Lavere overskudd for Ryanair (Q1 2019)

Someone

Moderator
Medlem
Ryanair melder om et fall i overskuddet fra 345 til 262 millioner euro i deres første kvartal 2019 (tilsvarer 2. kvartal april-juni, i kalenderåret)
Antall passasjerer er opp 11%, og inntektene øker også. Men de opplever er margin skvis. Tyskland og UK trekkes frem som de mest krevende markedene

Men det sagt, det er fortsatt et solid overskudd

https://www.dn.no/luftfart/ryanair/fly/boeing-737-max/kraftig-resultatknekk-for-ryanair/2-1-645119

Ryanair leverte i sitt regnskapsmessige første kvartal for 2020 et resultat før skatt på 262 millioner euro. Det er en solid nedgang fra 345 millioner euro i samme periode i fjor

Last edited:
Ryanair melder om et fall i overskuddet fra 345 til 262 millioner kroner i deres første kvartal 2019 (tilsvarer 2. kvartal april-juni, i kalenderåret)

Antall passasjerer er opp 11%, og inntektene øker også. Men de opplever er margin skvis. Tyskland og UK trekkes frem som de mest krevende markedene

Men det sagt, det er fortsatt et solid overskudd

https://www.dn.no/luftfart/ryanair/fly/boeing-737-max/kraftig-resultatknekk-for-ryanair/2-1-645119

Euro, ikke kroner [emoji51]. Fortjeneste på 10% er vel noe mer enn mange andre i denne bransjen kan vise til.

"Europe's greenest cleanest airline", som O'Leary stadig tillegger Ryanair å være, er fortsatt Wizzair. Men han er jo ikke akkurat kjent for å bry seg om sannheter, men heller hvem han kan overbevise og/eller lure.

Og nå varsles det om jobbkutt og nedskjæringer hos Ryanair

https://www.bbc.com/news/business-49178670

Det er nesten ikke en ting i verden som er mer forutsigbart enn når OLeary begynner å snakke om jobbkutt.... Det er ALLTID en forhandling med en fagforening rett rundt hjørnet når det skjer...

Ganske avslørende så avholdes det rekrutteringssimulator for nye pilotemner på Stansted samtidig med at dukkeshowet til OLeary ble spilt inn.... Ikke mindre enn 6 x 6 timers slotter hadde de booket på simulatoren... med 60 min pr 2 piloter så er det bare å gjøre matten på hvor mange piloter de skal evaluere denne uka...

Forøvrig er det lett å la seg smigre av store fine tall på overskudd når ting går "greit", men de samme store tallene vil gjenspeile seg dersom det først går galt... Selv for Ryanair med sine 450 fly er de avhengige av at ikke alt for mye går galt samtidig

Det er nesten ikke en ting i verden som er mer forutsigbart enn når OLeary begynner å snakke om jobbkutt.... Det er ALLTID en forhandling med en fagforening rett rundt hjørnet når det skjer...

Ganske avslørende så avholdes det rekrutteringssimulator for nye pilotemner på Stansted samtidig med at dukkeshowet til OLeary ble spilt inn.... Ikke mindre enn 6 x 6 timers slotter hadde de booket på simulatoren... med 60 min pr 2 piloter så er det bare å gjøre matten på hvor mange piloter de skal evaluere denne uka...

Du er helt klart inn på noe der. Hvis jeg skal spekulere, så tror jeg også Ryanair ønsker å bytte ut folk før de blir for "satte" i jobben. Særlig kabinansatte. Det er også lettere å styre et selskap med unge ansatte når jobben er så rutinepreget (men slitsom) at de ansatte ikke trenger lang erfaring for å komme "up to speed". Videre tror jeg Ryanair ønsker å få de ansatte over på nye "Malta-kontrakter" osv. O'Leary bruker selvfølgelig MAX som unnskyldning, men det regnestykket går vel ikke helt opp?

Back