDA 1039M,RWY25D TORA 1164M ASDA 1164M
RWY25E TORA 1993M ASDA 1993M)

YXAXXXX
GG ENZZNGXX
010958 ENGMYNYX
(CA0373/04 NOTAMR CA0366/04
Q) ENOR/QMDCH/IV/NBO/A/000/999/6903N01832E005
A) ENDU
B) 0411011000 C) 0411302359EST
E) REF AIP NORWAY AD 2 ENDU 1-3 PARA 2.13, ENDU 2-1, 3-1 AND 3-3
NEW DECLARED DIST
RWY10 TORA 2297/ASDA 2297/TODA 2568/LDA 1824
RWY28 TORA 2298/ASDA 2298/TODA 2568/LDA 2242)

YXAXXXX
GG ENZZXXBN ENZZXXBX
150638 ENNAZTZX
(NA0065/04 NOTAMN
Q) ENOR/QMHAW/IV/NBO/A/000/999/7004N02458E005
A) ENNA
B) 0409150700 C) PERM
E) RWY ARRESTING GEAR COMPLETELY WITHDRAWN)¨

For de som ikke er så heite på NOTAM koder, så er det pga at RAG er definert som ett hinder, fordi "blokka" som båndet løper gjennom ved banekanten på hver side er "non breakable", noe som ikke er tillat i den posisjonen. Dette fører til reduserte banelengder.

RAG skal graves ned på Bodø, Banak og Bardufoss til sommer'n ( i den rekkefølgen, prioritert etter hvor mye banelengder begrenses pr i dag), med en frist på avviket innen 1/9
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by Farmer
En trist dag for norsk luftfart, som vil redusere mulighetene for å bygge opp en sterk internasjonal lufthavn i hovedstadsområdet !!

Å bygge opp Gardermoen som en sterk (jeg regner med at du med dette egentlig mener "den eneste") internasjonal lufthavn i hovedstadsområdet er kun mulig ved politisk tvang. Muligheten for at norges nye hovedflyplass skulle bli det naturlige luftfartsnavet i Norge ble borte da Gardermoen ble vedtatt i sin tid.

Originally posted by amatør
Det bor faktisk ikke så mange mennesker i Norge at det er behov for tre internasjonale flyplasser på Østlandet!

Men 11 flyplasser i Finnmark, hvor det er 70 000 innbyggere, skal vi altså ha... :)
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Nå går det vel ikke så mye internasjonal trafikk fra Finnmark,og den eneste muligheten oppi der for å komme seg fra A til B innen nogenlunde normal tid er vel å fly??:)
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Bare så vi har enda mer å diskutere; tidligere i høst ble det fra ledelsen sagt at det er en håndfull diverse lavpris- og regionale flyselskap som skal være interesserte i Rygge. Og hold fast, ett av disse skal være av norsk opprinnelse...
 
Replying to Topic 'R

Da spørs det om min kjære arbeidsgiver ( ;) ) kommer til å sette fart på planlegging av LCC terminal på Gærningmoen. :wow:
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Flere flyplasser, mer forvirring. Allerede i dag er det daglig flere pax som reiser til Gardermoen mens de har fly fra Torp. Blir neppe bedre når Rygge åpner.
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by M609


Jøss, ville tro det allerede var inngjerdet siden dette har vært en militær flyplass lenge....eller har man kanskje ikke hatt råd til det heller i Forsvaret....

Plenty med gjerde på Rygge, bare det problemet at det å ha adgang til militært område IKKE gir tillatelse til å ferdes på en flyplass. (Vi har vært plaget MYE med idioter i uniform som tror de vet hva de driver med, så nytt gjerde var KRAV fra luftfartstilsynet)

(...)

Nå er det jo ikke slike problemer på Rygge, da... :)
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by amatør


Nå går det vel ikke så mye internasjonal trafikk fra Finnmark,og den eneste muligheten oppi der for å komme seg fra A til B innen nogenlunde normal tid er vel å fly??:)

Jauda. Det var mest for å sette det på spissen. Men eksempelvis er avstanden mellom Vardø og Vadsø lufthavn 6,8 mil langs vei. Fra Halden til Gardermoen er det 16 mil.
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by Nick Figarett


Originally posted by amatør


Nå går det vel ikke så mye internasjonal trafikk fra Finnmark,og den eneste muligheten oppi der for å komme seg fra A til B innen nogenlunde normal tid er vel å fly??:)
Men så er veiene litt bedre mellom Halden og Gardermoen...også er det togforbindelse. Men skjønner poenget. Flyplass på hvert nes i Finnmark koster endel, men så er dte vel slik at når noe først er etablert er det langt vanskeligere å fjerne. Jeg tror man i framtiden vil måtte se på antall småflyplasser og forsøke finen positive løsninger og ikek slik man holder på nå med kjemping "to the bitter end" mot endringer som mest sannsynlig vil komme. Hva bruker man ressursene og kreftene sine på? Vil anta at man kan kan fjerne/slå sammen enkelte flyplasser etterhvert som vegnettet har blitt bedre. På Helegeland har man 3 småflyplasser innenfor et forholdsvis lite område.Framnes er vel diskutert opp og ned...og kanskje det er noe i Finnmark som kan vurderes.

