Rygge Air Show 2009

Hvorfor det er så vanskelig å få til noe på den størrelsen igjen har jeg litt problemer med å forstå.

Akkurat det spørsmålet er kan nok sikkert Jumper og andre si mye mer om, men en ting jeg husker fra 94 - jeg regner med at det er dette du mener - var at man kontaktet "alle" de store oppvisningsteamene - og så sa "alle" ja. Det var vel bare Blue Angels av de mest profilerte som ikke kom. Som tilskuer var det merkelig å ha følelsen av at man hadde sett nok da Red Arrows kom på...

Du må også huske at stevnet var feiringen av Luftforsvarets 50-årsjubileum, og slikt stiller man på hvis man er en gammel eller litt nyere venn. Jeg kan love deg at vi ikke kommer til å få oppleve et slikt stevne igjen i Norge i overskuelig fremtid, men vi kommer til å få mye annet bra i stedet. "Heavy metal" er gøy, men flyinteresse spenner så mye videre enn det. Selv har jeg fått veldig sansen for "Aerostars" fordi de flyr fint, høres bra ut, og opererer innenfor et mye mindre rom enn jet-teamene. Også er lydnivået og fargene veldig familievennlige. Mulig jeg begynner å bli gammel, men jeg er også blitt veldig fan av Blerioten. Dreideckeren var ny, og DC-6en gjorde nesten dagen for meg alene. Mye fin og variert acro også - jeg synes bl.a. at Extra230 flyr veldig fint. Jeg hørte ikke speaker hele tiden, men jeg håper folk fikk en forståelse av at de fikk se acro på VM-nivå. Når alt dette er sagt har jeg fremdeles litt forskjellige forventninger til de "militære" stevnene enn til f.eks. flydagen på Kjeller.

Ja, det var definitivt fly på bakken som det hadde vært topp å se i luften. I en ideell verden hadde det vært sjov med tanker flankert av F-15 og oppvisning av Eurofighter (klarer ikke slippe det navnet). Som gammel Falcon-mann (på brukersiden) skulle jeg ønske at 717 fløy som man aldri ser business-jets gjøre og gjerne fort og lavt sammen med F-16. Oh well, kanskje neste gang. Og det var luftsporten som var i sentrum denne gangen. Akkurat den delen av programmet ble veldig amputert på lørdag pga. vinden, men skal jeg være drepende ærlig ville nok det blitt en del av programmet hvor jeg hadde gått til de solid dimensjonerte matsjappene og fulgt med på ting i øyekroken. Men det er meg.

Tusen takk til flyvende, støttende og på andre måter delaktige folk her inne som leser dette. Og selvfølgelig til Rolf som - igjen - gjorde en strålende jobb.

Det er forøvrig en artikkel i Teknisk ukeblad i dag, med en del film:

F-5-nostalgi på Rygge

Sveitsiske akrobater brakte gode minner til ryggepublikummet. (sic.)

http://www.tu.no/motor/article220194.ece

Jeg syntes det var et proft show, og bra opplegg. Syntes det er litt smålig at det har vært en stor fokus på de 300 kronene dette har kostet da dette går til et godt formål (i 2007 gikk det vel til Kreftforeningen og/eller barn med kreft) og med tanke på hvilken valuta dette gir for oss fly interesserte.

Jeg syntes det var masse opplevelser for pengene (også frøken og litt den lille som hadde sitt første flyshow i en alder av 6 uker) :)

Og her er Luftforsvarets vinkling på saken:
http://www.mil.no/luft/start/article.jhtml?articleID=188564

Ellers ble stevnet bra, fryktelig travelt for min del (28 timer arbeid fra lørdag morgen til søndag kveld :) ).
Fikk to turer med Bell 412 som var fantastisk morro! =D

Kommer en bildespesiel på Forsvarets sider i løpet av en dag eller to.
Har DU ett virkelig bra bilde, send meg gjerne en PM så kanskje du får ditt bilder der (slik som BSSW fikk i sin artikkel) :)

Generelle formuleringer av typen "dårlig program" blir bare for dumt. At noen velger å ta en sen frokost hjemme og dermed går glipp av virkelige godbiter som Bleriot og Dreidecker får så være.
Når antall besøkende i år hadde sunket til 17000 fra 70000 i 2007 så burde det vel si seg selv at noe er feil? Og det er jo ikke verre enn å ta en titt i lokalavisene for å finne ut av hva det var... Ta f.eks denne artikkelen i dagens Moss Avis.

