Falcon
ÜberScanFlyer
Hvorfor det er så vanskelig å få til noe på den størrelsen igjen har jeg litt problemer med å forstå.
Akkurat det spørsmålet er kan nok sikkert Jumper og andre si mye mer om, men en ting jeg husker fra 94 - jeg regner med at det er dette du mener - var at man kontaktet "alle" de store oppvisningsteamene - og så sa "alle" ja. Det var vel bare Blue Angels av de mest profilerte som ikke kom. Som tilskuer var det merkelig å ha følelsen av at man hadde sett nok da Red Arrows kom på...
Du må også huske at stevnet var feiringen av Luftforsvarets 50-årsjubileum, og slikt stiller man på hvis man er en gammel eller litt nyere venn. Jeg kan love deg at vi ikke kommer til å få oppleve et slikt stevne igjen i Norge i overskuelig fremtid, men vi kommer til å få mye annet bra i stedet. "Heavy metal" er gøy, men flyinteresse spenner så mye videre enn det. Selv har jeg fått veldig sansen for "Aerostars" fordi de flyr fint, høres bra ut, og opererer innenfor et mye mindre rom enn jet-teamene. Også er lydnivået og fargene veldig familievennlige. Mulig jeg begynner å bli gammel, men jeg er også blitt veldig fan av Blerioten. Dreideckeren var ny, og DC-6en gjorde nesten dagen for meg alene. Mye fin og variert acro også - jeg synes bl.a. at Extra230 flyr veldig fint. Jeg hørte ikke speaker hele tiden, men jeg håper folk fikk en forståelse av at de fikk se acro på VM-nivå. Når alt dette er sagt har jeg fremdeles litt forskjellige forventninger til de "militære" stevnene enn til f.eks. flydagen på Kjeller.
Ja, det var definitivt fly på bakken som det hadde vært topp å se i luften. I en ideell verden hadde det vært sjov med tanker flankert av F-15 og oppvisning av Eurofighter (klarer ikke slippe det navnet). Som gammel Falcon-mann (på brukersiden) skulle jeg ønske at 717 fløy som man aldri ser business-jets gjøre og gjerne fort og lavt sammen med F-16. Oh well, kanskje neste gang. Og det var luftsporten som var i sentrum denne gangen. Akkurat den delen av programmet ble veldig amputert på lørdag pga. vinden, men skal jeg være drepende ærlig ville nok det blitt en del av programmet hvor jeg hadde gått til de solid dimensjonerte matsjappene og fulgt med på ting i øyekroken. Men det er meg.
Tusen takk til flyvende, støttende og på andre måter delaktige folk her inne som leser dette. Og selvfølgelig til Rolf som - igjen - gjorde en strålende jobb.
Det er forøvrig en artikkel i Teknisk ukeblad i dag, med en del film:
F-5-nostalgi på Rygge
Sveitsiske akrobater brakte gode minner til ryggepublikummet. (sic.)
http://www.tu.no/motor/article220194.ece