Jauda. Det var mest for å sette det på spissen. Men eksempelvis er avstanden mellom Vardø og Vadsø lufthavn 6,8 mil langs vei. Fra Halden til Gardermoen er det 16 mil
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by laurenz

Flere flyplasser, mer forvirring. Allerede i dag er det daglig flere pax som reiser til Gardermoen mens de har fly fra Torp. Blir neppe bedre når Rygge åpner.

Akkurat dét er knapt noe argument mot Rygge. Det er ikke flyplassenes feil at flyselskapene ikke er tydelige nok på hvor passasjerene skal reise fra.
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by pjacklam


Originally posted by laurenz

Flere flyplasser, mer forvirring. Allerede i dag er det daglig flere pax som reiser til Gardermoen mens de har fly fra Torp. Blir neppe bedre når Rygge åpner.

Akkurat dét er knapt noe argument mot Rygge. Det er ikke flyplassenes feil at flyselskapene ikke er tydelige nok på hvor passasjerene skal reise fra.

Sant nok...får håpe de klarer å holde navnet "Oslo" vekk fra flyplassen da:)
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by DY

Originally posted by pjacklam

Det er ikke flyplassenes feil at flyselskapene ikke er tydelige nok på hvor passasjerene skal reise fra.

Sant nok...får håpe de klarer å holde navnet "Oslo" vekk fra flyplassen da:)

Ja, det var dét, da... :)
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by pjacklam


Originally posted by DY

Originally posted by pjacklam

Det er ikke flyplassenes feil at flyselskapene ikke er tydelige nok på hvor passasjerene skal reise fra.

Sant nok...får håpe de klarer å holde navnet "Oslo" vekk fra flyplassen da:)

Ja, det var dét, da... :)

Hvis Torp skal ha det, må ihvertfall Rygge få det, men det skal visst hete Moss også. Skal Ryanair fly til Rygge blir det ihvertfall hetende Oslo.
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Nå er det jo ikke slike problemer på Rygge, da...

Oh do tell! Er vel like mange luringer der som på alle andre flystasjoner!
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by M609


Nå er det jo ikke slike problemer på Rygge, da...

Oh do tell! Er vel like mange luringer der som på alle andre flystasjoner!

Hehe. Litt mindre panser, sivilister, etc. på Rygge, veit du. Og muligens litt flere proffer. :)
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Så lenge man har vaktstyrke, forsvarsbygg, store deler av FLO etc etc, så er man i grunnen like langt! (Og det sier tilsynet også)

Antallet har selvsagt bedtydning, men det hjelper ikke i det lange løp. Og hva gjelder proffesjonelle, så er kollegene på Rygge like plaget med idioter på området som det vi var for 1 år siden! :spin:
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by jb1


Originally posted by pjacklam


Originally posted by DY

Originally posted by pjacklam

Det er ikke flyplassenes feil at flyselskapene ikke er tydelige nok på hvor passasjerene skal reise fra.

Sant nok...får håpe de klarer å holde navnet "Oslo" vekk fra flyplassen da:)

Ja, det var dét, da... :)

Hvis Torp skal ha det, må ihvertfall Rygge få det, men det skal visst hete Moss også. Skal Ryanair fly til Rygge blir det ihvertfall hetende Oslo.

Oslo south er jo allerede "tatt", hva skal Moss hete da......? "Oslo not so south"
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Det er vel bestemt at navnet skal være "Moss Lufthavn Rygge" for oss lokalkjente .. Men Ryanair kommer garantert til å lure med Oslo et sted i det navnet, som det ble nevnt tidligere. Heh.
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by pjacklam


Originally posted by laurenz

Flere flyplasser, mer forvirring. Allerede i dag er det daglig flere pax som reiser til Gardermoen mens de har fly fra Torp. Blir neppe bedre når Rygge åpner.

Akkurat dét er knapt noe argument mot Rygge. Det er ikke flyplassenes feil at flyselskapene ikke er tydelige nok på hvor passasjerene skal reise fra.

Nei det er det ikke, det var bare en personlig kommentar.

(Og så har alle gode argumenter mot Rygge blitt brukt opp av andre allerede:spin:)

Hilsen,
Laurenz
 
Replying to Topic 'RYGGE FÅR KONSESJON!'

Originally posted by Herlov


Det er vel bestemt at navnet skal være "Moss Lufthavn Rygge" for oss lokalkjente .. Men Ryanair kommer garantert til å lure med Oslo et sted i det navnet, som det ble nevnt tidligere. Heh.
Eller Gøteborg som også nevnt tidligere :)
 
Back
Top