Ryanairbooking en farse ?

ENTO

ScanFlyer Silver
Som ihuga Ryanairfan, med mange flighter til de fleste Ryanairdestinasjoner begynner jeg nå å le litt når jeg booker Ryanair. Det begynner å bli latterlig innviklet og dumt nå. Det er blitt kr.62 i avgift pr. pax ved kredittkortbetaling. Nok en mulighet til å dra inn penger. Om man har en eller flere pax pr. kredittkortbetaling så er vel ikke dette noe fordyrende for Ryanair ? Hvor skal grensen gå ? Eksisterer slike kredittkortgebyr hos andre, enten man kjøper flyreiser eller varer ?

Last edited:
Tittet litt på dette.

Lekebooket t/r TRF-MAD med kun håndbagasje i juni på billigste kr. 1 plus taxes. DVS. kr. 320 t/r for to. Meget billig, men som du sier, det kom kr. 32 pr. leg pr. pax i kredittkortgebyr. Tot. kr. 128 for denne turen.

Så t/r for to med kredittkortgebyr og kun håndbagasje vil så bli kr. 448.

Idiotisk ( ? noe penger må de jo ha ) gebyr men likevel billig hvis en kun skal på pubrunde med ekstra truser og t-shirt til MAD og bor ved TRF. Ev. t/r Londonpå dagen ! Bor selv i Lillestrøm og vil ikke dra til TRF, men dessverre kom ikke FR til Rygge. Ellers hadde jeg sikkert dratt mange helger til Rygge.

FR er kun billig dersom du planlegger kr. 1 bill med mange ++++++ !

Med dagens dyre DY priser er det ikke DY noe alternativ noen steder, da tar man heller AF, SK, OK , TK etc. i fra OSL til Europa.

Last edited:
Joda, helt så mye som kr. 10 pr. bestilling enten en eller ti pax. Like latterlig som FR sin i den andre skalaen :lol:

KLM har også gebyr for diverse kort!

Det er en nederlandsk greie. Handler du på eBay vil minst 75% av nederlandske selgere slenge på eBay-gebyret på prisen slik at de ikke blir skadelidende. Det er ikke uvanlig i nederland at man ikke aksepterer kredittkort eller slenger på gebyr.

Og før noen hyler: "Nei! Slik er det ikke." så stemmer det delvis i Randstad-området (Amsterdam-Rotterdam) og i større byer, internasjonale hotellkjeder osv. Men på landsbygda (op het platte land) der er de henimot tilbakestående hva gjelder elektronisk betaling. Til og med min snart 80 år gamle svigerfar rister på hodet hver gang jeg handler på Aviodrome og de lager et nummer av at jeg betaler med kredittkort og må slå alt i en annen kasse. Som han sier "Ze lopen echt acther" - de løper langt bak.

Siden man ikke har noe valg vedrørende betaling på Ryanair burde dette gebyret som forøvrig er ulovlig i Norge vært bakt inn i billettprisen.

Siden man ikke har noe valg vedrørende betaling på Ryanair burde dette gebyret som forøvrig er ulovlig i Norge vært bakt inn i billettprisen.
Kreditkortsavgifter på Ryanair är en röra...
Det finns faktiskt val att göra och det är vilket kreditkort man använder. Om man använder Visa Electron så är det ingen avgift alls. Men Visa Electron är å andra sidan väldigt ovanligt, i alla fall i Sverige. Därför frågad jag efter ett bra sätt att få tag i Visa Electron för ett par veckor sedan.
Använder man bankkort (eller debit card), kort som är kopplat direkt till ett bankkonto så är avgiften 15 SEK i stället för 40 för en enkel resa.
För övrigt kör Sterling precis samma trick med Visa Electron. Även Wizzair tar höga kortavgifter.
Men helt klart är att i många fall är andra bolag billigare än Ryanair. Jag tittade nu på resa till Spanien med Ryanair i juli. En tur och retur i juli Skavsta-Girona kostar med bagage och kortavgift över 2000 kr. Då kan man hellre åka med SAS eller Spanair...