Moss Avis said:
- Programmet var ikke like tiltrekkende for vår del i år. Hvis man ikke vil bruke hele dagen der inne kan 300 kroner billetten bli litt vel mye når man er en familie på fire, sier Heidi Grande.

- Det er klart, vi går vel glipp av litt, men det var jagerflyene som fristet mest og disse er jo ikke i aksjon før i tre-fire tiden. Timeprisen blir ganske høy om vi skulle betalt over 1000 kroner for tre timer med underholdning.

Kommentarer til artikkelen i Moss Avis said:
DC10
Jeg var der på lørdagen. Alt vra bra - all honør til arrangørene. MEN - jeg savnet et mer spektakulært flyprogram i luften. Mer bråk og mer militært.......
Tror ikke lette propellfly, samt den gamle Harvarden trekker folk lenger.....synd, men vi mennesker søker hele tiden etter det spektakulære og "råe"....

Morten
Var der fra lørdags morgen, var delvis skuffet p.g.a. mangel på støy. Det ble bedre når jagerflyene tok av.
Hvis det blir noe neste gang, så bør hoveddelen være jagerfly.

Rygge beboere
Synes faktisk at det var dyrt å komme inn. Skulle vi fire i familien gått inn hadde det kommet på 1200 kr, pluss alt annet inne evnt. Så mye penger var det faktisk ikke verdt......

Hans Jørgen
Mer støy - dvs militært. Var inne på søndag fra kl 10 til 18 og savnet sterkt mer trøkk. Flinke de som var der men...savner sterk flystevne av typen Gardemoen i 94 for de som husker dette

kiimern
Syns det var bedre program og mere jagerfly i 2007, da gikk det faktisk ann å sitte å kose seg, da jagerflyene og propellflyene kjørte omhverandre, men nå i 2009, måtte man sitte å vente til 15:30 før det skjedde noe med jagerfly, det var kjedelig..

Per
Ikke rart det kommer lite folk med de inngangsprisene.Det er kun superentusiaster som betaler 1000 kr for å få med hele familien . Dessuten altfor lite militært der.

Carina
I 2007 synes jeg showet var fantastisk. I år var det helt greit, men nesten på grensen til det kjedelige.

Mitt navn
Det er vel det som trengs ved et eventuelt nytt stevne.
Det MÅ reklameres mye mye mer, annonser både i avis og tv hjelper.
Dersom det blir et nytt stevne bør det vises mer akro og formasjonsflyging med jagerfly. Hva med å skaffe Blue Angels, Tricolore eller the Red Arrows. Hadde også vært enormt morro med besøk fra Russland. En Sukhoi 27 eller 31 hadde trekt en del flere folk.

Hadde to fine dager på Rygge. Er desverre oppvokst med mye airshow med mye Jagerfly, så desverre litt skuffet over helgens show. 300 kr for og komme inn er en stiv pris og for familier kan det være vanskelig.
Hvem kan svare på hvorfor ikke Eurofighter, f-15, f-3 tornado, mirage kunne fly? De sto fint på bakken under showet.
Hvem husker Luftforsvaret Airshow på Gardemoen 1994?
Det kaller jeg Airshow. Der nærmet det seg 100 000 tilskuere.

