Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Blir i så fall andre gangen de prøver seg

Ellers er det ikke umulig at dette er for å skape interesse fra eventuelt andre interesenter slik at de kan få kvittet seg med sin eierandel på 29% de har sittet på en stund
 
Last edited:
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Og da har den offisielle versjonen blitt postet på Ryanair sine websider. Interessant at det er Coinside som kommer med tilbudet og ikke Ryanair airline som sådan. Kanskje det blir Aer Coinside som skal fly til flyplasser som Ryanair ikke vil fly til :p

Press release

Blir nok en del løping i korridorer i en av blokkene på Dublin flyplass i dag tenker jeg...
 
Last edited:
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Som du sier de skriver ordrett ut at de vil bruke Air Lingus på flyplasser der Ryanair ikke vil fly.
If this Offer is successful, Ryanair intends that Aer Lingus will be put on a growth trajectory which will allow Aer Lingus to provide more competition and consumer choice at a number of Europe’s primary airports where currently Aer Lingus flies but where Ryanair does not wish to operate.
Å drive og eie sin egen konkurrent er ingen dum ide :lol:
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

The war is on, blir spennende å følge med på hvordan dette utspiller seg :)
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

1. Europe’s flag carriers are consolidating

Since 2006, Europe’s flag carrier airlines have continued to consolidate. Air France, which owns KLM, acquired a 25 percent stake in Alitalia. BA merged with Iberia to create IAG and then acquired British Midland (BMI). Lufthansa acquired Swiss Air and Austrian Air, as well as taking significant minority stakes in SN Brussels and SAS. Each of these transactions has been approved by the competition authorities.

Har jeg gått glipp av noe, eller skriver FR skrøner..
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Lufthansa er ifølge SAS Group ikke blandt deres 20 største aktionærer. Den 20.-største aktionær, Nomura International, der ejer 0,2 pct. af SAS Group. Dermed kan Lufthansa i givet fald kun eje maks. 0,2 pct. af SAS Group, næppe noget jeg vil kalde "significant minority stakes".

Se listen her på www.sasgroup.net, investor relations, shareholdes.
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Det kan jo være de eier en liten post - men det gjør jo jeg også, uten at MoL synes å gjøre noe nummer av det.... ;)

Han har nok sett på alle individuelle eiere også, og lempet alle SAS-gruppeansatte i samme pott som SAS...;)
 
Last edited:
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

I forbindelse med det annonserte kjøpet av Aer Lingus så har engelske OFT (Office of Fair Trading - en slags versjon av Konkurransetilsynet) bedt Competition Commission (en annen variant av et Konkurransetilsyn, som ofte settes til å gjøre de konkrete analysene) om å undersøke effekten av kjøpet/sammenslåingen i forhold til konkurransesituasjonen på en del utvalgte ruter hvor man mener at konkurransen kan bli skadelidende. Ryanair har så klaget beslutningen om at CC skal undersøke dette, og mener at det formelt sett burde være EU som undersøker dette (pga av at de mener det er en EU-dimensjon til dette). Jeg antar at dette betyr at det tar noe mer tid før man ser en avgjørelse i saken.

Mer her: http://www.catribunal.org.uk/237-7673/1196-4-8-12-Ryanair-Holdings-plc.html
og her: http://www.competition-commission.org.uk/our-work/ryanair-aer-lingus
 
Last edited:
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Og i går ettermiddag kom tallene på bordet og Ryanair publiserte dette dokumentet. Mye å lese på for de som måtte ha interesse.

Ikke overraskende kom dette svaret fra Aer Lingus i dag.
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Og sagaen fortsetter:

Ryanair (FR, Dublin International (DUB)) has confirmed talks with the European Commission about giving up slots and potentially traffic rights allowing cariers such as British Airways (BA, London Heathrow (LHR)) and Virgin Atlantic (VS, London Heathrow (LHR)) to compete on routes from Dublin International (DUB) if a transaction to acquire Aer Lingus (EI, Dublin International (DUB)) would also gain existing Aer Lingus shareholder approval. Etihad Airways (EY, Abu Dhabi International (AUH)) meanwhile publicly declared its interest in starting talks with Ryanair about a potential acquisition of the 30% stake Ryanair currently holds in Aer Lingus should Ryanair be interested to sell if it does not win shareholder and EC support.
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ryanair-uppges-ge-upp-kortdistansflyg_7849890.svd
Ryanair uppges att ge upp halva Aer Lingus kortdistansflygningar till Flybe Group och International Consolidated Airlines Group, för att få köpa upp resterande delar av den irländska konkurrenten.

Det rapporter Bloomberg News med hänvisning till anonyma källor.

Totalt uppgavs det att 43 rutter ska ges till Flybe, medan tre rutter ska ges till IAG.
 
Re: Ryanair vil kjøpe Aer Lingus for 880 millioner $

Hvilken interesse er det Ryanair har av Air Lingus egentlig? Er det slottider, har det noe med USA å gjøre?
 
Re: Ryanair må ikke overtage Aer Lingus

Hva...? Skal ikke bedrifter få lov til selv å bestemme hvilke avtaler de skal skrive med hvem (herunder oppkjøp osv.)? ;) Det var voldsomt til Sovjettendenser fra EU-kommisjonen...
 
Back
Top