Ryanair utkonkurrert av Renfe

Du er klar over at andre flyselskap enn Ryanair også kan bli utkonkurrert av tog?

Ja Ja! skjønner det, men som jeg som ikke er noen fann av Ryanair etter dårlig opplevelse siste og første tur med de sist, så sier jeg *LIKER* til dette.

Ikkke start noen diskudjon om ryanair nå da! :D

Ja Ja! skjønner det, men som jeg som ikke er noen fann av Ryanair etter dårlig opplevelse siste og første tur med de sist, så sier jeg *LIKER* til dette.

Ikkke start noen diskudjon om ryanair nå da! :D

Blir vel en diskusjon om Ryanair nå :D

Men som Haavig sier så kan andre selskap bli det samme. Er jo mange politikere her på berget som helst ser at det ikke går fly fra Oslo til Bergen, Kristiansand, Trondheim osv.... De ser helst at togene kommer isteden...

Hvis toget utkonkurrerer fly (uansett selskap) er jo det bare positivt. Det betyr ikke at man må dømme flybransjen nedenom og hjem av den grunn, selv om man vi se at noen ruter forsvinner.

Hvorfor er det positivt?

Hvorfor er det negativt? På strekninger mellom store byer (Tvilsomt om Bergen går under den kategorien) på under 500km, med en topografi som gjør utbygging av høyhastighetstog relativt enkelt; er jo nettopp eksempler på steder hvor toget etter min mening skal og bør ha en fordel

Hvorfor er det positivt?

Det er for det første mye mer behagelig å sette seg på et lyntog i sentrum av en by og komme til sentrum av den byen du skal til enn å dele opp turen med flytog/buss/taxi, gå til gate, fly, gå fra gate, flytog/buss/taxi. For det andre går toget på strøm.

Hvorfor er det negativt? På strekninger mellom store byer (Tvilsomt om Bergen går under den kategorien) på under 500km, med en topografi som gjør utbygging av høyhastighetstog relativt enkelt; er jo nettopp eksempler på steder hvor toget etter min mening skal og bør ha en fordel

Jeg har da ikke skrevet at det er negativt.
Liker konkurranse, og da er det fint med to alternativer.

Derfor ser jeg ikke det positive i at flyet blir konkurrert ut som du skriver.

Derfor ser jeg ikke det positive i at flyet blir konkurrert ut som du skriver.

Hvis toget er mer effektivt og totaløkonomisk mest lønnsomt er det bare bra det utkonkunkurer en dårligere konkurent. I mine øyne er det mer viktig at den beste* total løsningen "vinner", enn at det er konkuranse for konkuransen sin skyld. Konkuranse er bare en av mange faktorer og man må kunne se på det fra et større perspektiv

*Hva som totalt sett er best kommer selvsagt ann på hvilke faktorer man tar med i regnestykket og det er ikke sikkert det er toget nødvendigvis ;)

Last edited:
Hvis toget er mer effektivt og totaløkonomisk mest lønnsomt er det bare bra det utkonkunkurer en dårligere konkurent. I mine øyne er det mer viktig at den beste total løsningen* "vinner", enn at det er konkuranse for konkuransen sin skyld. Konkuranse er bare en av mange faktorer og man må kunne se på det fra et større perspektiv

*Hva som totalt sett er best kommer selvsagt ann på hvilke faktorer man tar med i regnestykket og det er ikke sikkert det er toget nødvendigvis ;)

Nettopp. I slike regnestykker glemmer man ofte å ta med miljøgevinsten, fordi det ikke kan måles i kroner og øre der og da. Derfor burde man stimulere til økt satsing på kollektiv... blabla (den debatten kan vi ta en annen gang og er litt OT), men poenget er at det ikke alltid er pengene som definerer hva som er samfunnsøkonomisk best.