Cpt.Glenn
Hadde en fin helg på Rygge, men programmet var en stor skuffelse sammenlignet med Bardufoss 1998, og ikke minst Gardermoen 1994.
Alt for lite jagerfly og støy. DC-3 og Harvarder begynner å bli en vane. Aerostars med sine YAKer var bra, samme var acroflygningen med Pitts, og YAK 55.
Likte også oppvisningen med modellfy til Geir F.
Men på flyshow mener jeg at man skal ha mye mere bruk for hørselvern . .
Var inne på området hele lørdagen, men så det fra sivil side på søndag, siden avreise derfra kl 1600

Når skal norske airshow arrangører lære seg at det ikke er gamle tørkestativer som putrer litt frem og tilbake som Ola og Kari Nordmann har lyst til å se når de betaler flere hundre kroner for å komme seg inn på et airshow? Jeg husker det var en tråd her i forbindelse med Bodø Airshow hvor man kunne komme med tips til ting som de kunne booke til showet, det ble da foreslått en hel haug med forskjellige jagerfly, men de ble bare feid bort med at det ikke skulle være noe "fighter meet", og man booket i stedet en haug med fly som man ser på alle andre airshows her i landet i stedet... Ting som Bleriot osv. kan i beste fall sies å tilfredsstille publikummere med en flyinteresse godt over gjennomsnittet, men vi har da også sett denne en god del ganger de siste årene... Hvis jeg ikke husker feil var den på Flesland i 2005, Sola i 2007, Rygge i 2007, Bodø i 2008 og nå Rygge igjen i 2009, den er ikke spennende. Men vi som vil se annet enn de maskinene som vi har sett på hvert bidige airshow her i landet de siste ti-femten årene må vel bare finne oss i å dra til utlandet. Blir det airshow på Rygge i 2011 så håper jeg for all del på et bedre program, og det burde man begynne å jobbe med asap.

Når skal norske airshow arrangører lære seg at det ikke er gamle tørkestativer som putrer litt frem og tilbake som Ola og Kari Nordmann har lyst til å se når de betaler flere hundre kroner for å komme seg inn på et airshow?

Når Luftsportforbundet arrangerer flyshow med tema "100 år med norsk luftsport" (eller hvordan de nå formulerte det) skal det godt gjøres å ikke vise frem "gamle tørkestativ".

NLF er en ideell organisasjon og har nok ikke samme ressurser og kontaktflate og heller ikke samme evne til å ta økonomisk risiko som ved forrige show, der det var forsvaret som var arrangør. Derfor måtte man sannsynligvis avstå fra å invitere de dyreste flygende attraksjonene.

Ellers ble stevnet bra, fryktelig travelt for min del (28 timer arbeid fra lørdag morgen til søndag kveld :) ).
Fikk to turer med Bell 412 som var fantastisk morro! =D
Kjenner deg igjen? ;)
martin.jpg

Jeg synes stevnet fungerte ganske bra. Irriterende å stå mot solen (spesielt med tanke på fotografering), men sånn må det vel være på Rygge.

Hei,

Sveitserne flyr en fin oppvisning, nå kan vel snart de og Aerostars regnes blant "norgesvennene"

Hva jeg savnet statisk og flygende er representanter for de nye NATO landene, kunne feks vært interessant å sett siste generasjon F-16 fra Polen eller et Antonov transportfly - en Mi 24 Hind kunne også vært et høydepunkt.

Og i likhet med de fleste som fotograferte så fikk jeg også Speedbird med på noen av bildene mine, jeg lurte først på hvorfor de to fotografene opererte side om side, men skjønte det etter hvert...

Eders
Knut Erik

Attachments

• SpeedRDSC0645.JPG
    SpeedRDSC0645.JPG
    138.3 KB · Views: 463
  • SpeedRDSC0667.JPG
    SpeedRDSC0667.JPG
    174.6 KB · Views: 461
  • SpeedRDSC0677.JPG
    SpeedRDSC0677.JPG
    181.4 KB · Views: 458
Mitt beste airshow i Norge må være Sola 1987. Jeg var ikke store karen (7år), men husker Red Arrows, militær fallskjermhopping fra lav høyde og pappa som fløy de sivile fallskjermhopperne i F27 fra Busy Bee. Det var mye fint å se på i luften og på bakken! Det må være det beste showet som har vært i Norge!