...En tur och retur i juli Skavsta-Girona kostar med bagage och kortavgift över 2000 kr. Då kan man hellre åka med SAS eller Spanair...

...og så kan du med SAS/Spanair ovenikøbet flyve fra Stockholm til Barcelona istedet for at flyve fra små airfields langt fra centrum.

Begrebet "Total travelcost" bliver i sådanne tilfælde ofte overset. Skal man (som tilfældet er med de mange pax) fra centrum til centrum, så bliver den samlede pris ofte højere når man medregner prisen på tog/bus billet fra lufthavn til centrum. Flyver du Spanair, så slipper du også for at betale for kaffen ombord på flyet - endnu en ting der skal regnes med i den samlede pris. Alt i alt, så er det ofte ikke billige at vælge såkaldte "lavpris" selskaber når man lægger alle udgifter sammen.

At jeg så personligt synes nogle af "lavpris"selskabernes grådighed overstiger det usmagelige, når de opkræver sådanne gebyrer for kreditkort udregnet per person per leg eller tager ublu betaling for bagage, er en helt anden sag.

Kreativiteten for at hive penge ud af folk vil ingen ende tage. Jeg synes det er uærligt og kun har til formål at gøre det uigennemskueligt for kunden. Fortæl nu hvad tingene koster istedet for at gøre det uigennemsigtigt, så nogle pax bliver forvirrede og snydt til at betale ekstra i bookingprocessen.

Ting som kreditkortgebyr og bagage burde som minimum være inkluderet i billetprisen..

Kostnadene ved bruk av kredittkort bør synliggjøres for alle kredittkortkjøp. Uansett om gebyret er innbakt i prisen eller ikke. Dette for å vise kundene hvilke avgifter kredittkortselskapene faktisk tar. Ser man for eksempel på flybilletter skal man ikke se bort i fra at selskaper som Diners og Amex sitter igjen med større gevinst på flybillettene enn flyselskapene gjør selv!

Kostnadene ved bruk av kredittkort bør synliggjøres for alle kredittkortkjøp. Uansett om gebyret er innbakt i prisen eller ikke. Dette for å vise kundene hvilke avgifter kredittkortselskapene faktisk tar. Ser man for eksempel på flybilletter skal man ikke se bort i fra at selskaper som Diners og Amex sitter igjen med større gevinst på flybillettene enn flyselskapene gjør selv!

Hvorfor? Dette er meg knekkende revnende likegyldig. Det er en forretningsavtale mellom flyselskap og kortselskap som er meg uvedkommende.

Når det gjelder Ryanair tror jeg ikke deres kostnader er på langt nær i den størrelsesorden de krever inn penger for. Det gjelder vel også andre selskaper som dumper slike gebyrer over på kunden. Dette er for å sitere en venn av meg "the cost of doing business".

...og så kan du med SAS/Spanair ovenikøbet flyve fra Stockholm til Barcelona istedet for at flyve fra små airfields langt fra centrum.

Begrebet "Total travelcost" bliver i sådanne tilfælde ofte overset. Skal man (som tilfældet er med de mange pax) fra centrum til centrum, så bliver den samlede pris ofte højere når man medregner prisen på tog/bus billet fra lufthavn til centrum. Flyver du Spanair, så slipper du også for at betale for kaffen ombord på flyet - endnu en ting der skal regnes med i den samlede pris. Alt i alt, så er det ofte ikke billige at vælge såkaldte "lavpris" selskaber når man lægger alle udgifter sammen.
Just for the record...
Spanair tar också betalt för kaffe (i ekonomiklass). Visserligen endast 1 Euro, men det är inte gratis.