Jeg reiser mye i europa. Jeg bruker i økende grad tog. Jeg gidder ikke lengre all stresset med å reise fly over korte distanser, når jeg kommer meg like fort frem med tog, fra hotell til hotell. Til og med flyselskaper tilbyr tog connection. LH og AF har begge tog-avganger. Sikkerhets kontroller, slot tider, lange oppmøte tider før avgang samt flyplass langt fra sentrum, tar sakte men sikkert knekken på kortdistanse europa flighter. 1. klasse med tog er somregel å foretrekke for min del.

Det er for det første mye mer behagelig å sette seg på et lyntog i sentrum av en by og komme til sentrum av den byen du skal til enn å dele opp turen med flytog/buss/taxi, gå til gate, fly, gå fra gate, flytog/buss/taxi. For det andre går toget på strøm.

Det vil jeg si er en subjektiv oppfatning og at det ikke er noe fasitsvar på det!! Jeg synes det er svært ubehagelig å reise over lange avstander med lyntog. Omtrent halvparten av passasjerne må f eks sitte i feil kjøreretning, noe jeg ikke klarer f eks.

Miljøgevinster? Hvilke? Det kommer uansett til å ta år før man går i pluss om man tar i betraktning de enorme naturinngrepene som må gjøres i Norges flotteste og mest bevaringsverdige fjell og natur alle fall på strekninger som Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger før det går opp i opp. Tenk om Hardangervidda ble et nytt Romeriksporten.

Dessuten koster de enorme summer å bygge. Det er mulig Spania synes det har vært "kult" å bygge lyntog både hit og dit, men kontroll på pengebruken har de ikke hatt. Landet er teknisk konkurs pga en offentlig pengebruk ute av kontroll og den eneste grunnen til at de ikke er i samme situasjon som Hellas er at de er for store til at Europa tør og kan takle at landet anses ikke å kunne innfri sine forpliktelser.

Nei jeg synes ikke det er hyggelig at Ryanair (eller athvert annet selskap) blir utkonkurrert. Dette er da tross alt et flyforum...;)

Miljøgevinster? Hvilke? Det kommer uansett til å ta år før man går i pluss om man tar i betraktning de enorme naturinngrepene som må gjøres i Norges flotteste og mest bevaringsverdige fjell og natur alle fall på strekninger som Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger før det går opp i opp. Tenk om Hardangervidda ble et nytt Romeriksporten.

Dessuten koster de enorme summer å bygge. Det er mulig Spania synes det har vært "kult" å bygge lyntog både hit og dit, men kontroll på pengebruken har de ikke hatt. Landet er teknisk konkurs pga en offentlig pengebruk ute av kontroll og den eneste grunnen til at de ikke er i samme situasjon som Hellas er at de er for store til at Europa tør og kan takle at landet anses ikke å kunne innfri sine forpliktelser.

Selvsagt, og derfor vil det være mange steder det er feil å satse på høyhastighetstog. Mange steder vil naturinngrepene være enorme og kostnadene alt for høye til at det vil lønne seg. Men igjen, så har man også steder hvor det er fornuftig. Derfor mener jeg at man ikke kan si et generelt ja eller nei til høyhastighetstog, men må se på hver enkel strekning for seg. I Norge tror jeg det ville være dumt å satse på høyhastighetstog, mens andre steder hvor befolkningen større, kostnadene lavere og topografien enklere tror jeg det er fornuftig (hvor Madrid-Valancia havner vet jeg ikke), og f.eks Paris-Brussel er vel et godt eksempel her

Og hvor miljøvennlig strøm er kommer selvsat an på hvordan den genereres!

Det vil jeg si er en subjektiv oppfatning og at det ikke er noe fasitsvar på det!! Jeg synes det er svært ubehagelig å reise over lange avstander med lyntog. Omtrent halvparten av passasjerne må f eks sitte i feil kjøreretning, noe jeg ikke klarer f eks.

Nei jeg synes ikke det er hyggelig at Ryanair (eller athvert annet selskap) blir utkonkurrert. Dette er da tross alt et flyforum...;)

At halvparten av passasjerene må sitte i feil kjøreretning er et dårlig argument for å la være å bygge lyntog. Dette går det jo an å løse - NSBs regiontog (de tidligere Signatur) har f.eks. seter som snus ved behov, selv om jeg registrer at det ikke skjer så ofte. Spør ikke hvorfor.

