• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rygge Air Show 2009

Et tankekors:

LF stilte med intet mindre enn to F-16 til den såkalte Barnefestivalen på Akershus festning i Oslo for noen uker siden. Forsvaret var allerede veldig rause i en setting hvor kommersen var meget tilstedeværende - man stilte med store mengder folk, og ikke minst en del lokaler og et festningsverk. Da jeg så flyene ble jeg ikke lite overrasket, for vel har Forsvaret og LF vært veldig opptatte av å vise seg frem og motivere til rekruttering de siste årene, men tilskuerne denne gangen har jo noen år igjen før de er kandidater til offisersutdanning, etc. :) Men ja, det er viktig å være synlige i samfunnet, og Oslo sentrum er et fint sted å være synlige.

For min del støtter jeg Seilflys kommentarer om prioritering. Denne gangen synes jeg det var tåpelig å brenne av de timene som gikk med. Det burde jaggu holde å bruke vernepliktige og befal til sanitet og alle de andre større og mindre funksjonene Forsvaret ga bort gratis til denne festivalen. Personlig har jeg ingenting imot å se LFs fly i luften uansett setting, men jeg sluttet der den gangen prosjekt FØNIKS, den første store innstrammingen, begynte og tilsynelatende ville gå hardt utover yngre offiserer. Jeg har dårlig ryggmargsrefleks på dårlig prioritering i LF, men det er nå meg.

At en del av ungene ble livredde er i og for seg en annen historie. ;)

Gledelig!

Forøvrig kan kanskje moderator(er) slå sammen de RAS 2009-trådene vi har nå? Er vel et par-tre. For oversiktens skyld.

Å dæven, den alene er jo verd turen til Rygge... :cool:

Den slutter jeg meg til . Det var det som var avgjørende for mitt vedkommende hvorvidt jeg tar turen fra Tananger til Rygge eller ikke.
Sist vi så maskinen i aksjon var på Coventry Airshow i 2003 sammen med G-SIXC. 2 6-ere i aksjon samtidig var en utrolig opplevelse. It's all down on tape.
For ikke snakke om Airshowet på Coventry i 2000. Da var i tillegg en CV-440 i luften samtidig med 6-erne! Music from 10 R2800 at the same time!

For ikke snakke om Airshowet på Coventry i 2000. Da var i tillegg en CV-440 i luften samtidig med 6-erne!
Music from 10 R2800 at the same time!

Nå ble jeg helt svimmel... :drunk: Må nok begynne å jage etter oldprops ja.

Sjekka innom siden til RAS 09 og fikk hakeslepp: Duxford-Catalina'n kommer jo!!!

Nå er datoene 23-23 august spikra i kalenderen. ;)

Innholdet i de to foregående postene er meget sterke argumenter for å dra over på den gale siden av Oslofjorden en tur ... ;)

Innholdet i de to foregående postene er meget sterke argumenter for å dra over på den gale siden av Oslofjorden en tur ... ;)

Å treffe 'ANX' er et godt argument alene.....:colgate:
(Hyggelig bekjentskap, forresten).

Men selvsagt er jeg enig....., ingenting er som lyden av stjerner og synet av maskinene de sitter på.

En 4-dagers tur til Paris Air Show sluker mitt budsjett for slike ting i år, så jeg får nøye meg med bildene i etterkant av Rygge-showet.^_^

Last edited:
Sulle vel nesten vært å besøkt G-APSA siden den var så vennlig å besøke oss her på ENKB

G-APSAa.jpg

Last edited:
Se der ja, mye gammelt krimskrams i år også... Jaja, bare de får på plass noen gode militære displays, så gjør ikke det noe :)

Håper det også kommer noen passasjerfly som skal fly oppvisning! gjerne noe stort..! litt slik som sas 737W gjorde i 05. +invader og mustang!

Har vel kommet fram til at jeg nok bør benytte meg av slekt med hytte 26 km fra Rygge.
Overnatting er booket.

Håper det også kommer noen passasjerfly som skal fly oppvisning! gjerne noe stort..! litt slik som sas 737W gjorde i 05. +invader og mustang!

Ja, la oss håpe på airlinere m/display. En formasjon med WF-maskiner av forskjellige typer er mitt drømmescenario. :)

Jeg tror vi trygt kan regne med Mustangen og Spitene til Biltema (se dem først på flydagen på Kjeller den 24. mai!). Extra230 kan kanskje si noe om sannsynligheten for at Invaderen kommer.

Back