Tja - da må kostnadene for håndtering av cash også fremkomme. Ansatte som skal telle, ta oppgjør, frakte kontanter til bank/natt safe for ikke snakkeom risiko ved oppbevaring av såpass mye cash. Hvis flyselskapene ikke har større inntjening enn Amex, Diners, Visa og MasterCard så burde de ikke være i luften... Ta f.eks Danmark - der er det en lovpålagt øvre grense på provisjon til kortselskapene - på 0,75% og vi ligger ikke mye over i Norge heller - helt uten noen form for regulering.

0,75% av 1 krones bilett, hm blir vel ca 62,- Kroner det da... , NOT

Men detta är väl två helt skilda saker och har naturligtvis ingenting att göra med de avgifter, lagliga eller olagliga, som vissa företag/branscher tar ut för hantering av kort.

Jeg synes i det minste at man i Norge, som for eksempel Danmark, kunne ulovliggjøre en avtale som forby selgeren å flytte denne kostnaden over på kunden.

Slik det er nå trodde jeg ikke kredittkortselskapene tillot at man tok kredittkortgebyr, men Sterling og Ryanair har kanskje plassert kreditkortprosessering i land der de får lov til å ta slike avgifter? For Sterling er jo Danmark et nærliggende valg.

Jeg synes i det minste at man i Norge, som for eksempel Danmark, kunne ulovliggjøre en avtale som forby selgeren å flytte denne kostnaden over på kunden.

Slik det er nå trodde jeg ikke kredittkortselskapene tillot at man tok kredittkortgebyr, men Sterling og Ryanair har kanskje plassert kreditkortprosessering i land der de får lov til å ta slike avgifter? For Sterling er jo Danmark et nærliggende valg.

Jeg glemte i farta at vi har en ekspert på temaet her, så jeg regner med EB korrigerer eventuelle feil her :)

Joda, tilbake til mitt eksempel. Kr. 1 pr . leg pluss kredittkortgebyr. Hadde FR
gjort det til kr. 33 inkl. gebyret ville to pax ha betalt, fløyet til MAD for totalt kr. 448 t/r ! Hadde jeg bodd i Sandefjord hadde jeg vært strålende happy
og ikke klaget !

Men her blir gebyret som en RØD klut framfor tyren på MAD-arenean og så helvetes styr om urettferdighet etc.

Spørsmålet er hvor mange av de 4 mill pax som fly FR hver måned lager nummer ut av dette bortsett fra oss på forumet ?? Hvor 99 % ikke flyr FR hvert år !! ( meg sist i 2006 ).

Tror alle ser på totalen inkl jævla høyt bagasjegebyr. DERSOM totalen blir for dyrt er jeg sikker på at færre vil fly FR og MOL er ikke dummere enn at han vet at han har dummet seg ut og fikser dette slik at pax-antallet går opp igjen !:exclaimation:exclaimation:exclaimation. Det krever hans aksjonærer !

Burde vel legge til hvis jeg hadde fått kr. 448 t/r for to til MAD i juni fra Rygge ( håper de snart kommer ! ) med skrekkelige kredittkortgebyr hadde vi hoppet i bilen og tatt en eller to netter i MAD i juni med 2x10 kg håndbagasje ( mer en nok for et par tuser, t-shirt etc :lol:) :cool:

Etter min mening grenser det opp mot ren svindel å legge på så høye "kredittkortgebyrer" som Ryanair og andre likesinnede gjør.
Ettersom de reelle kostnadene er en prosentsats av totalbeløpet, måtte de ha hatt reiser som var betydelig dyrere enn dette.
Det samme gjelder de myndighetspålagte skatter og avgifter som de opplyser om, som sjelden stemmer overens med de satser som er oppgitt av de ulike land og flyplassmyndigheter.
Jeg er helt enig i at det er råbillig å fly med FR, og har gjort det selv uten å få noe varig mèn, men måten de framstiller hele kjøpsdialogen på er etter min mening uredelig.

I DK er det gybyrer på bruk at kredittkort!

Back