Angående miljøgevinst vil jeg vise til denne: http://www.ssb.no/emner/01/03/10/rapp_200849/rapp_200849.pdf

... som ikke er et argument fra min side for å bygge lyntog i Norge. Inngrepene og utbyggingen av slik bane i Norge er langt mer omfattende enn i mange andre land på kontinentet. Men på sikt vil miljøgevinsten (utslipp) være stor, selv om kostnader ved utbygging og drift er omfattende og må vurderes nøye i et helhetlig perspektiv. Husk også at det er stor forskjell på Norge og Spanias økonomiske forutsetninger for å bygge/drifte noe slikt.

Og selv om dette er et flyforum har jeg ingen betenkeligheter med å argumentere for tog der det faktisk lønner seg. Så får det bli opp til utredninger å finne ut hvor nå enn det er.

Selvsagt, og derfor vil det være mange steder det er feil å satse på høyhastighetstog. Mange steder vil naturinngrepene være enorme og kostnadene alt for høye til at det vil lønne seg. Men igjen, så har man også steder hvor det er fornuftig. Derfor mener jeg at man ikke kan si et generelt ja eller nei til høyhastighetstog, men må se på hver enkel strekning for seg. I Norge tror jeg det ville være dumt å satse på høyhastighetstog, mens andre steder hvor befolkningen større, kostnadene lavere og topografien enklere tror jeg det er fornuftig (hvor Madrid-Valancia havner vet jeg ikke), og f.eks Paris-Brussel er vel et godt eksempel her

... som igjen henger sammen med hvor offensiv satsing et land har på alternative energikilder, som også er dyrt å bygge ut. Igjen, kostnad i starten, store gevinster på sikt.

Jeg er enig. Det er f.eks. merkelig at det går så mange fly og så få tog på strekningen Oslo-Gøteborg. Toget der er elendig, og bussene har et langt bedre tilbud. Dette burde være en strekning hvor toget kunne skysse folk fra sentrum til sentrum i høy fart på kort tid.

På slike korte strekninger vil det ofte være noen fly p.g.a. transfertrafikk. Iberia vil sikkert fortsette å fly på Valencia-Madrid og o.l. for passasjerer som skal videre fra Madrid. Det samme vil gjelde Gøteborg-Oslo.

Oslo-Gøteborg har vel gått kraftig nedover i rutetilbud etter forbedring av veistandard, som gjør bilen til raskeste transportmiddel.

Oslo-Gøteborg har vel gått kraftig nedover i rutetilbud etter forbedring av veistandard, som gjør bilen til raskeste transportmiddel.

Det gå flere busser enn noen gang etter hva jeg vet. Flere selskaper konkurrerer og mist ett selskap har satt inn busser med kun tre seter i bredden, riktig behagelig da jeg prøvde det.

Helt enig!:)

[/QUOTE=seatbelt].. som igjen henger sammen med hvor offensiv satsing et land har på alternative energikilder, som også er dyrt å bygge ut. Igjen, kostnad i starten, store gevinster på sikt.[/QUOTE]

Kanskje, men jeg stiller meg tvilende til å bruke enorme summer på å (kanskje) få gevinster på sikt. Uansett hvordan man snur og vender på det kommer man ikke utenom at gevinster langt frem i tid er usikre greier og jo lenger frem i tid gevinstene skal komme, jo mer usikkert. OG disse gevinstene vil være langt langt langt frem i tid.

Og angående pengebruk; dersom vi skal bygge høyhastighetstog i Norge vil det i praksis si å tømme oljefondet. Det må vi innse. Og jeg kan tenke tusen bedre måter å bruke oljefondet på enn å bygge slike tog. Og det føler jeg meg berettiget til å si på et flyforum...;)

Last edited:
Back