Hei,
...
Eders
Knut Erik
Om det var du som gikk inn samtidig med meg ved F-5ene etter showet deres igår (søndagen), for å få alle F-5ene fra siden på ett bilde?

Jeg hadde på meg en svart genser det stod "RAMMS+EIN" på fremsiden av.

Jeg syntes det var et proft show, og bra opplegg. Syntes det er litt smålig at det har vært en stor fokus på de 300 kronene dette har kostet da dette går til et godt formål (i 2007 gikk det vel til Kreftforeningen og/eller barn med kreft) og med tanke på hvilken valuta dette gir for oss fly interesserte.

Inntektene fra billettsalget går vel ikke til veldedige formål, annet enn evt. til luftsporten? Overskuddet av Luftforsvarets egne aktiviteter går imidlertid til kreftsyke barn. Ellers er det vel mangelen på familierabatt og gratis adgang for småttinger mye av kritikken av prisene går på. Jeg stod litt ved siden av en familie som bestod av fem voksne og minst like mange barn. De hadde slått seg godt til for dagen, og hadde øyensynlig ikke tatt med seg egen mat. De hadde etter min mening fortjent familiemoderasjon. Jeg ønsker ikke å ta til orde for å kjipe ned inntektene, men blir det for dyrt er det mange familier som styrer unna. Så får man regne på om litt mindre i billettpenger er bedre enn at folk ikke kommer.

Jeg syntes det var masse opplevelser for pengene (også frøken og litt den lille som hadde sitt første flyshow i en alder av 6 uker) :)

Veldig bra! Hos oss får ungene Red Arrows-flightsuit når de blir tre.

Hei,

Jeg tok bilder av sveitserpatruljen på søndag når de gjorde klar og takset ut og når de kom tilbake.
Hadde rød caps med "Buran" motiv samt gråblå ryggsekk og Nikon kamera.

Eders
Knut Erik
(Bildesortering i gang for Roskilde lørdag og Rygge søndag)

Da var det vel vi to som gikk inn bak sperrebåndet, på gresset, rett etter at F-5ene hadde parkert.

Hyggelig å "treffe" deg :D

Jeg tror hovedårsaken til det skuffende publikumstallet var billettprisen. Kr 300,- virker dyrt (psykologisk i alle fall) for mange... Kr. 220 - 250,- tror jeg ville høres bedre ut i manges ører, og jeg tror en slik pris ville gi flere tusen flere besøkende. Jeg la merke til at prisen for barn var blitt redusert fra kr 150,- til kr. 100,- og det var jo bra!

Min kone (som IKKE er interessert i fly) og jeg gikk inn søndag og betalte kr 600,- + kr. 50,- for et program (med tidsskjema som ikke stemte). I tillegg et par hundre for mat osv. For meg var det nok verdt prisen, men faktum er at ut på ettermiddagen drog vi like godt over til "gratishaugen" på andre siden av rullebanen. Der kom vi faktisk nærmere oppvisningsflyene - samt at vi fikk lyset fra riktig side for mye bedre bilder.

Likevel, arrangørene fortjener ros for arrangementet - og den eneste grunnen til at vi betalte kr. 650,- for inngangsbillett/program var for å støtte arrangement. Man trengte jo ikke være spåmann for å forstå at publikumstallet ville bli skuffende.

Kjenner deg igjen? ;)

Og i likhet med de fleste som fotograferte så fikk jeg også Speedbird med på noen av bildene mine, jeg lurte først på hvorfor de to fotografene opererte side om side, men skjønte det etter hvert...

