Rygge Air Show 2009

747'en til Sundt mener jeg er på oppdrag i Østen, så vidt jeg har fått med meg i andre tråder.

Da vil jeg takke så mye for oppmøtet i år!
Var et fantastisk Show! Å det var mye varierte fly, er første gang jeg har vært på et sånt show, å jeg angrer ikke ett sekund på det!

Takker alle sammen for i år, å ønsker alle velkommen igjen til Rygge Airshow 2011, å håper det blir MINST like bra som i år!!

Og spesielt når et perfekt fly kom på besøk så ER det bra

N996DM.jpg

Synes showet var ok, men langt fra bra. De han ennå ikke kært hvordan å sette opp et brukbart flyprogram.

Men jeg hadde det gøy for det:)

En liten kurisøsitet; DC-6'en på Rygge ble levert fra fabrikken 24/11-1958, mens det militære tankflyet Boeing KC-135R'en som stod rett bak ble levert til USAF 24/6-59.

Det er altså bare et halvt år mellom dem, og tankflyet er teoretisk sett eldre enn foreldrene til noen av de som flyr det. Underveis har det fått skrog-forsterkninger og ny motortype. Boeing 707/C-135 kan godt være den flytypen i verden som det har vært flest forskjellige versjoner og varianter av; passasjerfly, fraktfly, etterretningsfly i en "million" varianter, overvåkningsfly, tankfly i en mengde varianter, presidentfly osv osv.

17805 275 31.08.337 58-0060 USAF 24.06.59 KC-A KC-T C reskinn 09.83, cvtd to KC-Q, reeng 03.05.94, 92ndARW, 909thARS 12.02 (arr unmarked 13.12.02)

Jumper G5 - strålende speaker-innsats! Jeg koste meg med deres kommentarer.

Jeg var så heldig å ha VIP pass, og det var dessverre ikke høyttaler-dekning i VIP-området. Men jeg synes hele showet var kjempeflott. All honnør til arrangørene.

Morsom kuriositet, Jumper G5 :) Det var mye god info fra speaker-standen innimellom alle de sprelske påfunnene ;)

Og alltid gøy å gå inne på flyplass med mye folk og mye flyoperativ virksomhet på nært hold. Mange fine oppvisninger i mange ulike fly var det, selv om sikkert mange ønsket seg mer av de tunge og bråkende oppvisningene...

En liten kurisøsitet; DC-6'en på Rygge ble levert fra fabrikken 24/11-1958, mens det militære tankflyet Boeing KC-135R'en som stod rett bak ble levert til USAF 24/6-59.

Det er altså bare et halvt år mellom dem, og tankflyet er teoretisk sett eldre enn foreldrene til noen av de som flyr det. Underveis har det fått skrog-forsterkninger og ny motortype. Boeing 707/C-135 kan godt være den flytypen i verden som det har vært flest forskjellige versjoner og varianter av; passasjerfly, fraktfly, etterretningsfly i en "million" varianter, overvåkningsfly, tankfly i en mengde varianter, presidentfly osv osv.

17805 275 31.08.337 58-0060 USAF 24.06.59 KC-A KC-T C reskinn 09.83, cvtd to KC-Q, reeng 03.05.94, 92ndARW, 909thARS 12.02 (arr unmarked 13.12.02)

kuult! det visste jeg ikke! takk for deling av info!

Må virkelig si det samme. Du og Jan Erik Larsen utfylte hverandre veldig bra, jumper, med en lett fin tone, godt faglig innhold (fra din side...) og det sedvanlige fjortisfjaset til Jan Erik, som til tider var alt annet enn flyfaglig. Og det er en fin avveksling det og.

Man kunne virkelig høre at alle i speakerboksen hadde en morsom dag, og det smitter over på publikum.

Jeg synes det var en kjempeinnsats fra arrangørene og alle de frivillige. Skulle selvfølgelig gjerne ha sett både Blue Angels, Thunderburds, Red Arrows og noen russere i tillegg, ispedd et lite Harrier-show og en aldri så liten short field-demo av en C17, men jeg synes showet var veldig bra alikevel.

Om man ikke er en alt for blasert flyetusiast, burde man virkelig ha fått mye ut av denne dagen.

Er litt enig med Planebeach, det ble veldig mye dødtid begge dagene, spesielt når man trykker inn halvannen time med paraglider, microfly som flyr landingsrunder og modellfly midt på dagen. Dagen kunne godt ha vært kortet ned litt, spesielt når de interessante innslagene er lagt helt til slutt, i går begynnte det jo å bli mørkt da Patrouille Suisse fløy og da endelig den belgiske F-16 kom på vingene så var det både overskyet og mørkt. Men alt i alt syns jeg det var helt kurant, de skal ha ros for spotterplattformen, det var gode greier, men neste gang håper jeg de får til et bedre program.

Nå er jo været litt vanskelig å styre. Hadde det styrtregnet på morgenen, ville det vært liten vits å ha "godbitene" der. Nå er det som regel slik på events at man fordeler godbitene litt og har de største mot slutten, og i tillegg tar hensyn til lokale forhold. Vinden er som regel roligere tidlig på morgenen på Rygge, derfor kommer Bleriot og andre lette historiske fly da.