LN-GAB: Yes! Kult at du fikk bilde av meg - fikk ikke avtalt med nr. to om å fotografere meg. ;)
Hvor stod du - kan finne bilde av deg igjen - teller minst 25 fotograferer som tok bilde av meg fra bakken. ;)

LN-KEH:
Så du tok bilder av oss, og lurte på om du var fra forumet.
Forøvrig var vi litt travel (selvom det kanskje ikke ser slik ut ;) ),
men hadde vært hyggelig å hilse på deg! :)

Sto ikke så langt fra småflyene i en hvit genser (eller lyseblå t-skjorte), beige piratbukse og med Canon 70-200mm F/2.8L IS USM linse hvis du ser den (er hvit den også) :) Hadde vært morsomt med et bilde av meg selv ;)

Når Luftsportforbundet arrangerer flyshow med tema "100 år med norsk luftsport" (eller hvordan de nå formulerte det) skal det godt gjøres å ikke vise frem "gamle tørkestativ".

NLF er en ideell organisasjon og har nok ikke samme ressurser og kontaktflate og heller ikke samme evne til å ta økonomisk risiko som ved forrige show, der det var forsvaret som var arrangør. Derfor måtte man sannsynligvis avstå fra å invitere de dyreste flygende attraksjonene.

Meget godt poeng!
Skal man mene noe om Airshowet , skal man kritisere ut fra det som er utgangspunktet.
Det kan jo være formålstjenelig for folk å lese "oppskriften" først hvorfor det arrangeres flystevne , i dette tilfellet Rygge.
Etter min oppfatning et bra flystevnet på Rygge sist helg.
Det vil alltid være diskusjon om inngangspenger. Ikke alle har råd til å dra på flystevnet når priser er som den var på Rygge. Det er greit.
De samme menneskene går bort og kjøper seg en flatskjerm til 30.000 uten og blunke eller de drar til syden 2-3 ganger pr år.
Folk må etter hvert fatte at det koster flesk å få mange av innslagene til å komme fra inn-og utland for å drive oppvisning.

Det vil alltid være diskusjon om inngangspenger. Ikke alle har råd til å dra på flystevnet når priser er som den var på Rygge. Det er greit.
De samme menneskene går bort og kjøper seg en flatskjerm til 30.000 uten og blunke eller de drar til syden 2-3 ganger pr år.
Folk må etter hvert fatte at det koster flesk å få mange av innslagene til å komme fra inn-og utland for å drive oppvisning.

"De samme menneskene..."
Jeg vil tro at det IKKE er de som bruker penger på flatskjerm som synes det er dyrt å bruke en tusenlapp for å dra på flystevne med familien. Og hvis det VAR de samme, så er kanskje forklaringen at flatskjermen ble handlet inn da feriepengene strømmet på i juni.

"...at det koster flesk å få mange av innslagene til å komme fra inn-og utland for å drive oppvisning."
Mye av kritikken som er kommet er jo nettopp at man IKKE hadde skaffet så dyre/store/fine/flotte saker til å lokke de store folkegruppene med som 300 kr i inngangspenger kunne tyde på. Ganske mange av attraksjonene på årets stevne var å se gratis på Kjellers åpne flydag.

Men kanskje det overdimensjonerte bussopplegget i forbindelse med fjernparkeringen tok mye av midlene?

Og kanskje Ryggestevnets velkjente, uheldige lysforhold holdt noen borte?

------
For å antyde at jeg personlig setter pris på langt mer enn de største attraksjonene kan man ta en titt på mine bilder fra Ryggeshowet.

-----
Dette var mitt første store flyshow siden Dakotastevnet på Torp i 2003, og jeg kommer nok heretter til å nøye meg med åpen flydag på Kjeller eller Geiteryggen i tillegg til GAP-arrangementer, sjøflytreff, konkurranser i presisjonsflyvning osv.

mine bilder fra Ryggeshowet.[/URL]

-----
Dette var mitt første store flyshow siden Dakotastevnet på Torp i 2003, og jeg kommer nok heretter til å nøye meg med åpen flydag på Kjeller eller Geiteryggen i tillegg til GAP-arrangementer, sjøflytreff, konkurranser i presisjonsflyvning osv.

Nå er jo vi Nordmenn eksperter på å klage , synse og være allverdens besservissere.Det er altfor mange "gråtekoner" her inne på Forumet og utenfor også.
Jeg setter pris på at noen bruker mye tid for å lage et flystevne av den kvalitet vi så på Rygge.
Jeg lever etter prinsippet :kritikk forplikter , gjør noe med saken.
Oppfordringer går herved til alle som mener noe negativt om Rygge stevnet :
Sett igang og arrangere et flystevne selv!

LN-GAB: Yes! Kult at du fikk bilde av meg - fikk ikke avtalt med nr. to om å fotografere meg. ;)
Hvor stod du - kan finne bilde av deg igjen - teller minst 25 fotograferer som tok bilde av meg fra bakken. ;)

Legger du ut bildene? Jeg har ett par bilder av deg oppi det blå også.

Originally Posted by GF1
"...at det koster flesk å få mange av innslagene til å komme fra inn-og utland for å drive oppvisning."
Mye av kritikken som er kommet er jo nettopp at man IKKE hadde skaffet så dyre/store/fine/flotte saker til å lokke de store folkegruppene med som 300 kr i inngangspenger kunne tyde på.

OJB: De som kritserer her synser om saker de ikke har greie på.

Men kanskje det overdimensjonerte bussopplegget i forbindelse med fjernparkeringen tok mye av midlene?

OJB: Det er mulig, men det var et utmerket opplegg og jeg tror ikke det tok så veldig mye av kaka.

Og kanskje Ryggestevnets velkjente, uheldige lysforhold holdt noen borte?

OJB: Kun fra noen få entusiaster vil jeg tro. Folk flest bryr seg ikke om lysforhold er min erfaring.

------
For å antyde at jeg personlig setter pris på langt mer enn de største attraksjonene kan man ta en titt på [URL="http://forum.airpics.com/read.php?TID=28543"
mine bilder fra Ryggeshowet.[/url]

-----
Nå er jo vi Nordmenn eksperter på å klage , synse og være allverdens besservissere.Det er altfor mange "gråtekoner" her inne på Forumet og utenfor også.
Jeg setter pris på at noen bruker mye tid for å lage et flystevne av den kvalitet vi så på Rygge.
Jeg lever etter prinsippet :kritikk forplikter , gjør noe med saken.
Oppfordringer går herved til alle som mener noe negativt om Rygge stevnet :
Sett igang og arrangere et flystevne selv!
Må innrømme at jeg finner holdningen over litt i drøyeste laget. Her skal ingen ha noe kritisk å si, alle som ikke er 110% fornøyde er sutrete, gråtekoner og synsere. Skulle man alikevel våge seg på litt kritikk er man herved utvalgt til stevnearrangør neste år. Skal bli fint å se alle de flydagene vi kommer til å få på enhver gressbane og småflyplass i 2010. Håper bare ikke de går over samme helg. Da får jeg jo ikke støttet alle sammen. Fakta er veldig klare here. Det er snakk om et show som gikk i knallvær, på en weekend hvor det ikke var mange andre store "happenings" som konkurrerte. Alikevel dukker det kun opp 17.000 pers. i løpet av de to dagene. Istedet for de 40 eller 50.000 som var mulige. Men for all del, det er jo kun feilen til de som var så utakknemlige og ikke kom for å legge igjen penger i kassa på Rygge. Jeg ser på dette som et skoleeksempel på tilbud og etterspørsel. Arrangørene tilbød, og publikum sa nei takk. Vanligvis ville man da se i øynene at her må man gjøre det anderledes neste gang, men tydeligvis ikke. Jeg ønsker deg herved lykke til med å misjonere folket slik at alle stiller i porten på Rygge neste gang og betaler 600,- pr. snute uten å være "sutrete gråtekoner og synsere"!

T J

Back