Den "stille timen" midt på dagen (modellfly) har flere hensikter; det er kirketid og militære flyplasser og NLF tar tradisjonelt ekstra hensyn til naboer da, det gir arrangøren plass til stevnets ettermiddagsbrief (man vekker ikke displaypilots klokken 6 om morgenen om de skal fly på ettermiddagen), og ikke minst kan de av publikum som setter pris på en tur på toalettet, en tur rundt på static-displayen eller litt påfyll i pølseboden med god samvittighet rusle seg en tur, dersom de ikke er så spesielt interessert i luftsport. Siden det er en markering av norsk luftfarts 100-års jubileum og Norges Luftsportsforbund det gjelder denne gangen, er det vel helt på sin plass at også disse kan få presentere seg. Selv hadde jeg ingenting med programmet å gjøre, men jeg syntes det var en ganske bra blanding av nytt og gammelt, og stort og smått på stevnet. Et flystevne er en helhet, og fem F-16 displays ville nok kanskje ha blitt for mye av det gode (-:

Ingen tvil om at kommentatorene gjorde en kjempebra jobb, skryt for det! :) Selv om jeg ikke har så stor sans for Jan E. Larsen, så gjorde han en grei jobb han også.

Når det gjelder programmet, så synes jeg også det var litt kjedelig til tider. Kunne gjerne vært litt mer militært, litt mer større fly o.l. Synd at SAS og Sundt ikke kom.

Leser på moss-avis.no i dag at publikumstallet var ca 20.000. I 2007 var det over 70.000 besøkende. Programmet i 2007 var mye bedre! Og RAS hadde markedsført seg mye bedre. Alt for lite markedsføring denne gangen, så de kan skylde litt på seg selv der. Inngangsbilletten var i dyreste laget for mange, og ingen familierabatter.

Det gjorde nok sitt at det var lite besøkende i forhold til 2007. Håper på et bedre program neste gang.

Jumper: takk for _solid_ innsats - regner med det går et døgn eller tre til før du får "stabilisert gyro'en" såpass efter en slitsom helg, at du fullt ut innser hvilken formidabel suksess du har vært en sentral del av.

Generelle formuleringer av typen "dårlig program" blir bare for dumt. At noen velger å ta en sen frokost hjemme og dermed går glipp av virkelige godbiter som Bleriot og Dreidecker får så være. Med de vindstyrkene vi fikk oppleve utover dagen, både lørdag og søndag, var det uten tvil riktig avgjørelse. Det er da noen få av oss, som også setter pris på fly uten AB og røkanlegg...

Alt i alt et innholdsrikt program med stor bredde.

Takk for trivelig helg!

MM

PS Tror sannelig jeg skal ta en tur innom Biltema og se om jeg kan finne noe mer verktøy jeg egentlig ikke trenger og ta meg en RedBull på veien hjem. Disse stiller opp gratis for arrangørene. Dermed blir det igjen noen kroner til hos arrangørene, som igjen gir mer aktivitet i de lokale fly- og fallskjermklubbene. Stor honnør til hordene av frivillige, som gjorde det mulig å nyte disse to dagene. Da vi skulle dra, vekslet jeg et par ord med en kar som samlet sammen stoler (som i store mengder var leid inn for anledningen, slik at publikum kunne benytte dem gratis!). Hans ansvarsområde var catering; men de som hadde tatt på seg å hjelpe med å rydde, herunder samle stoler, de dukket bare aldri opp... Uten ildsjeler går ikke Norge rundt!!!

1130: Rettet tyrkleif

En del bra historier ble oppfanget i løpet av søndagen, og den beste kom fra en i grå overall jeg traff på ved lasterampen til den nye Herculesen (Idunn). Vi kom i prat om toalettforbedringene i forhold til røret på de tidligere maskinene, og etterhvert penset jeg praten i retningen på hvor mye lengre de nye Herculesene er og hvor mye enkelere det er å få tailstrike med disse. Da kom hele historien om Frigg på Kvernberget, den evinnelige ventingen på reservedeler (bl.a. en spantprofil) og mye mye mer. Mitt spørsmål var så hvordan han visste alt dette så i detalj, og da kom svaret at han var med på turen i cockpit. Jeg sa noe slikt som "Da var du vel PNF (ikke flygende pilot)?" Hvorpå det kom kontant at han hadde vært PF (den flygende piloten). Med andre ord ingenting ble børstet under teppet der i gården - respekt!!!

Jeg vil bare si at jeg synes showet var meget bra. Jeg har ikke vært på noen air show siden de gode gamle på Torp, så det er mulig jeg ikke er så "kresen" som mange andre. Men til tross for at jeg måtte være der fra 07:45 til 18:30 pga. slottidene for ut- og innflyging, så mener jeg at det var god pågang av godbiter spredt utover dagen, med høydepunktene fint plassert på slutten.

Jeg skal ikke gå så langt som Jan Erik å si at hans med-speaker er autist, men det var mye imponerende kunnskap som kom frem. Takk for en veldig god innsats der også!

Det var nå et helt greit show.
Synd at vi ikke fikk flere av de statiske i luften denne gangen, Tornado og F-15 hadde vært artig, og ikke minst Mirage.

Nå har jeg for vane å måle flyshow med det beste jeg har opplevd, nemlig Gardermoen.
Hvorfor det er så vanskelig å få til noe på den størrelsen igjen har jeg litt problemer med å forstå.

Det skyldes på at enkelte fly er for dyre. Jo flere heftige fly som dukker opp, jo flere folk vil komme. Det vil naturlig nok gi mer penger til å finansiere morroa. Kanskje også forsvare prisen på 300. Jeg hadde nok gledelig betalt 500 for noe i nærheten av Gardermoen flyshowet.

Så det må være en oppfordring til RAS. Kanskje ikke om 2 år, men om 4 år, da har de mer enn nok tid til å booke det heftigste.

Back